روستاهای تهران محو می شوند| افزایش شغل پانسیون داری | هجوم مجردها به حاشیه تهران - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
روستاهای تهران محو می شوند| افزایش شغل پانسیون داری | هجوم مجردها به حاشیه تهران

به گزارش سید هادی کسایی زاده خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر، شهرام عدالتی امروز در حالی بر صندلی ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تکیه زده که پی از این بعنوان معاون و قبل از آن بعنوان مدیر و کارشناس در این سازمان تجربه زیادی کسب کرده است. او بعنوان مدیری آرمان گرا برای توسعه پایتخت در چهارچوب استانداردهای جهانی در میان مدیران تهران شناخته شده است اما هیچ وقت سیاست اجازه ورود چنین تفکراتی را در مدیریت کشور، منطقه ای و حتی محلی نداده است. چراکه منفعت و سود برای آنهایی که مخالف توقف تعارض منافع هستند در بی نظمی است.

شهرام عدالتی نخستین نشست خبری رسمی خود را بعنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با این کلام آغاز کرد که «هرقدر عرصه مداخلات دولت در مدیریت کشور بیشتر باشد پاسخگویی دولت کمتر است». عدالتی معتقد است که باید دولت کوچکتر و چابک تر شود و توسعه را ملت و مردم رقم بزنند و به نوعی دغدغه ملی شود.

او می گوید: چرا تهران قطب فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، درمانی، ورزشی و … شده و چرا در این سالها نقش تهران را کاهش نداده و به سایر نقاط کشور بسط ندادیم؟ آیا این اقدام موجب نمی شود که آینده ای با مشکل زیست محیطی همانند خوزستان روبرو شویم.

*روستاها در تهران محو می شوند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نسبت به محو شدن روستاها در پایتخت هشدار داد و گفت: سال ۱۳۳۵ جمعیت روستایی ۷۰ درصد و شهری ۳۰ درصد بود و امروز کاملا جابجا شده و در ۲۰ سال آینده شاهد از بین رفتن روستاها خواهیم بود. برای همین باید مدیریت محلی را به دست شهرداری ها و دهیاری ها واگذار کنیم.

*گفتگوی خبرنگار و رئیس سازمان مدیریت

سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار در پاسخ به اظهارات شهرام عدالتی گفت: جناب آقای عدالتی کدام دهیاری؟ کدام شهرداری؟ مگر در این سالها جز فساد چیز دیگری از آقایان مشاهده شده است؟ در همین شهرستان ری در یک سال گذشته ۳۳ دهیار و کارمند دهیاری، یک بخشدار، یک معاون فرماندار، یک شهردار و ۲۰ کارمند شهرداری دستگیر و زندانی شدند و دو شورای شهر باقرشهر و کهریزک به دلیل فساد انتخاباتی منحل شد. پس باید ابتدا ریشه را درست کرد و سپس قدرت را واگذار نمود.

عدالتی در پاسخ گفت: بله درست است. ابتدا باید ظرفیت سازی کرد و افراد متخصص را برای تصدی امور به مردم و شوراها معرفی کرد و نظارت ها هم باید مستمر باشد. روزی که به یک دهیاری به جای بودجه ۵۰ میلیونی بودجه چند میلیارد تومانی دادیم خبری از پایش و آسیب شناسی نبود و امروز خبر دستگیری و سوء استفاده به گوش می رسد.

*هجوم مجردها به حاشیه تهران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه این نشست هشدار دیگری را به مسئولان و مردم داد و گفت: در حال افزایش حضور مجردها به حاشیه تهران هستیم و امروز ۵٫۵ میلیون نفر در حاشیه شهرها و ۴ میلیون نفر در بافت های فرسوده و تاریخی و نه چندان مناسب زندگی می کنند. به نحوی که در آینده شغل پانسیون داری در تهران مشتری زیادی خواهد داشت. برای همین دولت بهتر است در مناطقی که کمتر صرفه اقتصادی دارد ورود کند.

*صندوق توسعه استانی تحول ایجاد خواهد کرد

وی گریزی به مدیریت آب و انرژی زد و گفت: وقتی اقدام به ساخت بزرگراه یا سدسازی می کنیم می دانیم اراضی اطراف آن افزایش قیمت می یابد که نمونه آن ساخت سد نمرود است. اگر این زمین ها از قبل خریداری شود می تواند ارزش افزوده خوبی داشته باشد و این ارزش افزوده وارد صندوق توسعه استانی شده و برای آن استان هزینه شود. اگر دولت طرح ایجاد صندوق توسعه استانی را محقق کند تحول بزرگی در توسعه محلی خواهیم داشت.

عدالتی به توسعه جمعیتی تهران نقد داشت و گفت: امروز ۷۰ نقطه تهران می تواند به شهر تبدیل شود و موضوع تداخل حریم شهر ها را خواهیم داشت. برای همین باید مجموعه طرح مدیریت شهری احیا شود. ما باید بپذیریم که تهران یک پهنه است و نقطه نیست. امروز ۳۵۰ هزار نفر در جایی زندگی می کنند که نه شهر است نه روستا و این یک فاجعه است. لذا بازآفرینی شهری می تواند راه نجات باشد. همین چالش به سمت منابع آب می رود و در آینده سهم بیشتر آب برای صنعت خواهد بود و صنایع با مشکل آب روبرو خواهند شد. برای همین اجرای طرح نظام بازچرخوانی آب بهترین راهکار و چاره است. اما به شرطی که نظارت ها قوی تر از قبل باشد. بعنوان مثال همانند منطقه آبسرد که مرکز ویلاهای پایتخت شده تعرفه آب آن روستایی محاسبه نشود. البته من مخالف ویلاسازی نیستم اتفاقا می گویم باید نوروستا ایجاد کرد تا شهرهای جدید شکل نگیرند.

 

 

 

true
true
true
true
  1. neda

    نفهمیدم حواستون به روستاها و بهم نریختن الگریتم هست یا دارید گوشی دستشون میدید که کجا سود بیشتره حالا مردم رفتن تو نقطه کور شما نورافکن بنداز هر چند که الان نقطه کور نداریم نهایت نیمه روشن که به لطف شما یکی دوسال دیگه با همین قیمت ها همه کف خیابون چادر زدن(البته رهن و اجاره محفوظه دولت خرج داره)مفتی هواس که تکلیف اونم مشخص میکنن بصبر…

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false