عملیات مخفیانه انتقال زباله های تهران به هوشنگ آباد| چرا به قم منتقل نشد؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
عملیات مخفیانه انتقال زباله های تهران به هوشنگ آباد| چرا به قم منتقل نشد؟

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده: در طرح ارزیابی اثرات زیست محیطی محل جدید دفن زباله تهران در هوشنگ آباد -عزیز آباد که در دانشگاه محیط زیست تهران به سفارش سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در سال ۱۳۸۳ مطالعه شده آمده که بهترین مکان برای دپور و بازیافت و دفن زباله های تهران پس از آراد کوه (کهریزک) منطقه هوشنگ آباد-عزیزآباد در منطقه حسن آباد فشافویه است.

در این طرح وقتی به فصل چالش های این انتخاب می رسد می گوید: اثرات اجتماعی افزایش ترافیک در حسن آباد در قالب افزایش بالقوه حوادث و شکایات ساکنین شهر حسن آباد ازجمله اثرات بالقوه منفی پروژه پیشنهادی است. برای کاهش و در واقع حذف این اثر احداث یک جاده کنار گذر درمحدوده پیرامونی شهر حسن آباد پیشنهاد می شود. اثر بالقوه مهم دیگر مربوط به خطر ناشی از تجمع پرندگان به لحاظ تصادم با هواپیمائی است که از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است. در این رابطه گزارشی جامع تهیه شده است که شامل اقدامات کاهش و حذف اثرات نیز می باشد.

دفن زباله در طول شب تا حد امکان برای اجتناب از دسترسی پرندگان به زباله آلی (غذا)؛ تراکم مناسب و پوشاندن زباله دفنی برای حذف دسترسی پرندگان به زباله آلی (غذا)؛ ایجاد فضای سبز برای استراحت پرندگان در نزدیکی محل دفن پیشنهادی که باعث عدم ضرورت پروازپرندگان به مناطق اطراف فرودگاه می گردد و ترساندن پرندگان و فراری دادن آنها نظیر استفاده از عقاب تعلیم دیده در صورت لزوم و برگزاری جلسات منظم با مسئولین فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) برای ارزیابی خطر تصادم پرندگان با هواپیما ها…!

یعنی چند صد میلیون تومان هزینه شده تا کارشناسان به این نتیجه برسند که عقاب تربیت کنیم پرندگان را فراری دهد تا به هواپیماها برخورد نکنند! عقاب هم چون در جلسه حضور دارد توجیه هستند و با هواپیماها ارتباط برقرار می کنند تا خودشان برخورد نکنند! یا اینکه با ایجاد یک جاده جدید مردم حسن آبادفشافویه در مورد ایجاد بزرگترین مرکز دفن زباله خاورمیانه کنار خانه هایشان رضایت قلبی خواهند داشت!

علیرضا زندی رئیس شورای شهر حسن آباد فشافویه در گفتگو با پایگاه خبری جامعه خبر می گوید: مردم بخش حسن آباد فشافویه هیچگونه رضایتی با احداث سایت پسماندهای ویژه بیمارستانی و صنعتی در این بخش ندارند و مسئولان باید قبل از انجام هر کاری نظر مردم و نمایندگان شوراهای اسلامی را مد نظر قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس طرح احداث سایت هوشنگ آباد قرار است پسماندهای صنعتی و بیمارستانی شهرهای استان تهران به این محل حمل شود، افزود: این طرح با توجه به معضلات فعلی این بخش فاقد مطالعات کارشناسی می باشد و باید در احداث آن تجدید نظر شود.

مردم جنوب استان تهران بخصوص کهریزک و حسن آباد فشافویه به واسطه وجود آراد کوه و انواع صنایع آلاینده دیگر در معرض انواع بیماری‌ها قرار دارند و نباید معضل دیگر از کلان شهر تهران به این منطقه تحمیل شود. حمل پسماندهای صنعتی به سایت هوشنگ آباد علاوه بر مشکلات زیست محیطی موجب افزایش ترافیک در جاده قدیم قم می شود، این محور هم اکنون ترافیک عبور و مرور ۱۷ استان جنوبی کشور را به دوش می کشد که با راه اندازی سایت هوشنگ آباد ترافیک به ۲ برابر فعلی آن می رسد.

اظهارات زندی در حالی است که یک عضو شورای شهر تهران گفته است: دو تن از اساتید دانشگاه تحقیقات دقیقی در زمینه محیط زیست در این منطقه انجام داده اند و به نتیجه رسیده اند که دفن زباله در این منطقه به صلاح نیست و عواقب غیر قابل جبرانی برای فرودگاه و شهرستان دارد و برنامه ای ضد گردشگری است. در هیچ کجای دنیا اجازه نمی دهند مراتع تبدیل به زباله دانی شود، این در حالی است که مراتع سرسبز فشافویه به زباله دانی تبدیل شده است، شمال آرادکوه در حوزه بخش فشافویه ۱۰۰ هکتار زباله به ارتفاع ۶۰ متر انباشته شده که شیرابه و گازهای خطرناکی از آن متصاعد می شودبدترین صنایع و الاینده ترین صنایع و بی ارزش ترین صنعت یعنی تفکیک پسماند را به اینجا آورده اند.

سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار که چندی قبل برای نخستین بار به این منطقه رفته بود و از نزدیک شاهد عملیات عمرانی ایجاد مرکز زباله هوشنگ آباد بوده است می گوید: متاسفانه فرماندار ری که خود اهل ری است با ایجاد این فاجعه رضایت دارد که این جای تاسف است. این روزنامه نگار گفت: البته این کارگروه مکان دیگری را هم برای دفن زاباله های پایتخت در نظر گرفتند که نامش حوض سلطان است. بر اساس اطلاعات حاصل از اداره کل امور آب استان قم، بخش اعظم این منطقه فاقد هر گونه مصرف آبهای زیرزمینی به شکل چاه، چشمه و قنات می باشد.

تنها چاههای آب که در کشاورزی به میزان محدود مورد استفاده قرار می گیرند چاههای اطراف دریاچه حوض سلطان می باشند(منطقه کوشک نصرت )که در حدود ۳۰کیلومتری محل دفن پیشنهادی قرار دارد. اما چرا شهرداری تهران نمی خواهد زباله ها را به این منطقه منتقل کند؟ اول به دلیل دوری راه، دوم به دلیل هزینه بر بودن و سوم آنکه مافیای زباله اجازه انتقال طلای کثیف را نمی دهند. پس قربانی کردن مردم فشافویه و شهرستان ری منافع بیشتری برای شهرداری تهران خواهد داشت.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false