جعبه سیاه کهریزک| او پدر شهرداری و مترو کهریزک است! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
جعبه سیاه کهریزک| او پدر شهرداری و مترو کهریزک است!

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده: «حجت الله محمدی‌خواه» متولد مهرماه ۱۳۳۹ اهل کاشان است که در «دولت آباد قیصریه» به دنیا آمده است. پدرش روحانی نابینایی به نام شیخ حسین‌علی بود که نزد پدر تعلیمات اسلامی آموخت. او در سال ۸۵ پس از سالها کار در راه آهن جمهوری اسلامی بازنشست شد و از سال ۱۳۶۳ در شهر کهریزک ساکن است. حجت الله محمدی خواه بعنوان فردی که تجربه عضویت در شورای شهر کهریزک را از بدوتاسیس شوراها در کارنامه کاری خود دارد بعنوان مصاحبه شونده انتخاب کردم و او هم پذیرفت با هم گپ و گفتی صمیمی داشته باشیم.

می گوید: من و چند نفر دیگر از سال ۶۷ تا ۷۸ توسط بخشداری به عضویت «شورای شهرک شهدا» برگزیده شدیم. آن روزها هیچ بودجه ای برای شورا وجود نداشت و شرایط کهریزک هم در بدترین شکل موجود بود. با این حال بعنوان اولین اقدام طرح انتقال گازشهری-خانگی را در منطقه شروع کردیم. اقدام دیگر ما تعیین و تکلیف زمین های متعلق به ۹ نفر از دو خاندان سمیعی و سیانکی بود که در زمان انقلاب مصادره شده و بین مردم و کشاورزان تقسیم شده بود. یکی از آنها پس از شکایت در شورای‌عالی‌قضایی در سال ۶۸ موفق به آزادسازی اراضی خود شد و سایرین هم دنبال زمین های خود بودند. حتی مسجدی که در آن نماز می خواندیم در این اراضی واقع شده بود و هفت سال طول کشید که مذاکره با این افراد به نتیجه برسد. در نهایت مردم اراضی را متری ۵۰۰ تومان (آن زمان گونی متری ۴۵۰ تومان بود)خریداری کردند و در سال ۷۵ صورت جلسه تفکیکی نوشته شد. این زمین ها از محل آموزش و پرورش فعلی شروع و تا آخرکهریزک و تمام اراضی سمیعی ادامه داشت.

*داستان شکل گیری «شهرکهریزک»
در سال ۷۸ که شورای انتخابی در دولت آقای خاتمی شکل گرفت باز هم عضو شورا بودم. آن زمان تصمیم گرفتیم که شورای شهرک شهدا را منحل کنیم و شهرک را به کهریزک ملحق کنیم تا به واسطه حدنصاب جمعیتی امکان تغییر از روستا به شهر را پیدا کنیم. به این ترتیب اولین شورای روستای کهریزک شکل گرفت و حجت الله محمدی‌خواه، عباس محمدی، حسن هادی نژاد، باقرزاده، شیخ محمد ابراهیمی در انتخابات رأی مردم را بدست آوردیم. با تلاش زیاد و کمک یکی از دوستان (سیدجوادهاشمی) که در حرم امام(ره) مداح بود نامه ای را به دست رئیس جمهور وقت رساندیم و توجه او را به ظرفیت های منطقه جلب کردیم و ظرف دوسال موفق شدیم کهریزک را تبدیل به شهر کنیم. در آن سالها با تمام جناح‌ها و گروه‌ها تعامل داشتیم و برای همه کار می کردیم تا امکانات بیشتری برای ایجاد یک شهر خودکفا جذب کنیم. حتی هیچ امکانات و ساختمانی برای تاسیس شهرداری دراختیار نداشتیم اما با روابط و تلاش و شوق زیاد بخشی از املاک مربوط به کارخانه قند کهریزک را در اختیار گرفتیم و ساختمانی برای شهرداری کهریزک افتتاح کردیم.

*ماجرای انتخاب نخستین شهردار کهریزک
در ابتدا «استادفرج»، (شهردار فعلی باقرشهر) شهردار گلستان بود، را به عنوان شهردار کهریزک کاندیدا کردیم اما شورای شهر گلستان اجازه ندادند و بعد به استانداری مراجعه کردیم تا برای کهریزک شهردار معرفی کنند.
آنها «پرویز فتحی» را معرفی کردند که سابقه شهرداری قزوین، فیرزکوه و دماوند را در کارنامه خود داشت. فتحی ۸ سال شهردار بود و با دست خالی و در یک محدوده قانونی کوچک داخل کهریزک باید کار می کردیم. البته حریم بزرگی داشتیم و شورآباد تا منطقه بازیافت آرادکوه فعلی در اختیار ما بود. متاسفانه سال ۴۲ در منطقه شورآباد تغییرکاربری انجام شده و مجوز انبارهای تهران را گرفته بودند اما مجوزها در زمان انقلاب از بین رفت و خارج از محدوده قرار گرفت و مجددا «پرویز فتحی» طرح هادی شهری را گرفت که شامل تمام این مناطق حتی منطقه بازیافت بود. ساختمان های مورد نیاز شهرداری و بخشداری و شورا احداث شد و زمین های اداره پست، آتشنشانی، اداره گاز و مترو کهریزک و … را اهدا کردیم. در شورای ما احداث سایت اداری مد نظر بود و از ادارات خواستیم که در منطقه وارد شوند و ما اجاره های آنها را پرداخت می کردیم که مردم مجبور به مراجعه به خارج از کهریزک نباشند. بعداز طریق ماده ۵۵ (تملک زمین ازشهرداری و ساخت از سازمان های دیگر) زمین در اختیارشان قرار دادیم.

*بیشتر بخوانید

سایر مصاحبه های سید هادی کسایی زاده را اینجا بخوانید

گفتگو با فرماندار ری: انقلاب بیمارستانی در شهرری| قلعه گبری موزه می شود

گفتگو با دادستان شهرستان ری: دادستان ری:«صمت» مقاومت کرد| ۴۳ متهم در پرونده فساد دهیاران

گفتگو با رئیس اتاق اصناف شهرستان ری:فعالیت۱۶۰۰۰صنف زیرزمینی در شهرستان «ری»

گفتگو با رئیس شورای بخش کهریزک: کلهر: پیشنهاد شهرداری کهریزک را می پذیرم!

گفتگو با شهردار سابق باقرشهر: شهردار سابق باقرشهر: باج به «دالتون» ها ندادم!

جعبه سیاه کهریزک| او پدر شهرداری و مترو کهریزک است!

گفتگو با معاون برکنار شده فرمانداری ری: مجیدی: هفت میلیارد وثیقه گذاشتم

گفتگو ببا بخشدار کهریزک: بابایی: بخشدار ضدفساد هستم|اتهام: رسانه ای بودن!

فروغی: شورای شهر کهریزک شورای شهرداری است

*متروکهریزک چگونه شکل گرفت؟
احداث مترو در سال ۸۲ آغاز شد. در مورد مترو باید بگویم که نقشه مترو در گذشته متفاوت بود. و چیزی به نام مترو شاهد وجود نداشت بلکه قرار بود داخل بهشت زهرا یک ایستگاه (بهشت) احداث شود. اما با توسعه اراضی بهشت زهرا(س) ایستگاه حرم امام(ره) در نظر گرفته شد. البته در طرحهای اولیه ایستگاه کهریزک بود اما محسن هاشمی مدیرعامل وقت مترو تهران گفت: به دلیل ساخت وسازهای اداری مثل احداث دادگاه در منطقه و افزایش هزینه های ساخت و ساز و احتمال تقسیم کهریزک به دو بخش این ایستگاه را از نقشه حذف کردیم! اما یک روز با مشاهده ریل قطار در نزدیکی کهریزک و برآورد امکان احداث ایستگاه در شعاع یک کیلومتری آن، شروع به نامه نگاری و درخواست احداث مترو در کهریزک کردم. یک نامه به محسن‌هاشمی(مدیرعامل وقت شرکت مترو) و یک رونوشت هم به مرحوم آیت‌الله هاشمی(پدر) ارسال می کردیم. در دوره سوم شورا (زمان شهرداری محمدباقرقالیباف) این اقدامات نتیجه داد وما را دعوت کردند.

به همراه آقای عبدی (رئیس وقت شورای شهر کهریزک) به دفتر محسن هاشمی رفتیم. هاشمی به ما گفت: شما که اینقدر اصرار به احداث مترو در منطقه می کنید، در اطراف مترو یا نزدیکی آن ملکی ندارید پس چرا اینقدر تلاش می کنید؟ ما گفتیم: انگیزه شخصی نداریم و برای راحتی اهالی منطقه کهریزک کار می کنیم و این که سود این کار شامل حال تمام اهالی می شود. اما در حرم امام آقای شیخ محمد انصاری کمی مانع کار ما شد زیرا فکر می کرد که با نقشه جدید چشم انداز حرم خراب می‌شود. ما گفتیم خود امام خمینی(ره) هم بود رضایت می داد زیرا برای کهریزک هیچ امکاناتی در نظر گرفته نشده هیچ؛ بلکه معضلات زیادی مثل گورستان و پسماند به مردم منطقه تحمیل شده و باعث پس‌رفت کهریزک شده است.

کار روز به روز وخیم تر می شد. بعنوان نمونه شیخ انصاری کاررا به جایی رساند که با وجود موافقت شهرداری و مترو تهران و تعیین پیمانکارها (تنها با ۷۰۰ متر ریل گذاری برای احداث ایستگاه با بودجه بسیار کم) باز کار خوابید. تا این که مجددا سید جواد هاشمی به ما کمک کرد. قراربود روسای شوراهای استان در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در مراسمی در حرم شرکت کنند. من هم درخواست دیدار با سید حسن خمینی را داشتم.

با سختی خود را از زیر دست و پای مردم به نزدیک سید حسن رساندم. ایشان در لحظه اول من را با فرد دیگری اشتباه گرفتند و به گرمی برخورد کردند اما وقتی آقای چمران که آن‌زمان رئیس شورای شهر تهران بود ایشان را از اشتباه آگاه کرد باز هم با مهربانی گفتند: سالهاست که بار مشکلات آستان بر دوش مردم زحمتکش کهریزک است. اگرامری دارید بگویید گوش می دهم. من آنجا گفتم شیخ احمدعلی انصاری در حرم جلو احداث ایستگاه کهریزک را به دلیل خراب شدن نمای حرم گرفته است.

ایشان گفتند یک ماه دیگر تشریف بیاورید نتیجه را به شما می گوییم. یک ماه بعد وقتی مراجعه کردم به آقای انصاری ابلاغ کردند که حق با مردم کهریزک است و سریع کارشان را راه بیاندازید. محسن هاشمی شرط گذاشت که ایستگاه مترو باید سرخیابان اصلی واقع شود. به این ترتیب از آنجا که زمین آن جا متعلق به یکی از انبارهای آهن بنیاد مسکن بود، مجبور شدیم با آنها زمین تهاتر کنیم و حتی پول زیرگذر کنار مترو را هم به بنیاد پرداخت کردیم. اگرچه اعضای شورا و شهرداری پشتیبان من بودند اما مدعی هستم که کار مترو را یک نفره پیش بردم. تمام کارها در زمان شهرداری آقای فتحی انجام شد و افتتاح آن در زمان شهرداری آقای جعفری انجام شد. قالیباف مترو را افتتاح کرد و حتی هزینه احداث تونل مترو از کهریزک تا حرم امام(ره) را شهرداری تهران خارج از بودجه مترو تقبل کرد.

*خرید و فروش رای موجب شد دیگر کاندیدا نشوم
دوره سوم آخرین زمانی بود که من در شورای کهریزک بودم و تا آخرآن دوره ۲۶سال شد که در شورا خدمت کردم. (در زمان شهرداری فتحی و جعفری) در دور چهارم دیگر سن من هم بالا رفته بود و باید راه برای جوانترها باز می شد. بعلاوه با باب شدن خرید وفروش رأی در شورا دیگر تمایل به کار نداشتم. اغلب از کار شهردارها راضی بودیم اما استیضاح در کار نبود اما تذکر می دادیم.

ماجرای تغییر نام مرکز زباله کهریزک به آرادکوه چه بود؟
به دلیل حاشیه های مرکز زباله کهریزک، از ابراهیمی رئیس سازمان پسماند شکایت شده بود و در دادگاه کهریزک حاضر شد. او اعلام کرد ارتفاع زباله ها به ۸۰ متر رسیده و سالیان سال می توانیم گازمتان برای تولید برق در اختیار داشته باشیم. شیرابه حاصله از این کوه می تواند عامل مرگ شود. به گفته او حتی اگر مرکز تعطیل شود تا یک قرن طول می کشد که آثار خطرناک این پدیده از بین برود. جلسه ای با اعضای شورای شهر تهران گذاشتیم و قبل از آن به مرکز زباله رفتم که تحقیقی کرده باشم واطلاعات بهتری بدست آورم. آنقدرمحیط آلوده بود که در عرض ۱۰ دقیقه تمام بدن من قرمز شده بود. فردا به جلسه رفتم. درآنجا وقتی شنیدم که برخی می گویند هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند، لباسم را درآوردم و نشان دادم چه بلایی سر مردم شورآباد، عبدل‌آباد و مهدی‌آباد و کهریزک می‌آورد و بوی زباله تا حرم امام(ره) و باقرشهر می‌رسد.

نهایتاً درهمان جلسه مقرر شد که ۱۲ میلیاردتومان برای احداث دوربرگردان شهید هادی نژاد، پلی که از شهیدبهشتی به تهران وصل می شود وپل شورآباد پرداخت کنند تا حداقل ترافیک در منطقه روان شود. اما ما پول را قبول نکردیم چون نه تجهیزات پلسازی داشتیم و نه پیمانکار قابل اعتماد و درخواست کردیم خود شهرداری تهران اقدام به ساخت کند. درخواست دیگر ما این بود که همزمان نام کهریزک از نام این مرکززباله حذف و به آرادکوه تغییر پیدا کند. متاسفانه هرچه تلاش کردیم که مجموعه پسماند را به هوشنگ آباد منتقل کنند که مردم آن منطقه اعتراض کردند و این کار اجرایی نشد.

*بابایی عملکرد بهتری دارد/ مجیدی در حق شورا جفا کرد
جناب آقای محمدی خواه، ممنون از بیان شیوای شما در ارائه تاریخ شفاهی مدیریت شهری کهریزک، بفرمائید در سه دوره اخیر کدام بخشدارها( توکلی، مجیدی و بابایی) موفق عمل کردند؟ من شناخت چندانی از آقایان مجیدی و بابایی ندارم اما به نظرم بابایی عملکرد بهتری دارد. البته با توکلی دوست هستم و از زمانی که کارمند شهرداری باقرشهر بود او را می شناسم و بعدا از آن عضوشورای باقرشهر و بعد بخشدار کهریزک و بعد هم فرماندارشهرستان ری شد. بین فرمانداران براتلو، جمالی پور و توکلی کدام موفق‌ترعمل کردند؟ جمالی پور موفق بود اگرچه روابط عمومی و برخورد خوبی نداشت. از نظر من فرماندار و شهردار بومی نباشند بسیار بهتر است زیرا طایفه گرایی ایجاد می‌شود و توقعات مردم افزایش پیدا می کند.

آیا موارد موجود درپرونده آقای راوندی از اعضای سابق شورای کهریزک که در دوره حضور شما هم بودباعث ناراحتی شما نشد؟ درست است که او عضو شورای شهرکهریزک بود اما پرونده تخلف مربوط به جای دیگری است. من بارها از او خواستم که فعالیت و خدمت رسانی در شورای حل اختلاف را هم در کار خود بگنجاند. اما توجهی نکرد و وقت صرف نکرد. و قبل از آن هم رئیس شورای شهر‌ری بود. سوال کردم:از خبرنگاران و رسانه ها در آن دوران رضایت داشتید؟ کمک حال بودند؟ پاسخ داد: خبرنگاران در زمان ما آقایان شیرازی و مرحوم شاه‌محمدی بودند وفقط خبر را به مدیران می رساندند و تمام می شد. متاسفانه خبرنگارها در هر صدتا دوتا هم درست کار نمی کردند.

در مورد شورای شهر فعلی نظری دارید؟ گفت: به نظر می رسد شورای فعلی توان و قدرت عملکرد کمی دارد. تخلفات ساخت و ساز زیاد است. مصوبات ضعیف هستند و دنبال نمی شوند. تا حدودی اطلاعاتی دارم. اما الان می دانم که شورا دست سازنده ها افتاده است و املاک وسازنده ها اعلام کرده اند که ما اعضای شورای شهر را تعیین می کنیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false