انتقاد خبرنگار ضدفساد به دستور دادستان کل کشور - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
انتقاد خبرنگار ضدفساد به دستور دادستان کل کشور

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر حجت الاسلام محمد جعفرمنتظری دادستان کل کشور دستوری مبنی بر به رسمیت شناختن سند سبزخودرو بعنوان سند مالکیت صادر کرد که دیگر خریدار وفروشنده خودرو نیاز به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ندارند. سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار حوزه قضایی و حقوقی کشور در متنی به این دستور اعتراض کرد.

کسایی زاده گفت: ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی صراحتاً دفاتر اسناد رسمی را به عنوان مرجع نقل و انتقال رسمی خودرو تعیین کرده و گفته است: دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. در ضمن مرجع تفسیر قوانین هم مجلس است و اشخاص یا مراجع دیگر نمی توانند تفسیر خود از قانون را به اجرا بگذارند.

نکته دیگر آنکه اصولا دادستان کل کشور وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین را دارد نه تفسیر قوانین، لذا دادستان کل کشور صلاحیت ورود به موضوع مطروحه را نداشته و صدور بخشنامه با این موضوع خارج از صلاحیت قانونی وی می باشد.

این روزنامه نگار اظهار کرد: موضوع رأی دیوان که در نامه دادستان کل به آن اشاره شده است، ابطال بخشنامه سازمان ثبت اسناد و املاک مبنی بر عدم تنظیم وکالت به استناد برگ سبز خودرو می باشد اما دادستان، «شناسایی برگ سبز به عنوان سند رسمی خودرو و عدم ضرورت مراجعه به دفاتر اسناد رسمی» را از این رای برداشت نموده اند که خلاف نص صریح قانون است.

نکته مهمتر آنکه دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم می بایست حافظ منافع و حقوق دولتی و عمومی باشد، توضیح اینکه با تنظیم اسناد نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی مبالغ قابل توجهی تحت عنوان مالیات و حق الثبت و غیره به خزانه کشور واریز می گردد، دادستان با صدور این نامه مسبب عدم پرداخت مبالغ مذکور به خزانه و ورود خسارات جبران ناپذیر و تضییع حقوق عمومی و دولتی می گردد. به نظر می رسد دادستان باید عکس قضیه عمل کرده و در مسأله شائبه فرار مالیاتی و عدم وصول حقوق دولتی و حق الثبت که از عملکرد مسئولین تعویض پلاک و شرکت رهگشا ایجاد شده است را ورود کند.

«سند رسمی» با «سند انتقال رسمی» متفاوت است. برگ سبز، سند رسمی هست اما سند انتقال نیست. برای مثال سازمان ثبت اسناد و املاک و ادارات تابعه اختیار صدور سند رسمی مالکیت دارند اما بدون استثناء همه می دانند و می پذیرند که سازمان ثبت با آن همه اختیارات و تشکیلات حتی یک سند انتقال ملک نمی تواند تنظیم و صادر نماید. بنابراین راهنمایی و رانندگی صلاحیت صدور برگ سبز ( که متضمن مشخصات و پلاک خودرو می باشد) را دارد اما صلاحیت و اختیار انتقال سند خودرو را ندارد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false