یک قاضی انتخابات دو شهر را ابطال کرد | ساری: فشارآوردند صندوق ها بازشماری نشود - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
یک قاضی انتخابات دو شهر را ابطال کرد | ساری: فشارآوردند صندوق ها بازشماری نشود

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده| محمد ساری متولد ۱۳۵۶ از تهران و دارای تحصیلات کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه قم است. او ورودی سال 1380 و کارآموز قضاوت در سال 1381 است که در سال 83 به عنوان دادیار دادسرای کرج اولین سمت قضایی خود را دریافت کرد. دادیاری او در کرج زیاد نبود و در سال 84 به حوزه قضایی کهریزک منتقل شد. محمد ساری تاسال ۸۷ دادرس دادگاه کهریزک بود و از سال ۸۷ تا ۹۷ به عنوان رئیس شعبه حقوقی قضاوت کرد و پس از آن همزمان بعنوان معاون قضایی دادگاه کهریزک منصوب شد. محمدساری در سال 1401 بعنوان قاضی به دادگاه تجدیدنظر استان تهران منتقل شد.

*متهمان احتکار 68 تن گوشت فاسد زندانی شدند
قاضی 44 ساله تهرانی خاطرات و ناگفته های زیادی از دوران قضاوت در دادگاه کهریزک دارد. بخشی که در آن فساد های کلان موج می زند. از قاچاق گسترده تا انبارهای احتکار و غیره … محمدساری یکی از پرونده های اخیر خود را کشف حدود 68 تن گوشت های تاریخ مصرف گذشته عنوان می کند و می گوید: این گوشت ها در سردخانه به عنوان گوشت ایرانی به طور غیرمجاز نگهداری می شد که از سوی علیرضا افشار پارسا بازرس وقت بخشداری کهریزک و آقای ملک پور بازرس وقت فرمانداری ری کشف شد. این پرونده سه متهم داشت که آنها محکوم شدند و در دادگاه تجدید نظرهم حکم قطعی شد و متهمان زندانی شده و گوشت ها معدوم شد.

*چرا مافیای پلاستیک جمع نشد؟
از محمد ساری در مورد مافیای پلاستیک و اینکه چرا همچنان جولان می‌دهند و جرات برخورد با آنها از سوی فرماندار وقت و نهادها میسر نبود سوال کردم که در پاسخ گفت: بخش کهریزک دارای موقعیت خاصی است که نه خیلی دور از تهران است که برای مشاغل مختلف صرفی نداشته باشد ونه داخل تهران که تحت نظارت های مراجع نظارتی قرار گیرد و مناطق صعب العبوری هم دارد که ادارات مختلف کمتر به آن ها مراجعه می کنند. برای همین افرادی که می خواهند مشاغلی غیر مجاز داشته باشند در این مناطق این مشاغل را راه اندازی می کنند.

از جمله این افراد مافیای پلاستیک هستند که ضایعات پلاستیک را خریداری و در زمین های کشاورزی اطراف کهریزک نگهداری و تفکیک و به فروش می رسانند و به خاک و آب منطقه آسیب وارد کردند. این افراد متخلف عملاً کاربرد زمین های کشاورزی را از بین بردند. جناب آقای کسایی زاده مسئله مافیای پلاستیک بسیار گسترده و سازماندهی شده است و حجم زیادی از ضایعات پلاستیکی در منطقه موجود است. ما اراده جمع آوری این مافیا را داشتیم اما در عین حال برای بهتر شدن این وضعیت و ریشه کن شدن این مافیا ادارات مربوطه از جمله محیط زیست و فرمانداری و بخشداری باید متولی کار شوند.

این سازمان ها وظایفی که باید انجام می دادند را انجام ندادند، آنها باید مکان مناسب از جهت زیست محیطی ایجاد کنند که تحت نظارت محیط زیست باشد. ما به این قضیه ورود کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر یک یک این مراکز را جمع آوری کنیم در انتقال به جای دیگر دچار مشکل خواهیم شد لذا نیاز به همکاری فرمانداری، بخشداری و سازمان محیط زیست و شهرداری دارد.

*کشاورزانی که با فاضلاب سبزیجات را آبیاری می کردند دستگیر شدند
پرسش بعدی از معاون اسبق دادگاه کهریزک موضوع ورود به پرونده آبیاری با فاضلاب به زمین های کشاورزی به ویژه سبزیجات بود که در پاسخ گفت: در بخش کهریزک زمین های کشاورزی فراوانی وجود دارد که سبزیجات زیادی در آنجا کشت می شود چندین مورد از این زمین ها با آب فاضلاب آبیاری می شد مانند سبزی کاری هایی که در روستای قمصر یا گلحصار و یا روستای عظیم آباد و مافتون بود.

جالب این است که اکثر کشاورزان این زمین ها آب کافی برای آبیاری را دارند. من همراه با اداره بهداشت و درمان واداره جهاد کشاورزی شهرستان ری این زمین هارا بررسی کردیم و افراد متخلف بازداشت شدند. درمورد این موضوع تا حدود زیادی تاثیر گذار بودیم اما کافی نبود. همچنین توانستیم با کمک بخشداری کهریزک دام فروشی های غیر مجاز در روستای گلحصار را جمع آوری کردیم و به مکان خاصی طبق استانداردها منتقل کنیم.

*متخلفان به پشتوانه مسئولان شهرداری ادامه دادند
موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز از مهمترین اقدامات دادگاه کهریزک در بحث احقاق حقوق عامه بود که قاضی ساری در مورد این پرونده ها گفت: بنده سال ها عضو کمیسیون ماده 100 در کهریزک و باقرشهر بودم که آخرین مرحله از مجوزهاست و زمانی که دیگرساختمان ساخته شده و تخلف اتفاق افتاده ما با عمل انجام شده روبرو هستیم و چاره ای نیست جزاین که فقط یک جریمه ای از فرد سازنده بگیریم. باید از همان اول کار جلو این ساخت ساز غیرمجاز گرفته شود. لذا جلساتی با مسئولان شهرداری ها (کهریزک و باقرشهر) برگزار کردیم.

برخی همکاری کردند و برخی نه اما به پشتیانی برخی از همین مسئولین شهرداری متخلفان به تخلفات خود ادامه دادند. سرکشی و بررسی گزارشات مردمی گاهی موفق به جلوگیری شدیم. امکانات شهری مانند بانک، کلانتری، مدرسه، بیمارستان و ادارات و … در این منطقه بسیار محدود است. با این وجود سازندگان گاهی به ساخت سه طبقه اضافه اقدام کردند. کوچه و خیابانهای منطقه مناسب سازی نشده است. امکان پارک و تردد محدود است و موجب مشرف شدن ساختمان براملاک مجاور می شود. درگیری و حقوق شهروندی تضییع می شود نور تامین نمی شود و اینها موجب بدبینی مردم به مسئولین می شود.

*علی رغم فشارها جلوی ساخت برج 16 طبقه را گرفتیم
از ساری در مورد ماجرای توقف ساخت برج 16 طبقه در کهریزک را سوال کردم که در پاسخ گفت: مجوز یک مورد ساخت ساختمان 16 طبقه در کهریزک را گرفته بودند و حتی مذاکراتی شده بود که جلوی کار را گرفتیم. در این پرونده فشار زیادی از سوی مجامع و ادارات و به خصوص از سوی مالک بر ما وارد شد که تاثیری نداشت.

*پرونده 1000 صفحه ای فساد انتخابات با داستان خرید و فروش رای
مهمترین اقدام قاضی ساری موضوع مبارزه با فساد انتخاباتی بود او در مورد این پرونده بزرگ می گوید: در زمان خدمتم با برخی تخلفات مثل تخلفات انتخاباتی روبرو بودیم اما در زمان معاونت قضایی دادگاه کهریزک احساس کردم که زمان مقابله با این تخلفات فرا رسیده است. برای همین ورود کردیم و تلاش شد ازظرفیت های قانونی برای مبارزه استفاده کنیم. 28 خرداد 1400 به همراه بازرسان بخشداری، فرمانداری و … به جایگاه های اخذ رأی سرکشی می کردیم. متاسفانه شاهد حضور اتوبوسهای افراد از شهرهای اطراف بودیم که اقرار کردند از برخی از کاندیداها پول دریافت کردند.

تخلفات کاملا آشکار بود و در زمینه تایید صلاحیت، خرید و فروش رأی و یا شمارش آراء گزارش های موثق رسید و مردم مطالبه ورود به مساله را داشتند. پرونده قطور بالای 1000 صفحه از تخلفات جمع آوری و مستند سازی شد. متهمان هم بالای 20 نفر بودند. در این پرونده مشخص شد که آرای انتخاباتی از 100 تا 300 هزارتومان خریداری شده است. باید معترف بود که فساد عمیقی در انتخابات شوراها نهادینه شده بود. با این حال موفق شدیم تا حدی ریشه این تخلفات را خشک کنیم و هیات مرکزی نظارت برانتخابات شوراها با توجه به ادله فراوان و محکم که ارائه شد چاره ای جز ابطال انتخابات نداشت.

*تهدید و فشار به خانواده موجب شد پرونده را تحویل دهم
قاضی محمد ساری در پاسخ به این پرسش که شنیده شد حسین توکلی کجانی فرماندار برکنار شده شهرستان ری مانع بازشماری صندوق ها علی رغم حکم قضایی شد و چرا شما از پرونده کنار گذاشته شدید گفت: با توجه به اینکه یکی از منابع تحقیقاتی ما درکشف حقیقت صندوق ها و شمارش آرا بود ابلاغ قضایی کردیم که صندوق ها بازشماری شوند. اما فشارهایی ایجاد و مانع از بازشماری شد. فشارها طوری بود که بر خانواده ما هم تاثیر گذاشت و موجبات تهدید و نگرانی آنها شد. لذا برای حفظ خانواده و جلوگیری از تنش و استرس خانواده، مجبور به فاصله از این پرونده و تحویل آن به مقامات دیگر شدم. همکار جدید بدون بازشماری رآی ابطال را صادر کرد.

*ایجاد مراکز غیراخلاقی و دادن مواد مخدر برای خرید رای
ساری در ادامه جزئیات پرونده فساد انتخاباتی در باقرشهر و کهریزک گفت: در برخی از گوشی های مسولین شهری و افراد متولی صندوق های رای و لیدرهای کاندیداها مکالمات و پیامهایی کشف شد. حتی گزارش های موثق وجود دارد که برخی برای بدست آوردن آرای افراد اقدام به فراهم کردن مراکز ضداخلاقی و توزیع مواد مخدر و … کرده بودند. تا کنون چنین پدیده ای که برای کسب آراء متوصل به هر کاری شوند را مشاهده نکرده بودم. ساری با تشکر از عوامل انتظامی، پلیس امنیت اقتصادی شهرستان ری به ویژه سرهنگ منصوری، سرهنگ بیات، ستوان علی مسلمی و خیلی عوامل دیگر گفت: علیرضا افشار ما را در این کشفیات بسیار کمک کرد و به همین جرم از کار اخراج شد.

*کالای قاچاق در انبارهای شهرستان ری بسیار کشف شد
معاون اسبق دادگاه کهریزک در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه فساد و احتکار در انبارهای شهرستان ری بسیار مشاهده می شود گفت: حدود 80درصد انبارهای استان تهران در بخش کهریزک واقع شده است. می توان هر انباررا هم با توجه به وسعت آنها مثل یک شهردید که حجم بسیار زیادی از کالاها در آن نگهداری می شود. نقش انبارها برای در تنظیم قیمت بازار برکسی پوشیده نیست زیرا براساس قوانین عرضه و تقاضا مازاد کالاها در آن جمع آوری می شود و مواقع ضروری به بازار روانه می شود. روال نظارت بر انبارها باید دقیق باشد و همه آنها مجوز داشته باشند و غیرمجازها تعطیل شوند.

همه انبارها باید در سیستم جامع انبارداری و کالا ثبت شده باشند. به طوری که ورودی و خروجی آنها به دقت ثبت و ضبط شود. همچنین تحت نظارت دقیق ادارات و سیستم های اقتصادی کشورباشند. کالاهای قاچاق زمانی کشف می شوند که جایی برای نگهداری آنها وجود داشته باشد و این واقعیت وجود دارد که این انبارها قانونی و حتی غیرقانونی این کار را انجام دادند. مثلا در یک مورد شرکت پشتیبانی امور دام، گوشت را دریک سردخانه از این انبارها احتکار کرده بود تا از افزایش قیمت گوشت در بازار متضرر نشوند. اما تاریخ تولید آنها گذشته بود و بیش از 70تن گوشت توسط همین آقای افشارپارسا کشف شد که حتی متاسفانه مورد غضب برخی مدیران دولتی قرار گرفت. ادارات صنعت-معدن-تجارت و تعزیرات حکومتی و پلیس امنیت اقتصادی به اطلاعات سامانه این انبارها دسترسی دارند اما ما نداریم.

از نظر من باید نظارت بر اتحادیه انبارداران افزایش پیدا کند و اتحادیه را ملزم کنند که تمام انبارها مجوز بگیرند در سامانه جامع ثبت شوند. و ورود و خروج کالاها را در انبارها کاملا تحت نظر داشته باشند. همچنین مجازات انضباطی قوی و بازدارنده مثل تعطیلی و پلمپ، در نظر گرفته شود و با اقتدار برخورد کنند. در موارد تخلفات تعزیرات سریع وارد عمل شود. اتحادیه خیلی کم با ما ارتباط دارد هرچند نظارت درستی بر مجوزها ندارد و در مقابل کشفیات قاچار واکنشی نشان نمی دهند.

*دامداری هایی که به گاوها زباله می دهند
ساری به سایر پرونده های فساد در بخش کهریزک اشاره کرد و گفت: در خصوص تولید و فروش روغن های خودرو و جعل استاندارد که یکی از موارد بزرگ تخلف در کهریزک است مجازات های سنگینی وضع شده است. در برخی مناطق در دامداری ها با توجیح این که غذای دام گران است به جای خوراک دام زباله به حیوانات می خورانند. مافیایی که یارانه های جهاد کشاورزی را صرف امور دیگر می کند. جهاد کشاورزی باید این موارد را پیگیری و به مراجع قضایی ارجاع دهند. ما هم سعی کردیم در این مسیر حرکت کنیم و اجر آن را هم از خدا دریافت کردیم.

*حضور خبرنگار ضدفساد موجب رسانه ای شدن فاجعه شد
قاضی محمدساری معاون وقت دادگاه کهریزک گفت: در طول روزهایی که به سختی با فساد مبارزه می کردم و دست متخلفان و فاسدان را رو می کردیم هرگز نقش رسانه را احساس نکردم. فقط حضور شما بعنوان خبرنگار ضدفساد(سید هادی کسایی زاده) بود که باعث رسانه ای شدن این مسائل شد. شما با وجدان کاری بالا، عشق و اعتقاد حرفه ای به خبرنگاری و احساس مسئولیت در خصوص حفظ حقوق عامه اقدام به رسانه ای کردن فساد کردید. هدف از این رسانه ای کردن این بود که افراد خلافکار نگران شوند شاید جنبه بازدارندگی داشته باشد.

true
true
true
true
  1. جلالی

    ایشان بسیار قاضی عادل و جسوری هستند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false