سه امتیاز مهم در جیب پتروشیمی‌ها - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
سه امتیاز مهم در جیب پتروشیمی‌ها

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، ویکی پلاست (محمود حق وردی)| با وجود شکاف بزرگ 21 هزار تومانی نیما و دلار آزاد، اما در هفته های گذشته، حتی یک اظهارنظر از سوی پتروشیمی ها در خصوص تغییر دلار قیمت های پایه، دیده نشد. پتروشیمی ها نگرانی های مهم‌تری داشتند و با پیگیری توانستند سه امتیاز مهم را کسب کنند:

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 گفت که این کمیسیون در مصوبه‌ای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی در سال آینده را به دولت واگذار کرد. به این ترتیب گاز 7000 تومانی از بند الف تبصره 14 لایحه بودجه حذف شد.

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی روز دوشنبه 1 اسفند اظهار داشت: عرضه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما حذف شده و کشف قیمت از طریق مزایده در مرکز مبادله صورت خواهد گرفت. ارز 28 هزار و 500 تومانی نیز تنها به اقلامی مانند دارو و نهاده‌های دامی تعلق خواهد گرفت. سه شنبه 2 اسفند، اولین نرخ کشف شده برای دلار پتروشیمی ها، 36.130 تومان بود.

هر چند در دوره صالح آبادی، رییس کل پیشین بانک مرکزی، اجازه فروش ارز صادرکنندگان بزرگ با قیمت های توافقی داده شده بود، ولی فرزین بعد از انتصاب در بانک مرکزی، اعلام کرده بود پتروشیمی ها و فولادی ها، باید ارز خود را با نرخ 28.500 تومان عرضه کنند و با تصمیم جدید، حالا پتروشیمی ها با رقم بالاتری، اقدام به فروش ارزهای خود می کنند.

در بند ن تبصره ۶ لایحه بودجه افزایش عوارض صادرات مواد خام و نیمه خام نفت، گاز، پتروشیمی و محصولات معدنی پیش‌بینی شده بود که در تغییراتی که کمیسیون تلفیق در این تبصره به وجود آورد، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از عوارض صادرات مواد خام و نیمه‌خام حذف شدند.

این خبر در حالی بود که هفته قبل، انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی اعلام کرده بود عوارض صادراتی محصولات پتروشیمی از 5 به نیم درصد کاهش یافته و با خبر جدید، حتی نیم درصد نیز حذف شده و بدون عوارض صادراتی، پتروشیمی ها، می توانند صادرات خود را انجام دهند.

خوراک، فروش ارز بالاتر از نرخ نیما و حذف عوارض صادراتی، مهمترین امتیازاتی هستند که پتروشیمی ها موفق شدند آن ها را یا از بودجه 1402 حذف کنند و یا از طریق بانک مرکزی، به خواسته های خود، دست پیدا کنند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false