خریداران کف بازار را جارو زدند/ 98.3 درصد عرضه ها معامله شد - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
خریداران کف بازار را جارو زدند/ 98.3 درصد عرضه ها معامله شد

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، محمود حق وردی در سایت ویکی پلاست نوشت: همه آنچه از معاملات امسال در ذهن دارید را کنار بگذارید تا اتفاقات تاریخی ترین هفته بورس محصولات پتروشیمی را موشکافی کنیم. درست در هفته ای که دلار تا 60 هزار تومان پیش رفت و همه، خود را برای خرید بزرگ سال آماده می کردند، همزمان با رقابت های سنگین روز دوشنبه و سه شنبه، دلار روند نزولی قابل توجهی را آغاز کرد. با وجود اینکه عرضه ها 8 هزار و معاملات نیز به همین میزان کاهش داشت اما از 102 هزار تن عرضه، 100 هزار تن معامله انجام شد و 98.3 درصد عرضه ها، خریداری شد؛ نسبتی که در تمامی معاملات امسال، بی سابقه بود. نکته مهم دیگر این بود به رغم کاهش 8 هزار تنی معاملات، ارزش این هفته‌ی بازار، 135 میلیارد تومان بیشتر بود. به عبارت دیگر به علت رقابت های بیشتر نسبت به هفته قبل، قیمت میانگین نهایی معاملات این هفته، بیشتر شد. مورد مهم دیگر، رسیدن تقاضا به سقف 222 هزار تنی بود که بی سابقه ترین حجم در سال 1401 است.بزرگ‌ترین خرید سال مصادف شد با شروع ریزش دلار که می توان آن را ناشی از اختیارات جدید بانک مرکزی دانست. وزیر اقتصاد روز دوشنبه 8 اسفند در پاسخ به سوالی در مورد اختیارات جدید بانک مرکزی که در جلسه یکشنبه 7 اسفند سران قوا به تصویب رسید گفت: بانک مرکزی مجموعه ای از اختیارات جدید را نیاز داشت تا بتواند دخالت موثر داشته باشد و این بسته شب گذشته در جلسه سران سه قوه با اجماع آرا تصویب شد.

وی افزود: یکی از اختیاراتی که بانک مرکزی به دنبال آن بود در حوزه عدم بازگشت ارز صنایع بورسی بود. براین اساس تمامی صنایع کشور حتی مجموعه های دولتی شامل حوزه نفت و صنعت و سایر صادرکنندگان باید از بانک مرکزی تبعیت کنند.

عقب نشینی دلار آزاد به 53 هزار تومان
دلار که هفته گذشته را با قیمت 54 هزار و 200 تومان به پایان رساند این هفته حتی به 60 هزار تومان هم رسید. شروع هفته دلار، کاهشی و با قیمت 54 هزار تومان بود. با روندی صعودی پس از پشت سر گذاشتن 3 کانال، بازار شنبه با 57 هزار و 300 تومان به پایان رسید. دلار روز یکشنبه در شروع بازار به کانال 58 هزار تومان صعود کرد و با روندی جهشی کانال 59 هزار تومان را هم پشت سر گذاشت و تا 60 هزار تومان هم پیش رفت اما پس از فتح قله 60 هزار، نزولی شد و در نهایت بازار یکشنبه با 57 هزار و 450 تومان به پایان رسید.

دلار آزاد روز دوشنبه را با 56 هزار و 800 تومان آغاز کرد و بعد از پشت سر گذاشتن نوسانات صعودی، بازار را با 58 هزار و 450 تومان به پایان رساند. بازار روز سه‌شنبه هم با 58 هزار و 200 تومان آغاز شد و با روند نزولی، بازار با 55 هزار و 650 تومان به پایان رسید.

دلار آزاد چهارشنبه را هم با قیمت 55 هزار تومان آغاز کرد و با روندی نزولی شدید به 53 هزار تومان سقوط کرد و بازار چهارشنبه با 53,700 تومان بسته شد. در مجموع، قیمت پایانی دلار در روز چهارشنبه، 500 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، کاهش دارد. از شنبه 6 اسفند، کانون صرافان ایران اعلام نرخ دلار صرافی را در سایت خود آغاز کرد. آخرین نرخ دلار صرافی تا روز چهارشنبه 52 هزار و 500 تومان بود.


تغییرات محدود پایه ها

چهل و یکمین قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در سال 1401، یکشنبه 30 بهمن، در حالی اعلام شد که بخش زیادی از کالاها بدون تغییر ماندند و افزایش و کاهش ها نیز، جزئی و محدود بود. به روال چندین هفته اخیر و توقف نیما، بازیگر تغییرات، صرفا قیمت های جهانی بودند. تغییرات قیمت های پایه را در این لینک بخوانید.

بی سابقه ترین نسبت معاملات به عرضه

کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم اسفند ماه در حالی بسته شد که 98 درصد عرضه ها معامله شد که رکوردی بی سابقه در معاملات محصولات پتروشیمی به شمار می رود. عرضه ها 8 هزار و 823 تن و معاملات 8 هزار و 102 تن نسبت به هفته گذشته کاهش داشت و در صورت عدم کاهش عرضه ها، احتمالا بالاترین رکورد معاملات سال 1401، این هفته شکسته می شد.





ترین های معاملات
بیشترین افزایش در معاملات این هفته، به گروه سنگین بادی اختصاص داشت که 1,012 تن بیشتر از هفته قبل معامله شد. بعد از گروه سنگین بادی، پ پ نساجی با 819 تن افزایش، در جایگاه دوم بیشترین افزایش قرار گرفت. در مقابل، بیشترین کاهش در معاملات این هفته نیز، به پلی استایرن انبساطی با 4,328 و پس از آن به پلی اتیلن سبک فیلم با 1,474 تن کاهش، اختصاص داشت. در هفته جاری انبساطی های انتخاب عرضه نشدند. بر اساس اطلاعات ویکی پلاست، این مجتمع به جبران عدم عرضه در هفته جاری، در هفته سوم اسفند 6 هزار تن پلی استایرن انبساطی، عرضه خواهد کرد.


همه قیمت‌ها در بازار افزایشی شد
مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان هفته اول و دوم اسفند نشان می دهد، همه قیمت‌ها افزایشی بودند. در گروه افزایشی ها، بیشترین افزایش این هفته به پلی استایرن انبساطی 221 تبریز با 37,000 تومان رشد اختصاص یافت. این افزایش به علت عدم عرضه انتخاب صورت گرفت.

در رتبه‌های بعدی بیشترین افزایش قیمت این هفته، پت 781 با 8,000 تومان، پی وی سی S65 با 7,300 تومان، سنگین فیلم با 7,200 تومان، سنگین اکستروژن EX3 با 7,000 تومان و سبک خطی با  5,300 تومان افزایش قرار گرفتند.

سنگین بادی با 4,900 تومان، ABS150 با 4,500 تومان، سبک فیلم با 4,300 تومان، پ پ شیمیایی 548R با 4,000 تومان، سنگین تزریقی 52518 با 2,600 تومان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. 3 گروه آخر جدول این هفته هم، پلی استایرن معمولی با 1,900 تومان، پ پ نساجی Z30S مارون با 1,800 تومان، پلی استایرن مقاوم با 1,700 تومان بودند.

قیمت های جدید در سامانه نیما
در هفته ای که گذشت، دلار نیمایی همچنان ثابت ماند و میانگین هفتگی روی 28 هزار و 371 تومان ثابت مانده است و قیمت های پایه 7 اسفند نیز، با این قیمت محاسبه شدند. همچنین میانگین روزانه نیز، در محدوده 28 هزار و 300 تومان باقی مانده است.

سنا، سامانه بانک مرکزی برای اعلام نرخ های معاملات اسکناس و حواله، از سه شنبه 9 اسفند، ستون های جدیدی را به نرخ های روزانه اضافه کرد و باز هم باعث ایجاد شائبه برای فعالان بازار شد. ستون خرید و فروش حواله که با رقمی برابر 37.600 تومان ثبت شده بود. نرخ جدید که احتمالا نرخ فروش حواله پتروشیمی هاست، باعث شد برخی تصور کنند قیمت دلار پایه ها تغییر کرده است. بر اساس استعلام ویکی پلاست از مدیریت توسعه صنایع پایین دستی، فعلا دلار قیمت های پایه همان 28.500 تومان است.



افزایش 1 دلاری معاملات برنت
برنت که معاملات هفته گذشته را با 83 دلار به پایان رسانده بود، در ابتدای هفته بازار را با 1 دلار کاهش و با 82 دلار آغاز کرد، اما طولی نکشید تا مجدد به 83 دلار بازگشت. برنت تا روز پنجشنبه 11 اسفند، به 84 دلار رسیده است. نفتا نیز که معاملات هفته گذشته را بدون تغییر نسبت به قیمت هفته گذشته و قیمت 717 دلار به پایان رسانده بود، این هفته با 10 دلار افزایش به 727 دلار رسیده است.

 

احتمال پیش روی بازار
رخداد مهم بازار هفته دوم اسفند این است که با توجه به انتظارات افزایشی فعالان بازار از قیمت ها، رقابت های بالایی در خریدهای بورس کالا ثبت شد ولی با نزولی شدن قیمت دلار، همه آنچه خریداران انتظار می کشیدند، رخ نداد. با نزولی شدن دلار، موج فروش در بازار افزایش یافت و در صورت تداوم کاهش قیمت دلار، ممکن است در روزهای آینده، عرضه در بازار آزاد افزایش بیشتری پیدا کند و قیمت های پایین تری برای مواد اولیه، پیشنهاد شود.

 

مصوبه ناقص کمیته تخصصی پتروشیمی
این هفته کمیته تخصصی پتروشیمی، شرایط عدم شمول تخلف برای خریداران مواد اولیه از بازار آزاد را اعلام کرد. استفاده از مواد اولیه برای تولید محصول و افشای اطلاعات فروشنده، دو شرط کمیته تخصصی برای عدم شمول تخلف برای خریداران است. اما نکته مهم مصوبه این است که اولا خریدار برای ادامه فعالیت در بازار، هیچ گاه اطلاعات فروشنده را فاش نمی کند و دوما، مصوبه همچنان بر تعزیراتی شدن فروشنده، دلالت دارد. در صورتی این مصوبه می توانست کمکی به اصلاح فرایندها بکند که برای تنبیه فروشنده، صرفا سهمیه او را کسر و همان میزان را به خریدار بدهد. به این ترتیب ضمن شناسایی کدهای با سهمیه بلااستفاده، تولیدکننده دیگری را به چرخه شفاف معاملات، اضافه می کرد.


 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false