آیا آبروی رفته باز می گردد؟ | دورخیز غریبه ها برای تصاحب «کشور هلال احمر»! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
آیا آبروی رفته باز می گردد؟ | دورخیز غریبه ها برای تصاحب «کشور هلال احمر»!

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده: بعنوان نخستین خبرنگار داوطلب هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به جرات باید بگویم که جمعیت هلال احمر ایران یک جمعیت کوچک نیست. او را امروز می توان به یک کشور شباهت داد. چراکه جمعیت هلال احمر امروز دارای دانشگاه، بیمارستان، سینما، نمایندگی ولی فقیه، کارخانه، بالگرد، درمانگاه، تولید دارو، داروخانه، شرکت، موسسه، هلدینگ، همراه با ۲ میلیون داوطلب و پزشک و امدادگر است. حتی این جمعیت برای خودش یک روزنامه دارد (شهروند) که جزو ۱۰ روزنامه رسمی و پرتیراژ کشور محسوب می شود. این یعنی هلال احمر ایران می تواند با مدیریت درست هیچ نیازی به کمک و اعتبارات دولتی نداشته باشد و به صورت مستقل ادامه فعالیت دهد.

اما متاسفانه همین امکانات موجب شده تا دولتی ها این جمعیت بشردوستانه را همانند سایرنهادهای خصولتی جایگاهی برای انتصابات سیاسی و حزبی و انتخاباتی قراردهند. که نمونه بارز آن دستگیری مدیران ارشد این جمعیت در دولت حسن روحانی بود. سال ۹۸ و بعد از اشاره‌های مستقیم چند نماینده مجلس به وجود تخلفات و فساد مالی گسترده در مجموعه جمعیت هلال احمر، برخی رسانه‌ها پیگیر موضوع شدند. پیش از این، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در جلسه علنی مجلس و در گفتگو با رسانه‌ها از فساد و تخلفات متعدد در جمعیت هلال احمر به ریاست علی اصغر پیوندی خبر داده بود. یکی از این تخلفات به ادعای آقای محمودزاده، واگذاری ۵۱ درصد سهام بیمارستان ایران در دوبی به یک “شریک اماراتی” بود که تحقیقات بیشتر قضایی نشان داد قرارداد این واگذاری با اطلاع و دستور مستقیم رئیس هلال احمر انجام شده است.

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس ‌دهم ابعاد دیگری از پرونده فساد در هلال احمر را مطرح کرد. او در صفحه توئیتر خود از وجود فساد در املاک متعلق به هلال احمر و اختلاس در پروژه‌هایی مانند مهاباد و زمین‌های منطقه ازگل تهران نوشت و آنها را “نمونه‌های نگران‌کننده‌ از شیوع مناسبات ناسالم” در این سازمان ارزیابی کرد.

پیش از دستگیری آقای پیوندی به عنوان متهم اصلی پرونده فساد مالی، تعدادی از مسئولان ستادی هلال احمر و همچنین مدیران ارشد شرکت‌های وابسته به هلال احمر بازداشت شدند. سال ۹۷ رسانه‌هاخبر بازداشت دو نفر از مسئولان (معاون وقت حقوقی و امور مجلس و مدیرکل وقت دفتر برنامه و بودجه) هلال احمر را منتشر کردند. مدتی بعد مدیرعامل وقت سازمان تدارکات پزشکی وابسته به هلال احمر هم در ارتباط با این پرونده بازداشت شد.

 

آذر ماه ۹۸ هم علی‌اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر که برخی رسانه‌ها به نسبت خویشاوندی او با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم اشاره کرده‌اند، در حالی توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداش شد که برای حضور در یک نشست کاری، عازم خارج از کشور بود. او از مهر ماه سال ۱۳۹۶ تا آذر ماه سال ۱۳۹۸ ریاست جمعیت هلال احمر کشور را برعهده داشت. نام پیوندی علاوه بر متهم اصلی پرونده فساد و اختلاس در هلال احمر، در پرونده فساد مالی او در زمان ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم ثبت شده است.

همچنین اسامی ‌۱۰ فرد دیگر در پرونده فساد مالی هلال احمر به عنوان متهم ثبت شده است. به دنبال شکایت سازمان بازرسی کل کشور و دستگیری رئیس هلال احمر در آذر ماه ۹۸، مقامات قوه قضائیه از تشکیل یک پرونده فساتد در سازمانی خبر دادند که بخشی از هزینه‌هایش را از محل دریافت کمک‌های مردمی تامین می‌کند. سخنگوی قوه قضائیه ۹ ماه بعد از دستگیری رئیس هلال احمر اعلام کرد که مشارکت و عاملیت تعدادی از مدیران این جمعیت در پرونده فساد مالی اثبات شده است.

جمعیت هلال احمر ایران به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی، در ساختار خود دارای چندین سازمان است که مستقیماً با مسایل ارزی، خرید امکانات و واردات دارو سر و کار دارند. سازمان تدارکات پزشکی و دو شرکت “سرمایه‌گذاری هلال” و “نساجی هلال” از جمله این سازمان‌ها هستند.

کلیات موارد اتهامی ‌در این پرونده شامل”تصرف غیرقانونی در وجوه جمعیت هلال احمر و اختلاس، تحصیل مال از طریق نامشروع و معاونت در اختلاس، تضییع اموال و وجوه دولتی، اخذ رشوه و پورسانت، اختلاس و تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی” است.

بررسی‌ها نشان داد که تخلفات و فساد در همه بخش‌ها و زیرمجموعه هلال احمر صورت گرفته است؛ اختلاس در سازمان تدارکات پزشکی از راه خرید و واردات دارو، تخلفات مدیریتی در کارخانه‌های نساجی و نیز واردات جنس از چین و توزیع آنها با برچسب ایرانی، نمونه‌هایی از موارد تخلف و فساد است.

حکم رئیس جمعیت هلال احمر دولت ایران: ۱۲ سال حبس!

در ادامه این گزارش بهتر است بیشتر بدانیم که جزییات پرونده پیوندی و همکارانش نشان می‌دهد، وجوهی به حساب برخی نمایندگان و برخی کارمندان سازمان برنامه و بودجه واریز شده و توجیه این بوده که در قالب بن و کارت هدیه برای جبران زحمات آن‌ها و توزیع در حوزه انتخابیه است. پیوندی، اما در دادگاه اینطور از خود دفاع کرده که «پرداخت وجوه به نمایندگان از بعد انقلاب این پرداخت‌ها بوده و هیچ کس متعرض نشده است.»

این پرداختی‌ها توسط معاون وقت حقوقی و امور مجلس هلال احمر انجام می‌شده است. فروزش در سال ۹۷ یک میلیارد و ۳۶۳ میلیون تومان و در سال ۹۸ یک میلیادر و ۹۸۵ میلیون تومان از وجوه جمعیت را برداشته و در قالب بن خرید فروشگاهی بین نمایندگان توزیع کرده است. ظاهرا اکثر نمایندگانی که این پول‌ها را دریافت کرده، عضو کمیسیون تلفیق بودند.

او در این میان برای خودش هم مبلغ ۶ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان به عنوان مابه التفاوت حق الزحمه بابت همایش‌های آموزشی و مبلغ ۵۰ میلیون تومان تحت عنوان جبران زحمات برای تهیه بودجه ۹۸ دریافت کرده است.

معاون وقت حقوقی هلال احمر نهایتا در دادگاه بدوی به تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و منع اشتغال در سمت‌های مدیریتی هلال احمر به مدت دو سال محکوم شده و در خصوص دیگر اتهامات انتسابی حکم به برائت او صادر شد.

بخش دیگری از پرداختی‌های خارج از شمول جمعیت هلال احمر به پرسنل سازمان برنامه و بودجه بوده و واسطه این پرداختی‌ها، مدیر کل وقت برنامه و بودجه جمعیت هلال احمر بوده که این پرداختی‌ها به صورت سکه، کارت هدیه و بعضا واریز به حساب بانکی بوده است. متهمان دیگر «ع.ن.ک.م»، «ح.د»، «د.و.س»، «م.ع»، «ف.و.ک»، «ع.ا.پ» «م.ع.ح.ا»، «ح.ع» و «ر.ف» به مجازات‌هایی همچون تحمل ضربه شلاق و منع اشتغال در سمت‌های مدیریت و جزای نقدی محکوم شده‌اند.

حالا باید به این نتیجه رسیده باشید که با یک سازمان کوچک خیریه ای روبرو نیستیم بلکه این جمعیت برای خود همانند یک کشور کوچک اعتبار و سرمایه و قدرت دارد.

عملکرد 90 روزه مرکز ملی فرش ایران با مدیر جدید - جامعه خبر

رافع: درون هلال احمر هم مدیران نخبه و جهادی بیشمارند

فرحناز رافع با بیش از ۲۰ سال فعالیت بشردوستانه و مدیریت در بخش های مختلف هلال احمر کشور که به دلایل سیاسی او را مجبور به خروج از جمعیت کردند می گوید: انتصابات بی مورد سیاسی و نقشه کشی برای سودجویی ضربه بزرگی به جمعیت هلال احمر ایران وارد کرده است. رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر در دولت دهم اظهار کرد: در دولت محمود احمدی نژاد با تمام حاشیه هایی که داشت عزت و اعتبار هلال احمر ایران نسبت به امروز بسیار بیشتر بود. چقدر زشت است که دنیا و صلی سرخ جهانی خبر دستگیری و زندانی شدن مدیران عالی رتبه هلال احمر ایران را رصد کند. آنها در مورد ما چه فکر می کنند؟

وی افزود: از دولت فهیم و ضدفساد و شورایعالی می خواهیم که از مدیران نخبه و جوان و مردمی هلال احمر که شناسنامه و کارنامه آنها روشن است رئیس و دبیرکل هلال احمر را انتخاب کنند. قطعا ورود افرادی خارج از بدنه جهادی جمعیت هلال احمر چالش های زیادی را به همراه خواهد داشت.

فرحناز رافع که امروز سکاندار مرکز ملی فرش ایران است می گوید: من هنوز خودم را داوطلب هلال احمر می دانم و در تمامی بحران ها حاضر و آماده به خدمت هستم واین حس مسئولیت در بسیاری از مدیران جهادی این جمعیت پایدار است.

گفته های رافع در حالی است که هنوز این جمعیت در شوک بزرگ دستگیری هاست و باید نفس و روح تازه ای در جمعیت دمیده شود. امیدواریم بلایی که آقای زاکانی و برخی مدیران با انتصابات قومی و قبیله ای سیاسی راه انداختند گریبان هلال احمر را نگیرد. اما شنیده شده قرار است برخی چهره های ستادهای انتخاباتی و افرادی خارج از بدنه هلال احمر وارد این کشور کوچک شوند که این اقدام بذر نا امیدی را به همراه خواهد داشت.

آیا وقت آن نرسیده آبروی رفته ایران در صلب سرخ جهانی بازگردد؟

 

 

 

کسایی زاده: «شهرری» پاسخگوی خبرنگار نیست/ «ری» رسانه و خبرنگار حرفه ای ندارد! - جامعه خبر

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false