با جاذبه های مذهبی کرمان آشنا شوید - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
با جاذبه های مذهبی کرمان آشنا شوید

کرمان یک شهر تاریخی باقدمت چند هزار ساله، یکی از بهترین مقاصد گردشگری است. شهر کرمان دارای جاذبه‌های گردشگری و مذهبی فراوانی بوده که برای دسترسی راحت گردشگران به این جاذبه‌ها، برخی از هتل های کرمان در نزدیکی این اماکن قرار گرفته‌اند.

از مهم‌ترین جاذبه ‌های مذهبی کرمان می‌توان به مسجد صاحب الزمان، مسجد جامع مظفری، مسجد جامع ملک، امزاده حسین جوپار، امامزاده محمد، آرامگاه مشتاقیه، آستانه شاه نعمت‌الله ولی، آتشکده زرتشتیان، آتشکده و باغچه بُداق آباد کرمان، کنیسه کرمان و… اشاره کرد که بازدید از این اماکن برای گردشگران خالی از لطف نیست.

مساجد کرمان

مسجد صاحب الزمان

مسجد صاحب الزمان در دامنه کوه قرار گرفته و قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد. مهدیه صاحب الزمان در اطراف ساختمان قدیمی مسجد، با معماری و طرح و شکل امروزی در قسمت جنوب گلزار شهدا بنا شده است. مهدیه صاحب الزمان از جاذبه های مذهبی کرمان بوده که تمامی مراسمات مذهبی ازجمله مراسم پرفیض دعای ندبه در آن برگزار می‌شود.

این مهدیه دارای سه طبقه است که در ضلع شمالی مهدیه، مزار شهدا و در قسمت شرق، مزار شهدای گمنام و آرامگاه حاج شیخ محمد روحانی کرمانی قرار گرفته، که در اولین ردیف از مزار شهدا، مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی قرار دارد.

مسجد جامع مظفری

از مهمترین جاذبه های مذهبی کرمان، مسجد جامع مظفری بوده که به مسجد جامع نیز معروف است. مسجدی با قدمت تاریخی و بسیار باشکوه که دارای چهار ایوان با سردر بلند معرق‌کاری می‌باشد. این مسجد تاریخی در ۱۲ اسفند سال ۱۳۱۵ در لیست آثار ملی ایران، به‌ثبت رسید.

مسجد جامع ملک

مسجد ملک کرمان از دیگر جاذبه های مذهبی کرمان است. این مسجد علاوه بر نام مسجد ملک، به مسجد امام توران‌شاهی، نیز شناخته می‌شود. مسجد ملک بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد کرمان بوده که در قسمت جنوب بازار قرار گرفته و از مساجد چهار ایوان در زمان سلجوقی می‌باشد.

معماری ساخت این مسجد از شیوه رازی الهام گرفته است. شیوه رازی گونه‌ای از معماری که از قرن نوزدهم میلادی شروع و تا حمله مغول یعنی قرن سیزدهم میلادی ادامه‌دار بوده است. بدین‌گونه که این شیوه در دوره‌های سامانی، غزنوی و سلجوقی، ادامه داشته است.

زیارتگاه‌های کرمان

شاهزاده حسین جوپار

زیارتگاه شاهزاده حسین، از جاذبه های مذهبی کرمان است که متشکل از بخش‌هایی همچون حسینیه، بازارچه، سقاخانه، دو زائرسرا، حرم، گنبد، رواق و حیاط می‌باشد. داخل ضریح سه امامزاده از خاندان امام موسی کاظم به‌نام‌های امامزاده حسین، امامزاده قاسم و امامزاده عبدالله آرمیده‌اند که سال‌ها پس از شهادت علی بن موسی الرضا در این مکان درگذشته‌اند.

بنای امامزاده مربوط به دوران صفویه بوده و گنبد بنا از سبک معماری و طرح گنبد ماهان، الهام‌گرفته شده و تزئینات رواق پیرامون حرم، مربوط به دوران صفویه است. این ساختمان در دوران قاجار مورد تعمیر و تکمیل قرار گرفت. اکثر اراضی اطراف امامزاده خریداری شده تا حرم را گسترش دهند.

امامزاده محمد

سید ابوالحسن محمد از نوادگان موسی بن جعفر علیه السلام است. ایشان ملقب به شاهزاده محمد هستند. شاهزاده محمد در سال ۲۴۷ هجری قمری در کربلا دیده به جهان گشود و پس از سال‌ها به سیرجان عزیمت کرد و سپس توسط علما و اهالی شهر کرمان به این شهر دعوت شدند. شاهزاده محمد ۵۰ سال از عمر خود را در راه دین گذراند و در سال ۳۰۱ هجری قمری به شهادت رسیدند.

بقعه متبرکه امامزاده محمد در محله شاهزاده محمد کرمان قرار دارد. قدمت بنای آستان مقدس امامزاده به دوران صفویه برمی‌گردد. بنای امامزاده مستطیل شکل بوده و مساحتی حدود ۵۵۰ مترمربع دارد. این آرامگاه از سه ایوان، رواق و گنبد تشکیل شده است. محوطه حرم با مساحتی بالغ بر ۵۰۰۰ متر با درختان سرسبز و گل‌کاری، زیبایی و طراوت خاصی دارد.

بارگاه مشتاق علی شاه

بارگاه مشتاق علی شاه در میدان مشتاقیه کرمان قرار دارد. دوران زندگی مشتاق علی شاه در قرن سیزدهم هجری قمری بوده است. مشتاق علی شاه در کرمان زندگی می‌کرده و مقبره ایشان یکی از جاذبه های مذهبی کرمان می‌باشد.

مقبره شاه نعمت الله ولی

شاه نعمت الله ولی از عارفان برجسته و بنام کرمان است که آرامگاه ایشان در شهر ماهان قرار دارد. در ابتدا این آرامگاه توسط احمد شاه بهمنی دکنی در سال ۸۴۰ هجری قمری بنا شد. احمد شاه بهمنی از پادشاهان دکن هندوستان و از مریدان وی بود. در سال‌های بعد بخش‌های دیگری به این آرامگاه افزوده شد.

معابد کرمان

آتشکده زرتشتیان کرمان

یکی از اماکن گردشگری و جاذبه های مذهبی کرمان، آتشکده‌ها می‌باشند. آتشکده زرتشتیان، در سال ۱۳۰۳ در دوران حکومت پهلوی بنا شد. بنای این آتشکده از آجر ساخته شده و در سردر آن سه کلمه همت، هوخت و هورشت که به‌معنی اندیشه، گفتار و کردارنیک است. در مهر سال ۱۳۸۰ هجری شمسی این آتشکده در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسید و امروزه یکی از بزرگ‌ترین مکان‌های اجتماعی بهدینان به‌شمار می‌رود.

این آتشکده آخرین آتشکده زرتشتیان در کرمان است و آتش موجود در آن را از صدها سال پیش، روشن نگه داشته‌اند. یکی از تاجران زرتشتی به نام جمشید خدارحم نرسی آبادی که در بمبئی مقیم بوده برای تجارت بین ایران و بمبئی در شهرهای مختلف کشور همچون سیستان و بلوچستان، یزد، تهران، کرمان، آثاری برجسته و ارزشمند به‌یادگار گذاشته است.

جمشید خدارحم نرسی آبادی در کرمان بنایی برای استراحت و عبادت زرتشتیان ساخت. ایشان در یک محله زرتشت نشین کرمان روبروی مدرسه زرتشتیان، نیمی از یک باغ را خریداری و اقدام به ساخت عبادتگاه و آتشکده در این مکان نمود. این عبادتگاه طی وقف‌نامه‌ای در سال ۱۳۰۳ هجری شمسی به انجمن جوانان زرتشتی واگذار شد. آتشکده زرتشتیان در ابتدا مساحتی بالغ بر چهارهزار مترمربع داشته و باتلاش زرتشتیان، مساحت آن به هشت‌هزار مترمربع گسترش یافت.

آتشکده بداق‌آباد کرمان

آتشکده بداق‌آباد یکی از جاذبه های مذهبی کرمان و یادگار به‌جا مانده از دوران زرتشتیان و ساسانیان است. این آتشکده از اماکن مهم مذهبی پیروان زرتشت، به‌شمار می‌رود. باحمله اعراب به ایران، بسیاری از آتشکده‌ها که از دوران ساسانیان به‌جا مانده، ویران ‌شد. کرمان یکی از شهرهایی است که پیروان دین زرتشت در آنجا سکونت دارند و زرتشتیان هرساله جشن سده را در باغچه بداغ‌آباد برپا می‌کنند.

این باغچه در سال ۱۴۱۰ هجری قمری که در زمان صفویان به فرمان شاه عباس ساخته شده بود، ویران می‌شود. برای بازدید و حضور در مراسم بزرگ جشن سده در روز مهرایزد می‌توان به باغچه بداغ‌آباد در خیابان سده کرمان رفت و این مراسم باستانی را مشاهده کرد. این جشن به‌طور همزمان در شهرهای دیگر ازجمله شیراز و اصفهان، نیز برپا می‌شود.

کنیسه کرمان

کنیسای کرمان محل عبادت یهودیان، یکی از جاذبه های مذهبی کرمان به‌شمار می‌رود. جمعیت یهودیان شهر کرمان حدود ۵۰ نفر است. این عبادتگاه در سال ۱۳۶۰ در خیابان دکتر شریعتی، حد فاصل چهارراه ولیعصر و چهارراه کاظمی ساخته شده است.

قبل از خراب شدن معبد بیت المقدس، اکثر مراسمات مذهبی یهودیان مانند قربانی کردن در بیت المقدس انجام می‌شد. اما پس از خراب شدن بیت المقدس، ساخت کنیساها شروع شد. کنیساها مکان‌های مقدس کوچکی هستند که جایگزین بیت المقدس شده است. هرگاه جمعی از یهودیان در یک منطقه جمع می‌شدند مکانی را به‌عنوان کنیسا انتخاب و در آن عبادت می‌کردند.

کنیسه یا کنیسا فقط مکانی برای عبادت یهودیان نیست بلکه محلی برای گردهمایی یهودیان نیز به‌شمار می‌آید. در کنیسه‌های امروزی در جوار نمازخانه، اتاق ملاقات، کلاس درس و سالن اجتماعات نیز ساخته شده است. در سالن اجتماعات مراسماتی مانند جشن عروسی یا جشن تکلیف پسران نیز برپا می‌شود.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false