دخالت های استانداری تهران در شوراها| زامبی های خدمت! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
دخالت های استانداری تهران در شوراها| زامبی های خدمت!

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده:عادل عبدی متولد ۱۱ فروردین ۵۵ مهندس عمران دانشگاه آزاد تهران جنوب دارای ۳ فرزند و ساکن کهریزک است. ۶ سال عضو شورا بوده و با این دوره سابقه او به ۱۰ سال می رسد. او مدعی است که گرایش سیاسی ندارد و چون بسیار علاقه به آبادانی کهریزک دارد دوست دارد کاندیدای همیشگی شورای شهر کهریزک باستان باشد. البته عادل عبدی حاشیه های پررنگ تر از متن هم دارد چرا که به اتهام خرید رای مورد بازجویی قرارگرفته و پرونده دارد و حتی مدتی هم از عضویت در شورا منع شد. همین موجب شد تا با او گفتگوی کوتاهی داشته باشم.

 

*کسایی زاده: قبل از اینکه به سراغ سوالات تخصصی شورا بروم بفرمائید چه شد که وارد دادگاه شدید؟ آیا رای خریدید؟ چه شد که دوباره برگشتید به شورا؟
-عبدی: دادگاه عمومی کهریزک به ما اتهام خرید رأی از سوی غیر وارد کرد. یعنی افرادی تلاش کردند که برای ما رأی خریداری کنند. مدارک و اسناد خاصی هم مطرح نشد. رأی دادن یکی از اقوام من در حوزه های خارج از کهریزک باعث این پرونده سازی بود. و هرچه از دادگاه درخواست کردیم که او را احضار کنند و توضیح بخواهند توجه نکردند. اما در دادگاه تجدید نظر حکم دادگاه بدوی رد شد. در تمام این مدت رسیدگی به پرونده در دادگاه و به بهانه این که شما در دادگاه پرونده دارید؛ از سوی فرمانداری و استانداری تعلیق شدیم و فشارهای زیادی از سوی شهرداری بر ما تحمیل شد و بعد از رد اتهام از سوی دادگاه دیگر بهانه ای نداشتند و ما به شورا بازگشتیم.

*کسایی زاده: جناب آقای عبدی؛ می خواهم روشن پاسخ من را بدهید؛ واقعا زور دارید در مقابل شهردار متخلف بایستید؟ یا شهردار دلخواه مردم را انتخاب کنید؟ شما یعنی شورای شهر …
-عبدی: متاسفانه هرزمان که شورای شهر به شهرداران(نعمت‌زاده و یحیی‌پور) تذکری می داد یا اعتراض و سوالی مطرح می کرد با نامه ای از سوی استانداری مواجه شده و بازخواست و توبیخ می شدیم. به این شکل و با وجود فشارهای اینچنین دیگر دلگرمی برای کار باقی نمی ماند. تصور کنم خودتان پاسخ سوالتان را دریافت کردید.

*کسایی زاده: من شاهد هستم که مجوز ساخت و ساز ۱۰۰ درصد بنا از سوی شهرداری کهریزک در دوره های قبل اعطا شده و شما ناظر بر عملکردشهرداران منصوب خود هستید و الا خودتان مورد اتهام قرار می گیرید. پاسخ دهید چرا تخلف رخ داده است؟
-عبدی: بله قانونی ۶۰ درصد وجود دارد و گاهی برای صرفه سازندگان و تشویق در امر توسعه ساخت و ساز ۶۰%+۲ هم قانونی محسوب شده است. اما به دلیل تقاضای سود بیشتر از سوی مردم اقدام به ساخت بناهای ۱۰۰% شده که بعدا با مراجعه به کمیسیون ماده ۱۰۰ پایان کار را می گیرند.

*کسایی زاده: یعنی شورای شهر کهریزک، کمیسیون ماده ۱۰۰ شده است؟
-عبدی: تخلف های انجام شده در ساخت و سازها در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح می شود. نقش شورا بیشتر نظارتی است و شهرداری باید از ابتدا جلو تخلفات را بگیرد. تنها کاری که از کمیسیون ساخته است بررسی رعایت اصول سه گانه از نظر فنی، شهرسازی و بهداشتی در ساختمان است که اگر کاملا رعایت شده باشد، کمیسیون رای به جریمه کامل و یا تخفیف جریمه می دهد. جرمهای رخ داده در شورای شهرهم در دیوان عدالت اداری عنوان می شود.

*کسایی زاده: آیا علت برکناری نعمت‌زاده (شهردارسابق کهریزک) هم این تخلفات بود؟
-عبدی: نعمت‌زاده استعفا داد. بارها از او سوال کردم و تذکر دادم اما با این بهانه که شهردار مسئول شهر است و شما تنها وظیفه نظارت دارید و نه دخالت…! دردسرهایی از سوی ارگان هایی مثل استانداری هم برای ما ایجاد شد. حتی به یحیی‌پور(شهردارسابق کهریزک) هم شخصا سه بار تذکرمکتوب رسمی دادم. اما خب ترتیب اثری به خواسته ما داده نمی شد و فشارهایی به ما وارد می شد که صرفه‌نظر کنیم. یکی از سوالات من این بود که چرا چندین سال گذشته است و جلو مجوزهای ساخت برخی مناطق را مثل زمین های مدیران و پشت شهرداری و ورزشکاران، که هم سند شش دانگ دارند و هم کاربری، گرفته اید؟ یحیی‌پور معتقد بود که سرانه ها باید رعایت شود و چون در سالهای اخیر مجوزهای زیادی داده شده بود باید اعطای مجوزهای جدید به تاخیر می افتاد. در حالی که ما مشکلی در ساخت و ساز آن مناطق نمی دیدیم. یا سوال دیگر من از او این بود که چرا حقوق پرسنل کاهش یافته است؟ سوال سوم اینکه چرا پرونده ای درخصوص طبقات اضافه بنا در کمیسیون ماده ۵ تشکیل نشده است؟ سوال دیگر این بود که چرا براساس طرح تفصیلی مشکلات شهر را رفع نمی کنید؟

*بیشتر بخوانید

سایر مصاحبه های سید هادی کسایی زاده را اینجا بخوانید

گفتگو با فرماندار ری: انقلاب بیمارستانی در شهرری| قلعه گبری موزه می شود

گفتگو با دادستان شهرستان ری: دادستان ری:«صمت» مقاومت کرد| ۴۳ متهم در پرونده فساد دهیاران

گفتگو با رئیس اتاق اصناف شهرستان ری:فعالیت۱۶۰۰۰صنف زیرزمینی در شهرستان «ری»

گفتگو با رئیس شورای بخش کهریزک: کلهر: پیشنهاد شهرداری کهریزک را می پذیرم!

گفتگو با شهردار سابق باقرشهر: شهردار سابق باقرشهر: باج به «دالتون» ها ندادم!

جعبه سیاه کهریزک| او پدر شهرداری و مترو کهریزک است!

گفتگو با معاون برکنار شده فرمانداری ری: مجیدی: هفت میلیارد وثیقه گذاشتم

گفتگو ببا بخشدار کهریزک: بابایی: بخشدار ضدفساد هستم|اتهام: رسانه ای بودن!

فروغی: شورای شهر کهریزک شورای شهرداری است

*کسایی زاده: مشکل ۲ تا ۳ برابر بودن نیروهای شهرداری هم مطرح بود. درست است؟
-عبدی: سیاست شورا همیشه در کنترل تعداد پرسنل شهرداری بوده زیرا بدنه شهرداری بسیار بزرگ شده است. در دوره های قبل که من در شورا بودم تعداد پرسنل را حدود ۲۱۵ نفر نگه داشتیم؛ اما زمانی که پس از یک دوره غیبت به شورا بازگشتم این تعداد به حدود ۷۰۰ نفربا حقوقی معادل ۶ میلیارد تومان درماه افزایش یافته بود. با این مبالغ می شود هر ماه گوشه ای از مشکلات شهر را رفع کرد. از این تعداد حدود ۴۰ نفر مأمور به خدمت از ارگانهای دیگر هستند.

*کسایی زاده: علت دخالت استانداری در امور شورای شهر کهریزک چیست؟
-عبدی: اغلب شهردارها از نیروهای استانداری بودند و یا ارتباطات و حمایت هایی در آنجا داشتند. هر زمان که شورا از شهرداران سوال کرد ما را به استانداری احضار و محکوم به دخالت در امور شهردار کردند و گفتند شما فقط باید نظارت کنید نه اینکه نظر و سوال مطرح کنید. حتی کار در جایی به دادگاه رسید و ما را معلق کردند.

*کسایی زاده: حالا اگر شما شهردار کهریزک بودید چه مواردی را در اولویت قرار می دادید؟
-عبدی: عمران وآبادانی اهمیت زیادی دارد. اولین امر دادن مجوز ۹+۶۰ به تمام سازنده ها و یا اجازه ۱ طبقه اضافه براساس میزان تراکم و نظر کمیسیون ماده ۵، دادن مجوزهای ساخت بیش از ۱۰۰۰ قطعه که مجوزهایشان سالهاست به تاخیرافتاده است. تا سه سال قبل یک قطعه زمین برای ساخت قیمت ۸۰ میلیون داشت امروز به ۳ میلیارد معامله می‌شود و این به علت ممانعت از مجوزها است. همچنین من مخالف گران شدن تعرفه های عوارض و کمیسیون‌های شهرداری بودم چون آن هم باعث بالا رفتن قیمت ساختمان تا ۳ برارشد.

*کسایی زاده: نظر شما در مورد به هم ریختگی و نابسامانی کهریزک از نظر شهرسازی چیست؟
-عبدی: این منطقه چندسال است که شهر شده است. هم جوان است و هم مناطق آن منفصل ازهم هستند که باعث شده یکپارچگی مناطق مسکونی به هم بخورد. و چون اجرای طرح تفصیلی در نظر گرفته نشده است از ابعاد فرهنگی و اجتماعی مثل زیباسازی شهر، بازار و فرهنگسراها و … غافل شدیم. در دولت احمدی نژاد قرار بود که در این منطقه کمربندی احداث شود و ما ۵۰ میلیون تومان هزینه طرحهای تحقیقاتی احداث آن از مجیدآباد تا شصت متری کردیم و حتی استاندار وقت دستور احداث را داد اما با تغییر دولت طرح رها شد. در حال حاضر ساکنان آن منطقه به علت آلودگی های ناشی ازعبورکامیونهای زباله و سروصدای مضاعف مشکلات زیادی دارند.

*کسایی زاده: موضوع سگ های رها شده از سوی شهرداری تهران هم از درسرهای جدید کهریزک بحران زده است؟
-عبدی: در مورد سگ های رها شده در منطقه تا قبل از توسعه رسانه ها، شهرداری سگ ها را امحا می کرد. اما با فعالیت شبکه های اجتماعی و گروه های حقوق حیوانات شهرداری نمی تواند آن اقدام را انجام دهد. به این ترتیب سگها را از همه جا جمع آوری کرده و در کهریزک و اطراف آن رها می کند.

*کسایی زاده: برگردیم به سوالی که ذهن من را درگیر کرده است. با توصیفاتی که از استانداری تهران بیان کردید… آیا شهردار سابق (یحیی‌پور) به شما تحمیل شد؟
عبدی: از آنجا که ۱۷ کاندیدا برای شهرداری کهریزک اعلام حضور کردند یک گزینه بومی با سابقه معاونت شهرداری که مد نظر ما بود را به استانداری معرفی کردیم که از طرف آنها رد شد. یحیی پور را هم در مرحله اول رد صلاحیت کردیم و بار دوم رأی آورد اما متاسفانه بعداز مدتی متوجه نقایص کار او شدیم و استیضاح شد. به طور کلی اعضای شورا توافق داریم که حتما رأی اکثریت را رعایت کنیم و بعداز بررسی کامل یک رأی را می پذیریم و همه اعضا مطمئن هستیم که فرد باید کارآمد باشد و اگر بخواهیم با رشوه کسی را تایید کنیم به همان اندازه در خطر آبرو ریزی قرار خواهیم داشت.
تعدادی از این افراد از طرف مردم و تعدادی از استانداری معرفی شدند و تعدادی هم ازشهردارهای سابق بودند. اما انتخاب و رأی نهایی با استانداری است. به این شکل دست شورا هم در بحث انتخاب شهردار و هم در نظارتها کاملا بسته است و قدرتی در صدور دستور خاصی ندارد اگرچه سعی خود را می کنیم که وظیفه را انجام دهیم اما متاسفانه شورا خیلی تحت فشار و کاملا تضعیف شده‌است.

*کسایی زاده: این موضوعی که مطرح کردید را بارها و بارها شنیده و دیده بودم. متاسفانه برخی از مدیران که حتی سابقه درخشانی هم در کار شهرداری ندارند در راهروهای ساختمان ۱۶ طبقه معروف قدم می زنند و چای می نوشند تا یک صندلی در ۴۴ شهرداری تهران خالی شود. بیشتر به فیلم های زامبی شباهت دارد. پیش از آن می گفتند تشنگان خدمت اما امروز به زامبی های خدمت معروف ترند. مگر می شود فردی بدون تخصص و بدون دخالت و مطالعه شورای شهر به زور شهردار شهری که نمی شناسد شود؟! مگر می شود استانداری تهران فردی را قالب شورای شهر کند؟ پس نقش شوراها چه می شود؟ مهمترین وظیفه شورا انتخاب یک شهردار کار بلد و متخصص است. بعنوان مثال شورای شهر کهریزک که نقطه مهمی در جنوب تهران محسوب می شود در ظاهر در انتخاب ۲ شهردار شکست خوردند و یکی استعفا داد و دیگری تحمیل و سپس استیضاح شد. این مردم حق ندارند؟ حقوق شهروندی که آنقدر آقای روحانی برای آن سر و صدا کرد مرتبط با این موارد نمی شود؟ من بعنوان روزنامه نگار بسیار بدتر از این موارد را در مدیریت کشور دیدم اما استانداری تهران باید در این مورد یک اقدام اساسی انجام دهد. اگر جلوی این کار همینجا گرفته نشود فساد زیادی به بارخواهد آورد. و تمام این دردسرها هم به دلیل چالش های قانونی است و بسیاری از همین چالش ها به نفع خود بهره برداری می کنند. اعضای شورای شهر هم اگر ترسو و نان به نرخ روز خور باشند مجبورند سکوت کنند و این سکوت از خیانت بدتر است. شما باید این اجهاف ها را فریاد بزنید تا مردم بدانند چه خبر است و الا شما متهم خواهید بود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false