فیلم | پایان علافی در دفاتر ثبتی کشور - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
فیلم | پایان علافی در دفاتر ثبتی کشور

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده| حسن بابایی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگو با ماهنامه سراسری میدان آزادی در مورد آخرین وضعیت طرح الزام به تنظیم سند رسمی می گوید: طرح الزام به تنظیم سند رسمی چندین بار به شورای نگهبان رفت و ایراد گرفتند. در کمیسون قضایی مجلس هم شخصا دفاع کردم. البته اصلاحاتی که در آن مطرح است از اهداف سازمانی فاصله دارد. با این حال طرح به مجمع فرستاده شد و رئیس قوه قضائیه هم برای دفاع رفتند و به خوبی از طرح و جایگاه سند رسمی دفاع کردند.

دو جلسه دیگر هم معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حضور پیدا کردند. به شکل جدی موضوع را پیگیری می کنیم و خیلی خوش بین هستم که مبحث الزام به تنظیم سندرسمی و عدم اعتبار بخشی به اسناد عادی به سرانجام خوب برسد و گام بلندی در تنظیم اسناد رسمی خواهد بود.

بابایی در پاسخ به اینکه چرا تغییر کاربری ها به خصوص در کشاورزی از سوی سازمان هایی مثل منابع طبیعی و غیره جدی رعایت و پیگیری نمی شوند؟ گفت: این مشکل ناشی از ضعف قانونی و عدم انجام تکالیف قانونی است. مثلا رعایت نشدن طرح حدنگاری (کاداستر) یکی از نمونه های آن است.

در این طرح برای تمام اراضی حدنگاری شده، کاربری هم ثبت می گردد. در شوراهای حفظ بیت المال چه در استان و چه در شورایعالی، مطرح کردم که زمانی که به اراضی خردشده کشاورزی سند داده می شود، نوع کاربری ذکر می شود.

حالا اگر سندی به آن زمین داده شود که نوع کاربری در آن نیامده باشد، افراد ناآگاهانه اقدام به ساخت و ساز در آن می کنند و برق و آب و گاز منشعب می کنند. بعد از مدتی هم با حکم تخریب روبرو می شوند. پس بخش عمده تغییر کاربری ها ناشی از عدم اجرای درست قانون از جمله حدنگاری است که نیاز به کار همه دستگاه ها دارد.

در عین حال با تلاش های همکارانم تنظیم سند برای منابع طبیعی به ۹۹ درصد رسیده است. در سال ۱۴۰۰ که اسناد کشاورزی در حد ۴درصد بود هم موفق به تنظیم ۳۲درصد اسناد کشاورزی شدیم در آمار کلی ۵میلیون و ۸۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی حدنگاری شدند. تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۲ انشا الله ۷۰ درصد اراضی زراعی را سنددار می‌کنیم و امیدواریم تا پایان سال احتمالا تا ۹۰درصد پیشرفت انجام شود.

البته برآورد شده بود که اراضی زراعی چهارسال زمان نیاز دارد اما امیدواریم ظرف ۱۶ماه کار تنظیم اسناد انجام شود. چراکه پیرو منویات مقام معظم رهبری، به منظور ممانعت از زمین خواری، حدنگاری منابع طبیعی سال گذشته به انجام رسیده است و اسناد تنظیم شده در اختیار متولیان قرار دارد و درصورت هرگونه دخل و تصرف قابل پیگیری قضایی است و از کوه خواری، دریاخواری، جنگل خواری و … گرفته شد و حتی برای نوار ساحلی سند صادر و محدوده‌ها مشخص و متولیان از این پس مسئول حفظ منابع هستند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به اینکه چرا آمار مالک و مستاجران را به صورت کامل و جامع در اختیار ندارید؟ گفت: درمورد املاک مسکونی قانون به طور کامل اجرا نشده و برخی از آنها هنوز سند ندارند. هنوز مالکان برخی املاک مشخص نیستند تا بتوان میزان خانه های خالی احتکاری یا تعداد مستاجرها را مشخص کرد. البته اقداماتی در دست انجام است مناطقی که حدنگاری انجام شده آمارمالکیت املاک و مساکن به تفکیک شهرها و مناطق مختلف مشخص و در بانک املاک ثبت شده است.

حسن بابایی در مورد انتشار خبر ممنوع المعامله شدن برخی هنرمندان از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: موارد ممنوع المعامله از سوی دادستانی کل صادر می شود. سازمان ثبت تنها مجری بخشنامه‌های صادره از سوی دادستانی در این امور است که اگر فردی ممنوع المعامله باشد و به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کند در آنها نقل و انتقال او انجام نشود. اما برخی واحدها برای ابراز وجود یا به علت ضعف دانش حقوقی بی توجهی می کنند.

معاون قوه قضائیه در پاسخ به اینکه تحقق هوش مصنوعی در سازمان ثبت اسناد تا چه سطحی انجام شده است؟ گفت: شکر خدا فرایند کار رو به پیشرفت است و بازطراحی ها در این موارد انجام شده است. ثبت مالکیت معنوی در ثبت شرکتها رو به پایان است.

طراحی نرم افزار کاداستر هم در حال تکمیل است. بابایی در مورد ساماندهی فرایندهای ثبتی گفت: به منظور کاهش اقدامات سلیقه ای و شخصی، تلاش می کنیم تا فرایندهای ثبتی براساس استانداردها و گامهای مشخصی که به واحدها ابلاغ شده، انجام و برای عموم اطلاع رسانی شود.

مثلا گاهی متصدی ثبت به طور سلیقه ای انجام ثبت را به کارشناسی موکول می کرد. یا متصدی دیگری معتقد باید ابتدا بازدید انجام شود و بعد کارشناسی انجام شود. یا فرد دیگر علاوه بر این ها معتقد بود باید عکسبرداری زمینی هم انجام شود. یا به طور مثال مراجعه کننده برای تبدیل سنددفترچه به یک سند ثبتی تک برگ باید بداند از کجا شروع شود، چه اقدامات و مراحلی را باید طی کند، چه زمانی نیاز است و متصدی ثبت باید چه مراحلی را طی کند.

زمان تبدیل سند دفترچه به سند تک برگ اگر نقشه برداری انجام شده باشد نهایت دو روز زمان و در غیراینصورت ۱۵ روز زمان لازم است. اگر زمان بیش از این صرف شود باید مشخص شود که اشکال و نقص کار در کدام مرحله است.

این باعث می شود سرعت کار بالا رفته و در صورت تخطی فورا مشخص می شود. در حال حاضر ۱۴ فرایند مهم ثبتی استانداردسازی شده و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام فرایندهای ثبتی استانداردسازی شود. این فرایندسازی و استانداردسازی مقدمه الکترونیکی شدن امور است. این امور را در برنامه های الکترونیکی پیاده سازی و عملیاتی می کنیم. به این ترتیب همه چیز برای مراجعه کنندگان مشخص است.

یا در تابلو های دفاتر نصب می شود و یا بروشور و کتابچه تهیه می شود و یا به صورت اپلیکیشن ها در اختیار مردم قرار می گیرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false