ظلم آشکار | جدایی زوج های معلم از یکدیگر! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
ظلم آشکار | جدایی زوج های معلم از یکدیگر!

 

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، گروهی از معلمان و دبیران و مدیران مدارس در پویشی مردمی خواستار لغو یک اقدام ضدتشکیل خانواده در وزارت آموزش و پرورش شدند!

در این نامه و بیانیه آمده است:

در دین مبین اسلام بر ازدواج جوانان و تشکیل خانواده تاکیدات فراوانی شده است. در سالهای اخیر مشکلاتی فراوانی بر سر راه ازدواج جوانان و فرزندآوری خانواده ها به وجود آمده است و در این بین، بانوان جوان فرهنگی جز معدود جوانانی هستند که کم و بیش شرایط ازدواج را دارند. معلمان در ابتدای استخدام، تعهد خدمت محضری چندین ساله می دهند و همین موضوع سبب شده تا اگر خانم جوان فرهنگی، با شخصی از شهر دیگر ازدواج نماید برای منتقل شدن به شهر همسرش دچار دردسر های فراوانی شود.

این اقدام در وزارت آموزش و پرورش که خود به عنوان نهاد پرورش دهنده فرزندان این کشور اسلامی است، خلاف قوانین و آموزه های اسلام و بر خلاف اصل چهارم و دهم قانون اساسی و آسان کردن تشکیل خانواده و بند نهم سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداری است.

هنگام مراجعه این بانوان به ادارات یا وزارت برای انتقالی، برخورد بسیار ناشایستی با آن ها صورت می گیرد و به آن ها گفته می شود مگر نمی دانستی که در فلان شهر تعهد خدمت داری؟ چرا با شخصی در شهر دیگر ازدواج کرده ای؟ بهتر است که زودتر طلاق بگیری و …

حال سوال این است که آیا این چنین رفتارها با بانوان فرهنگی که با الگو قرار دادن حضرت رسول اکرم(ص) و امامان معصوم(ع)، مشغول تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین اند و صرفا به دنبال تشکیل خانواده و عمل کردن به سنت دین خدا هستند، صحیح و شایسته است؟ این بانوان از کجا باید می دانستند که قرار است بختشان در شهر و دیاری دیگر باز شود؟ مشکل این بانوان با تعهد خدمت نیست بلکه آن ها درخواست دارند که به شهر همسرشان منتقل شده و از آن ها در شهر همسرشان مجددا تعهد خدمت گرفته شود.

وزارت آموزش و پرورش هر سال بخشنامه نقل و انتقالات فرهنگیان را ابلاغ می کند و برای انتقال موقت یک ساله، به دو سال سابقه تجربی و برای انتقال دائم، داشتن پنج سال سابقه تجربی و نداشتن تعهد لازم است. این شرایط در نقل و انتقلات اضطراری نیز وجود دارند. حال سوال این است که آیا شایسته است دانشجو معلم خانمی یا که در سن هجده سالگی وارد دانشگاه فرهنگیان شده و تعهد خدمت داده و با فردی در شهری غیر از محل خدمتش ازدواج کرده، سال ها انتقال او به تاخیر بیفتد و او دور از شوهرش زندگی کند و عملا نتواند بچه دار شود؟

یا خانم های فرهنگی که همسر آن ها نظامی است و بدون درخواست خود به شهر دیگری منتقل شده است دور از هم زندگی نمایند؟ یا خانم های فرهنگی که با افراد دارای مشاغل آزاد در سایر شهر ها ازدواج کرده اند سال ها منتظر انتقالی بمانند؟ چرا در قانون برای این مورد تبصره ای قائل نشده تا فقط برای یک بار در طول خدمت سی ساله، اگر خانمی فرهنگی که با شخصی از شهر دیگر ازدواج کرده راحت و بی دردسر بتواند انتقالی بگیرد؟ این مشکلات برای خانم هایی که از طریق ماده بیست و هشت وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند نیز وجود دارد. این در حالی است که سالانه تعدادی از افراد مجرد با وجود داشتن تعهد و سابقه کم، صرفا با پارتی و داشتن سفارش و … منتقل می شوند.

در ذیل به صورتی دقیق تر به مشکلات پیش آمده بر اثر عدم اجرای قانون انتقالی به تبعیت از همسر برای زنان فرهنگی، اشاره گردیده است:

– پذیرش دانشجو در پردیس های دانشگاه فرهنگیان به صورت منطقه ای است و در هر پردیس، دانشجویانی از شهر ها و استان های مختلف مشغول به تحصیل هستند. بعضی از دانشجومعلمان در زمان تحصیل اقدام به ازدواج دانشجویی می کنند و محل خدمت اکثر آن ها با همسرشان یکی نیست و نهاد رهبری دانشگاه نیز از ازدواج دانشجویی حمایت می کند و حتی طرح جامع همسرگزینی ویژه دانشجومعلمان تصویب شده است و این در حالی است که این دانشجویان بعد از اتمام تحصیل متوجه می شوند که نمی توانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند زیرا به خانم انتقالی نمی دهند و آن ها باید چندین سال در آرزوی شروع زندگی مشترک خود بمانند.

طبق اعلام نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان، تنها در سال نود و چهار حدود هزار و هشتصد زوج فرهنگی داشته ایم و در سال های اخیر با افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، قطعا تعداد زوج های فرهنگی چندین برابر شده است. قطعا زوج های فرهنگی که دور از هم هستند، انگیزه و توانی برای حضور در کلاس های درس ندارند. جالب این است که در دوران تحصیل و در بخشنامه مربوط به انتقال دانشجومعلمان به پردیسی دیگر و دانشجومعلم مهمان، بندی تحت عنوان زوج فرهنگی وجود دارد اما بعد از فارغ التحصیلی آن ها را منتقل نمی کنند. در بخشنامه نقل و انتقالان بعضی از سال ها، بند انتقال استثنای زوج فرهنگی وجود دارد که آن هم سابقه سه ساله می خواهد و مشخص نیست که آیا در سال های بعد نیز همین بند وجود دارد یا خیر.

– نیروهای نظامی که حافظ امنیت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی هستند بنا به مسئولیت خود و به اجبار ناچار به انتقال به شهرهای مختلف هستند و در این میان کم نیستند نظامی هایی که همسر فرهنگی دارند. عدم موافقت با انتقالی این فرهنگیان به تبعیت از همسر منجر به از هم پاشیدگی کانون خانواده آنها گردیده و مانع فرزندآوری شده و باعث شده تا بانوان فرهنگی در شهری به جز محل سکونت همسر زندگی کنند که این امر برخلاف موازین اسلامی است و همین طور مشکلات فراوانی را برای بانوان فرهنگی ایجاد نموده است و همین امر موجب می گردد نه بانوی فرهنگی و نه همسر نظامی وی توان تمرکز بر شغل خود را نداشته باشند و به لحاظ کیفی کارآنها دچار مشکل گردد و با توجه به حساس بودن شغل هر دو، مشکلاتی را برای امنیت و فرهنگ مملکت اسلامی ایجاد نماید. از سویی دیگر این حافظان امنیت و اقتدار کشور، ممکن است در طول زمان خدمت خود به دلیل نیاز نقاط مختلف مملکت به تخصصشان، چندین بار منتقل شوند که توجه ویژه به مشکل این قشر خاص ضروری می باشد.

– بانوان فرهنگی که همسر آن ها کارمند دیگر دستگاه هاست نیز برای انتقالی به شهر همسرشان دچار دردسر هستند. بانوان فرهنگی که همسر آن ها در ادارات دولتی و غیردولتی مشغول به کار هستند و از همسران فرهنگی خود دور هستند.

– بانوان فرهنگی که همسر آن ها در شهری دیگر کسب و کار دارند و با توجه به شرایط اقتصادی، امکان درآمد در شهر خانمشان را ندارند نیز برای انتقال خانم دچار دردسر هستند. بعضی از این افراد در شرکت ها خصوصی کار می کنند یا خود دارای مجوز کسب و مغازه می باشند و… و همچنین برخی دیگر نیز دارای شغل شریف کارگری هستند. بعضی از مشاغل نیز صرفا در برخی از شهرها دارای درآمد است و عملا توانایی جابه جایی شهر را ندارند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه اخیر خود در خصوص تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش، هر گونه نقل و انتقالات معلمان جدیدالورود را برابر با قطع رابطه استخدامی می داند و جای تامل دارد که چگونه در این مصوبه، تبصره ای در خصوص ازدواج بانوان فرهنگی و انتقالی به تبعیت از همسر در نظر گرفته نشده است و قطعا در سال های آینده و با ورود معلمان جدید، مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

در مجموع و با توجه به توضیحات داده شده، بانوان فرهنگی که متقاضی انتقالی به تبعیت از همسر خود هستند طی سالیان اخیر سختی های زیادی را تحمل کرده اند و انتظار می رود این مهم با توجه ویژه مورد بررسی قرار گیرد و مشکل انتقالی به تبعیت از همسر در آموزش و پرورش (اعم از زوج فرهنگی و همسر نظامی و همسر کارمند سایر ارگان ها و مشاغل آزاد و …) حل گردد تا بانوان فرهنگی از این مشکلات رهایی یابند و با تمرکز و آرامش بیشتر در نظام تعلیم تربیت خدمت کنند.

 

true
true
true
true
  1. فاطمه

    ای کاش که مسئولین رسیدگی کنند.. زندگی خیلی از ماها در حال فروپاشیه…:((

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false