اشتباه استراتژیک «قالیباف» یعنی خداحافظی اصول گرایان با پست ریاست جمهوری! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
اشتباه استراتژیک «قالیباف» یعنی خداحافظی اصول گرایان با پست ریاست جمهوری!

پایگاه خبری جامعه خبر| دکتر مجید سجادی پناه| بیش فعال بودن رئیس مجلس بر کسی پوشیده نیست. قدرت اجرایی او مثال زدنی است ولی همواره باید بخاطر داشته باشد که این نوع توانایی در بحث اجرا می تواند یک شایستگی محسوب شود نه در بحث تقنین . قالیباف باید با کنترل و مدیریت این شایستگی، خود را بعنوان یک سیاستمدار معتدل و جامع الاطراف به جامعه معرفی نماید که بر خلاف گذشته برای عنصر “زمان” که لازمه غنای قوانین است اهمیت فوق العاده زیادی قائل می شود.

درست مانند فرصت دم کشیدن برنج اعلای که می بایست برای پختن در اختیار یک آشپز ماهر قرارداده شود. بنا به این تمثیل ، هر گونه اصلاح و تحولی در قوه مجریه می بایستی توام با گذشت زمان مناسب و کافی صورت گیرد در غیر این صورت “محیط شامل” قادر به هضم آن اصلاحات نبوده و قطعا آن سیاست ها را یکی پس از دیگری پس خواهد زد.

به عبارت دیگر نمی توان بیکاری پنهان و آشکاری که در عرض 7 سال گذشته به هر دلیل موجه و یا غیر موجهی در قوه مجریه ریشه دوانده و باعث ناکآرامدی انباشته آن شده است را با فعال کردن نیروی های جوان جویای نام مجلس که به تازگی وارد این حوزه شده اند را در عرض مدت کوتاه یکساله از بدنه دولت دور نمود. قطعاً این نوع جراحی خون ریزی بسیار دارد.

اتخاذ هر راهبردی بدون رعایت این ملاحظه، نه تنها باعث ایجاد تنش و التهاب در جامعه می شود بلکه به همان اندازه قادر است محبوبیت آقای لاریجانی را در نزد جامعه و بخصوص اصلاح طلبان روز به روز افزایش دهد چرا که او بخوبی توانسته بود بعنوان یک سیاست مدار پخته با دو دولتی که از نظر سیاسی در دو سر طیف قرار داشته به گونه تعامل نماید که دامن مجلس را از هرگونه اتهامی مداخله جویانه و غیره مبرا نماید.

و این موضوع باعث خواهد شد که اصلاح طلبانی که هیچ شانسی برای پیروزی درانتخابات 1400 برای خود قائل نیستند مجددا به یک “رحم اجاره ای” – به تعبیرخودشان – روی آورده و با علی لاریجانی برای تصدی پست ریاست جمهوری به توافق برسند و با او بیعت نمایند. در این صورت است که فرصت یکدست شدن سه قوه برای یک جهش بزرگ همه جانبه ،از دست اصول گرایان خارج می شود.
دکتر مجید سجادی پناه _ استاد دانشگاه

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false