آیین‌های محرمی که ملی شدند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، با برگزاری جلسه ای شش آئین محرمی در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیدند.

آئین «عم‌ّکبارم» در ابرکوه استان یزد

این آئین فقط در ساعت‌های پایانیِ شبِ عاشورا برگزار می‌شود و عزادارن در قالب دسته‌هایی در محله‌های مختلف به سمت میدان اصلی شهر، تکایا و داخل بافت تاریخی ابرکوه حرکت می‌کنند. در اجرای این آئین عزادارن در دو ردیف موازی یک دست را روی شانه نفر کناری خود گذاشته و با حرکتی منظم یک پا را جلو گذاشته خم شده و با دست دیگر یک ضربه به زانو و درحرکت برگشت یک ضربه به سینه می‌زنند. با حفظ همین ریتم ، نوحه خوان ابیاتی را در مایه بیات اصفهان و آواز شوشتری می‌خواند. در این اجرا هیچ گونه ابزار موسیقیایی استفاده نمی‌شود.

آئین شده‌بندی در استان کرمان

مردم منطقه «شدّه» را نماد خیمه‌های امام حسین و پارچه‌های آن را نمادی از بدن قطعه قطعه شده امام حسین (ع) می‌دانند. شدّه بندی از روز اول محرم آغاز و در تاسوعا و عاشورا به اوج می رسد.

آئین‌چاووشی‌خوانی در سوریان بوانات

از دیگر آداب محرمی که توسط مردم در شهر سوریان بوانات در استان فارس برگزار می‌شود چاووشی خوانی است که بر خلاف برگزاری این آئین در شهرهای مختلف کشور که در زمان بازگشت مردم از سفرهای مذهبی انجام می شود و پیش از این با این رسم توسط استان بوشهر در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است، در روز یکم مهر امسال این آئین با نام «چاووشی‌خوانی اول محرم» در این فهرست به ثبت رسید.

این ائین در یک حالت خاص برگزار می‌شود و اشعارش متناسب با روز اول محرم است که در دستگاه چهارگاه خوانده می‌شود.

آئین‌ «دوره» در حسن‌اباد جرقویه اصفهان

آیین عاشورایی «دوره» در حسن‌آباد جرقویه اصفهان از آئین‌هایی است که نام آن در شهرهای مختلف کشور متفاوت است: عزاداران با قرار دادن دست چپ بر شانه نفر سمت چپ خود یک دایره متناسب با تعداد شرکت کنندگان تشکیل می‌دهند. در مرکز دایره طبل و سنج قرار می‌گیرد و نخست میان‌دار یک بیتی می‌خواند و نیمی از دوره گیرها مصراع اول و نیم دیگر مصراع دوم را می‌خوانند. پس از آن عزاداران با زدن دست راست بر سینه و جلو و عقب بردن پای راست و چپ حرکت دایره واری را برخلاف جهت عقربه‌های ساعت شروع می‌کنند.

آئین «تکیه‌بندان» در روستای سرخنگ شهرستان درمیان در استان خراسان جنوبی

این مراسم در دومین روز محرم انجام می شود که بر این اساس یکسری پارچه‌ها و تصاویر را اویزان علم می‌کنند و در قالب یک تک علم در صحن انجام می‌شود، همچنین با این آئین تکیه‌ها را برای انجام مراسم محرم آماده می‌کنند.

آئین‌سینی گردانی در  بندرماهشهر

آئین «سینی‌گردانی حضرت قاسم (ع)» در شهرستان بندر ماهشهر در استان خوزستان قدمتی بیش از ۱۵۰ از دیگر ائین‌هایی است که ثبت ملی شده است. این ائین که توسط آقایان اجرا می‌شود از ابتدای روز هشتم محرم آغاز و تمام نقاط شهر سینی‌هایی با محتویاتش توسط دوستداران اهل بیت عصمت به طرف خانه‌ای به نام خانه «حاج آقا طاهری» برده می‌شود.

در این مراسم بیش از صد سینی بر دست و سر عزاداران از این خانه همراه با دمام‌زنی و نوحه خوانی و قربانی گوسفند و سینه زنی بیرون آورده می‌شود و به دور میدان شهر گردانده می‌شود و بار دیگر به همان خانه باز می‌گردد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false