ستاد دیه کشور روزانه 19 زندانی غیرعمد را آزاد کرده است - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
ستاد دیه کشور روزانه 19 زندانی غیرعمد را آزاد کرده است

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، علی شمس با اعلام آمار آزادی‌ها از سوی ستاد مردمی دیه اظهار کرد: از ششم فروردین تا پایان شهریور ماه به همت کمک‌های خیرین نوعدوست و مساعدت مسئولین دلسوز تعداد ۳۴۲۳ زندانی مرد و ۱۸۳ بانوی گرفتار بند از سطح ندامتگاه‌های کشور خلاصی یافتند.

وی با اشاره به تلاش‌های ستاد دیه در کاهش رقم بدهی زندانیان مشمول کمک بیان کرد: به دلیل زایل شدن حقوق حقه برخی هموطنان همواره تلاش کمیته‌های صلح و سازش ستاد دیه در اخذ گذشت از طلبکاران پرونده دایر به رعایت مصحلت طرفین دعوا بوده و بر حسب همین سیاست در فرآیند آزادی سه هزار و ۶۰۶ زندانی حمایت شده در شش ماهه ابتدایی سال تا میزان ۵۱ درصد محکومٌ‌به در قالب اعسار و تقریبا ۳۵ درصد مطالبات به برکت اخذ رضایت از کل بدهی ۲۰.۸۵۵. ۰۳۷.۰۰۰. ۰۰۰ ریالی کسر شده است.

از پرداخت هر وجهی به محکومان جرایم عمد معذوریم

وی با بیان اینکه طبق مفاد مندرج در اساسنامه ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند هر مساعدتی به مرتکبین جرائم عمدی ولو محکومان با تخلفات سبک به کلی از حوزه شمول حمایتی ستاد دیه خارج هستند، گفت: بنا به تعهدی که به خیرین خداجو داریم و با توجه به تکالیف قانونی، تمام تلاش کارکنان این مجموعه امدادرسان در سراسر کشور دایر بر این اصل استوار است که در حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد، نه بایستی ریالی از محبوس واجد شرایطی دریغ شود و متقابلا نه در پرداخت هر وجه، ولو مبالغ ناچیز به احدی از محبوسان غیرمشمول باید اعتباری به ناحق اختصاص یابد.

تشکیل پرونده برای محکومان غیرعمد حداکثر تا ۱۰ روز

مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه زندان جای تبهکاران است، افزود: با عنایت به این که بدهکاران در زمره جانیان و خلافکاران و مخلان امنیت جامعه تعریف نمی‌شوند، تمام تلاش ما در مجموعه ستاد دیه به شناسایی و مساعدت به موقع مددجویان واجد شرایط معطوف شده است و بر همین اساس نمایندگی‌های استانی موظف شده‌اند برای آن دسته از زندانیان که بابت محکومیت‌های مالی (غیرعمد) در بند حضور دارند ظرف مدت ده روز تشکیل پرونده داده و پس از تحقیقات دقیق میدانی و طی مراحلی چون اخذ استعلامات ثبتی و قضائی، با رعایت کامل ضوابط مندرج در شیوه‌نامه ارسالی از سوی ستاد مرکز نسبت به ارایه کمک در چهارچوب فرآیند تعیین شده اقدام نمایند.

سقف حمایت از محکومان دیه جرح یا قتل غیرعمد ۵۰ ٪ است

شمس در خصوص ضوابط حمایتی این مجموعه از زندانیان محکوم به پرداخت دیه ناشی از جرح یا قتل غیرعمد اظهار کرد: طبق ضوابط بدهکاران ناشی از تسبیب و موجب ضمان در دیات جرح و یا قتل غیرعمد در صورتی که حداقل پنجاه درصد مبلغ بدهی آن‌ها از طریق آورده، اخذ گذشت، استفاده از نهادهای حقوقی اعسار و تسهیلات بانکی تامین شود از حمایت ستاد دیه برخوردار خواهند بود.

مساعدت از محبوسان مالی به ثلث مبلغ بدهی محدود می‌شود

شمس با اشاره به آخرین دستورالعمل اجرایی صادر شده از سوی هیات مدیره ستاد دیه کشور گفت: زندانیان محکوم مالی در صورتی که حداقل هفتاد درصد از میزان بدهی را از طرق مختلفی خودشان تامین نموده باشند مشمول دریافت کمک‌های این نهاد مردمی خواهند بود. در این بخش اظهارات زندانی یا خانواده او دایر برعدم تمکن مالی مانع از تشکیل پرونده در نمایندگی ستادهای دیه استانی نیست بلکه پس از انجام سلسله تحقیقات میدانی و کشف صحت و سقم مطالب اظهار شده از سوی کارشناسان حقوقی مجموعه، نتایج برای تصمیم گیری در جمع اعضاء هیات امناء که در رأس آن‌ها رئیس کل دادگستری استان حضور دارد، مطرح می‌شوند.

هیچ مساعدت بلاعوض به زندانیان مهریه نداریم

مدیرعامل ستاد دیه کشور شرط اساسی حمایت از بدهکاران به پرداخت مهریه را ۲ ماه حضور در بند مطرح کرد و افزود: مساعدت به آن دسته از زندانیان که تک‌قرار بوده و تنها بابت ناتوانی در تامین صداق زوجه در ندامتگاه هستند، بلاعوض نبوده و صرفا از محل تسهیلات بانک‌های عامل و بنا به ماندگاری در حبس تا سقف معینی خواهد بود.

زنان، جانبازان، جوانان، آزادگان، کهنسالان و معلولان در اولویت کمک هستند

شمس با اشاره به زندانیانی که افزون بر مولفه «ناتوانی مالی» با شرایط خاص در حبس بسرمی‌برند، گفت: خانواده درجه اول شهدا (پدر، مادر و فرزندان)، جانبازان ۲۵ درصد به بالا و آزادگان سرافراز، مددجویان کمتر از ۱۸ سال، زنان زندانی سرپرست خانوار یا بالای ۵۵ سال سن، زندانیان دارای معلولیت جسمی و حرکتی و البته زندانیان ورودی سال‌های ۱۳۹۹ و ماقبل در اولویت رسیدگی‌های ستادهای دیه در سراسر کشور هستند.

محققان ستاد دیه کارشناسان باسابقه دادگستری هستند

مدیرعامل ستاد دیه کشور ارایه هر مبلغی از سوی ستاد دیه به زندانیان نیازمند را مشروط به گزارش مکتوب تحقیقات اعلام کرد و گفت: مستندات بسیاری در خصوص تایید صلاحیت یک متقاضی کمک باید از سوی محققان ستاد دیه که اغلب از کارشناسان رسمی و باسابقه دادگستری هستند ارایه شود. مستندانی که گزارش مکتوب اهل‌خبره اعم از گواهی اداره ثبت، اداره کار، پلیس راهور، پزشکی قانونی، آتش‌نشانی و دیگر مبادی ذیربط باید ضمیمه پرونده باشد.

ستاد دیه یک نهاد مردمی و غیرانتفاعی است

وی تاسیس ستاد مردمی دیه را خدمت‌گزار اقشار فرودست جامعه معرفی کرد و یادآور شد: از شروع فعالیت این نهاد حمایتی در رمضان سال ۱۳۶۹ تا به امروز به برکت حضور شخصیت‌هایی چون شهید والامقام سید اسدالله لاجوردی در کسوت موسس و البته دوندگی، پیگیری شبانه‌روزی و خدمات ماندگار سید اسدالله جولایی در همه این سال‌ها، زمینه آزادی بیش از ۱۵۱ هزار زندانی جرایم غیرعمد فراهم شده که اگر نبود حمایت‌های ستاد دیه از محبوسان غیربزهکار، بدلیل ماهیت خصوصی دیون، برخی از مددجویان گرفتار بند ممکن بود بعضا تا سال‌های سال در حبس باقی باشند.

علی شمس در پایان سخنان خود به برنامه‌های حبس‌زاء این نهاد مردمی اشاره کرد و گفت: در سال جاری با کمک صندوق تامین خسارت‌های بدنی که جا دارد در این مجال از همکاری اعضاء هیات نظارت و مدیرعامل محترم این نهاد صمیمانه تشکر نمایم تعداد قابل توجهی از زندانیان جرایم غیرعمد آزاد خواهند شد که آمار کمی و کیفی این همکاری متعاقباً به طور مستند به اطلاع عموم خواهد رسید.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false