مهاجرت پرستاران عامل افزایش تلفات بیماران و اختلال عملکرد بیمارستان‌ها - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
مهاجرت پرستاران عامل افزایش تلفات بیماران و اختلال عملکرد بیمارستان‌ها

به گزارش جامعه خبر به نقل از پایگاه خبری خانه‌پرستار، محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه‌پرستار با تاکید بر اینکه پرستاران اغلب دنبال مهاجرت به کشورهای آلمان، آمریکا، استرالیا و کانادا هستند، گفت: احساس بی‌عدالتی در پرداخت‌ها و سختی‌کار در بین پرستاران و معضلات اجتماعی در ایران عامل اصلی ماهانه 200 و سالانه 3000 پرستار از کشور شده است.

وی ادامه داد: بیش از۹۰ درصد پرستاران از کارشان ناراضی هستند،‌ ده درصد دیگر شامل پرستارانی است که کار بالینی انجام نمی‌دهند و مثلا مترون هستند. اغلب پرستارانی که مهاجرت کرده یا به دنبال مهاجرت هستند، جزو نیروهای حرفه‌ای با سابقه حدود 15 سال هستند.

دبیرکل خانه پرستار افزود: «کمبود پرستار در حال حاضر آن‌قدر جدی است که به دلیل این کمبود بیماران جان خود را از دست می‌دهند، اگر شما از بیماران و مراجعان چنین چیزی را نمی‌شنوید دو دلیل دارد یا آگاه نیستند و یا اینکه مظلوم هستند و کمبودها را می‌پذیرند. به جرات می‌گویم بیماران به دلیل کمبود پرستار می‌میرند.»

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: 215 هزار پرستار در کشور فعالیت می‌کنند که فقط 130 هزار نفرشان در بیمارستان‌های دولتی مشغول‌اند و 100 هزار نیرو کمبود داریم. مدیران ترجیح می‌دهند از رانت‌هایی در حوزه‌های ساخت و ساز بیمارستان و تجهیزات پزشکی و … استفاده کنند تا اینکه برای کادر پرستاری هزینه کنند. آنها حقوق‌ها را بر اساس قانون کار و جذب نیرو هم به شکل شرکتی نه استخدامی انجام می‌دهند. به خاطر همین شرایط پرستاران اگر هم نتوانند از کشور مهاجرت کنند ترجیح می‌دهند در سیستم درمانی مشغول نباشند و کنار می‌کشند.

وی ادامه داد: اسفند ماه سال 99 بیمارستان هزار تختخوابی “مهدی کلینیک” تهران به عنوان بزرگترین و مجهزترین طرح حوزه سلامت کشور با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور افتتاح شد، اما بعد از بیش از هشت ماه از آن تاریخ، بازگشایی بخش‌های این بیمارستان دچار مشکل شده است. نه تنها مهدی کلینیک که دو بیمارستان تازه افتتاح شده “غدیر” و “حکیم” هم همین مشکل را دارند و نمی‌توانند کادر پرستاری‌شان را تکمیل کنند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false