چرا قیمت روکش، لمینت و کامپوزیت باهم متفاوت است؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
چرا قیمت روکش، لمینت و کامپوزیت باهم متفاوت است؟

بیشتر افراد روکش، لمینت و کامپوزیت دندان را باهم اشتباه می گیرند و حتی به اشتباه تصور می کنند هر سه مورد یکی هستند. در این مقاله سعی کردیم این ابهامات را برطرف کنیم. برای این کار نیاز است که ابتدا ببینیم روکش دندان، لمینت دندان و کامپوزیت دندان به چه معنا هستند. سپس به سراغ تفاوت ها و موارد کاربردشان می رویم چراکه همین موارد باعث اختلاف قیمت این سه پروسه می شوند. مثلا قیمت لمینت دندان بیشتر از قیمت ونیر کامپوزیت است چون لمینت از سرامیک و مواد مستحکم تری ساخته می شود.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان یک ابزار دندانپزشکی برای بازگردانی زیبایی و عملکرد دندان است که مانند یک کلاه به طور کامل روی تاج دندان یا بخش پروتزی ایمپلنت دندانی (اباتمنت ) قرار میگیرد. روکش دندان اغلب بر روی دندان های شکسته یا به صورت گسترده تخریب شده کاربرد دارد. روکش ها معمولا با موادی به نام سمان دندان (چسب روکش) به دندان چسبانده می شوند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان که گاهی به آن ونیر (Veneer) نیز گفته می شود، روکش نازکی است که همرنگ دندان، و در جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی می شود. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می‌گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها به وضعیت دلخواه فرد می شوند. لمینت ‌ها بجز کاربردهای زیبایی، مزایای دیگری نیز دارند. مثلا در مقایسه با مینای دندان، مقاومت و قدرت دندان ها را افزایش می دهند و با رفع نا همترازی و سایر عیوب دندان ها، آنها را مرتب و یکنواخت نشان می دهند.

 

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت (composite veneer) پوسته ای است که برای استفاده از آن دیگر نیازی به تراشیدن دندان و قالب گیری نمی باشد. این لایه به صورت مستقیم توسط اشعه روی دندان چسبانده می شود و به صورت لایه ای محافظ روی مینای دندان قرار می گیرد. مواقعی که دندان ها دچار شکستگی، ترک های کوچک شده و یا تحلیل رفته باشند، از ونیر کامپوزیتی برای پوشاندن نواقص استفاده می شود.

فرق بین روکش، لمینت و کامپوزیت چیست؟

احتمالا تا این قسمت از مقاله به تعدادی از تفاوت های روکش، لمینت و کامپوزیت پی برده اید. در ادامه، تفاوت ها را به صورت جامع و به تفکیک هزینه، کاربرد، جنس، تهاجمی بودن یا نبودن و ظاهر بررسی می کنیم.

هزینه

هر کدام از این سه خدمات زیبایی دندان با جنس های مختلفی در لابراتوارها ساخته می شوند. بنابراین، مثلا نمی توان یک عدد را بطور قطعی قیمت لمینت دندان عنوان کرد. اما اگر بخواهیم به طور حدودی هزینه هر سه روش را اعلام کنیم، به این صورت خواهد بود:

قیمت روکش دندان به ازای هر واحد، حداکثر و با بهترین جنس روکش تا ۲ میلیون تومان است.

قیمت ونیر کامپوزیت برای هر واحد می تواند بین ۷۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان متغیر باشد.

قیمت لمینت دندان نسبت به دو روش بالا گران تر است و ممکن است برای هر واحد تا ۶ میلیون تومان هزینه کنید.

کاربرد

مهم ترین تفاوت میان لمینت، کامپوزیت و روکش دندان در موقعیت کاربرد آن هاست. روکش‌ها معمولاً یک نوع پروتز بوده و برای ترمیم دندان‌هایی استفاده می‌شود که بخش زیادی از ساختار آنها آسیب دیده اما ونیرها اغلب کاربردی برای زیبایی و پوشاندن عیوب و مشکلات ظاهری دندان دارند.

بنابراین، روکش ترمیمی به شمار می‌رود که صرفا دندان را حفظ می‌کند و مانع از نابودی‌اش می‌شود اما لمینت دندان و کامپوزیت ونیر راهکاری برای زیبایی بخشی به دندان ها به شمار می‌روند.

روکش‌ها را معمولا پس از عصب‌کشی دندان استفاده می‌کنند اما لمینت‌ ها برای کسی مورد استفاده قرار می گیرد که دندان‌هایش زنده هستند، پوسیدگی نداشته و مینای دندان حداقل به اندازه کافی ضخامت دارد.

 

جنس روکش، لمینت و کامپوزیت

لمینت ‌های سرامیکی از جنس پرسلین (چینی) در لابراتوارها وجود دارند. لمینت های دندان چینی بهتر از کامپوزیت رزین در برابر لکه ها مقاومت می کنند. بیشتر افراد روکش های پرسلین را به دلیل مقاومت بالا در برابر لکه ‌ها و بازتابش طبیعی نور در آنها، انتخاب می کنند. ونیر کامپوزیت ها هم از جنس رزین کامپوزیت ساخته می شوند. روکش دندان می تواند از جنس سرامیک و یا فلز و یا ترکیبی از هر دو باشد که پس از قالبگیری دندان در مطب توسط دندانپزشک شما، به لابراتوار دندانسازی فرستاده می شود تا توسط تکنسین دندانسازی ساخته شود.

تهاجمی بودن یا نبودن

تفاوت دیگری که بین روکش، لمینت و کامپوزیت دندان وجود دارد و در انتخاب هر یک تاثیر بسزایی می گذارد، میزان تهاجمی بودن پروسه نصب است. منظور از تهاجمی بودن یک فرآیند، میزان آسیب و تغییری است که در طول آن به دندان وارد می شود. مثلا اینکه در هر روش دندان چقدر تراشیده می شود و ساختار آن چقدر تغییر می کند.

ونیر کامپوزیت ها تهاجم بسیار کمی دارند چون در اتصال آنها هیچ آسیبی به ساختار و مینای دندان وارد نمی شود. اما برای نصب لمینت دندان ضخامت نسبتا زیادی از مینای دندان تراشیده می شود تا لمینت بدون برجستگی و بیرون زدگی به نظر برسد. نصب روکش دندان از دو روش قبلی بسیار تهاجمی تر است زیرا برای نصب آن بخشی زیادی از دندان را باید به صورت دور تا دور تراشید تا روکش آماده نصب شود.

شکل ظاهری لمینت، روکش و کامپوزیت دندان

به لحاظ ظاهری هر سه مورد با هم تفاوت دارند. لمینت ‌ها لایه ‌های آماده و بسیار نازکی هستند که تنها یک سطح دندان (سطح جلویی را می ‌پوشانند)، ونیر کامپوزیت‌ ها به صورت لایه ‌لایه روی دندان قرار داده می‌شوند و قبل از اتصال اصلا شکل خاصی ندارند بلکه به شکل خمیری هستند. خمیر به صورت لایه‌های نازک روی تمام سطوح دندان قرار داده شده و بعد از خشک کردن هر لایه، لایه دیگری اعمال می شود.

روکش‌ها هم از نظر شکل با دو مورد قبل تفاوت بسیار زیادی دارند. آن‌ها حالتی کلاه‌ مانند دارند و دور تا دور دندان را می‌پوشانند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false