هزینه جراحی دندان عقل درسال 1403 - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
هزینه جراحی دندان عقل درسال 1403

هزینه جراحی دندان عقل درسال 1403

درصورتی‌ که دندان‌های عقل شما باعث درد شوند، کج دربیایند یا به مشکلات دیگر بهداشت دهان بینجامد، ممکن است به کشیدن دندان‌عقل نیاز داشته باشید. گاهی اوقات دندان‌‌پزشکان توصیه می‌کنند دندان‌های عقل را قبل از بروز هرگونه مشکلی، بکشید. این جراحی دهان و فک نسبتا رایج، حدود یک ساعت طول می‌کشد. بهبودی کامل نیز حدود دو هفته به طول می‌انجامد. هزینه جراحی دندان عقل در ایران تحت‌الشعاع عوامل متعددی قرار می‌گیرد.

C:\Users\user\Downloads\1.jpg

آشنایی با جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل، یک عمل جراحی رایج دهان است. دندانپزشکان ممکن است این درمان را برای حفظ سلامت دهان و محافظت از دندان‌های دیگر شما در برابر مشکلات احتمالی در آینده پیشنهاد دهند. هزینه جراحی دندان عقل در مراکز درمانی خصوصی به‌طور قابل توجهی بیشتر از مراکز دولتی است. دندان‌های عقل شما که به آن‌ها دندان‌های آسیاب سوم نیز گفته می‌شود، در انتهای دهان قرار دارند. آن‌ها معمولا بین سنین 17 تا 25 سال شروع به رویش می‌کنند.

دانشمندان بر این باورند که دندان‌های عقل اندام‌های وستیژیال (بخش‌هایی از بدن انسان که دیگر ضروری نیستند) هستند. اجداد ما برای خردکردن و جویدن برگ‌های خام، آجیل، ریشه و گوشت به این دندان‌ها نیاز داشتند. امروزه، ما غذای پخته بیشتری می‌خوریم و از چنگال و چاقو برای بریدن غذا به قطعات کوچک‌تر استفاده می‌کنیم. در نتیجه، دیگر واقعا به دندان‌های عقل نیاز نداریم.

برخی افراد هر چهار دندان عقل را دارند. برخی دیگر ممکن است فقط یک، دو، سه یا اصلا نداشته باشند. مهم نیست چند دندان عقل دارید یا ندارید، این به معنای وجود مشکل نیست. این فقط یک نوع تغییر طبیعی و نشانه‌ای از روند دائما در حال تغییر تکامل است. هزینه جراحی دندان عقل با بیهوشی عمومی بیشتر از بیهوشی موضعی است.

چرا این کار انجام می‌شود؟

ممکن است به دلایل زیر نیاز به کشیدن دندان عقل داشته باشید:

  • داشتن یک یا چند دندان عقل نهفته (اصطلاح «نهفته» به دندان‌هایی گفته می‌شود که به‌طور کامل یا بخشی در لثه یا استخوان فک شما گیر کرده‌اند.) اگر دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته باشد، به دلیل پیچیدگی بیشتر جراحی، هزینه جراحی دندان عقل به‌مراتب بیشتر از دندان قابل مشاهده خواهد بود.
  • داشتن دندان‌های عقلی که به‌صورت کج یا به پهلو رشد کرده‌اند.
  • ایجاد درد در ناحیه پشت دهان
  • گیرکردن غذا و باقی‌مانده‌های آن در اطراف دندان‌های عقل
  • بروز بیماری لثه، به‌ویژه در اطراف دندان‌های آسیاب
  • ایجاد پوسیدگی دندان (حفره) در یک دندان عقل که به‌طور جزئی رشد کرده است.
  • ایجاد کیست (کیسه پر از مایع) در اطراف یک یا چند دندان عقل
  • آسیب به دندان‌های مجاور یا استخوان اطراف آن

دندانپزشک شما ممکن است حتی در صورت عدم وجود هیچ علائمی، کشیدن دندان‌های عقل را پیشنهاد دهد. این کار می‌تواند به کاهش خطر مشکلات بعدی، از جمله عفونت و پوسیدگی دندان کمک کند.

C:\Users\user\Downloads\2.jpg

هزینه جراحی دندان عقل در ایران

به‌طورکلی، هزینه‌های جراحی دندان عقل در ایران در سال 1403 بین 1 تا 5 میلیون تومان متغیر است. این قیمت تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد، که عبارتند از:

  • موقعیت و وضعیت دندان عقل (دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته)
  • نوع بیهوشی
  • مهارت و تجربه جراح
  • محل کلینیک دندان‌‌پزشکی

برای کاهش هزینه جراحی دندان عقل می‌توانید از پوشش بیمه خود برای جراحی استفاده کنید.

بعد از جراحی دندان‌عقل چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از کشیدن دندان ‌عقل، می‌توانید انتظار ناراحتی خفیف، خونریزی و کمی تورم داشته باشید. جراح دهان و فک شما برای کاهش این عوارض جانبی، دستورالعمل‌هایی برای مراقبت از دندان عقل به شما ارائه می‌دهد. هزینه جراحی دندان عقل به مهارت و تجربه جراح بستگی دارد. هنگامی که اثر آرام‌بخش دارو به‌اندازه کافی کاهش یافت، یک دوست یا یکی از اعضای قابل‌اعتماد خانواده شما را به خانه می‌رساند.

توصیه‌های مهم بعد از جراحی دندان عقل

  • حدود 30 دقیقه پس از جراحی، گاز را در جای خود نگه دارید. در صورت نیاز، آن را با گاز تمیز جایگزین کنید. هنگامی که خونریزی کم شد، می‌توانید آن را بردارید. کمی خونریزی طبیعی است، اما نباید خونریزی شدید داشته باشید.
  • تا آنجا که می‌توانید استراحت کنید. شما باید حداقل سه تا پنج روز در خانه بمانید و بهبود یابید.
  • از کمپرس سرد برای کاهش تورم استفاده کنید.
  • محل‌های جراحی را تمیز نگه دارید و آن را با دهان‌شویه ضدباکتری بدون الکل بشویید.
  • از قرقره‌کردن بپرهیزید. قرقره‌کردن می‌تواند لخته‌های خون را از بین ببرد و باعث دردناک‌شدن محل کشیدن دندان به دلیل خارج‌شدن لخته خون شود. در عوض، سر خود را به هر طرف کج کنید و بگذارید دهان‌شویه آن نواحی را بشوید.
  • هر روز بقیه دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. درحالی‌ که نباید محل‌های جراحی را مسواک بزنید، باز هم باید در طول بهبودی، سایر دندان‌های خود را تمیز نگه دارید.
  • تمام داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

هزینه جراحی دندان عقل شامل هزینه‌های جانبی از جمله هزینه داروها، عکس‌برداری و ویزیت‌های بعد از جراحی می‌شود.

C:\Users\user\Downloads\3.jpg

نبایدهای بعد از جراحی

  • با نی نوشیدنی نخورید. این کار باعث خارج شدن لخته‌های خون و ایجاد حفره خشک می‌شود.
  • تا زمانی که جراح شما اجازه ندهد، ورزش نکنید. افزایش ضربان قلب، خطر درد، خونریزی و تورم را افزایش می‌دهد. اکثر مردم می‌توانند فعالیت‌های ورزشی خود را طی 48 تا 72 ساعت از سر بگیرند.
  • اشیا سنگین بلند نکنید. بلند کردن اجسام سنگین نیز خطر عوارض بعد از عمل مانند درد، خونریزی و تورم را افزایش می‌دهد.
  • غذاهای سفت، ترد یا جویدنی نخورید. این غذاها می‌توانند به لثه‌های در حال بهبود شما آسیب برسانند و باعث درد شوند.
  • نوشیدنی‌های گازدار یا حاوی الکل مصرف نکنید. این نوشیدنی‌ها می‌توانند لخته‌های خون را از بین ببرند و باعث ایجاد حفره خشک شوند. حداقل به مدت پنج‌روز از مصرف این نوشیدنی‌ها خودداری کنید.

به‌یاد داشته باشید هرچه ریشه دندان‌عقل عمیق‌تر باشد و به اعصاب یا ریشه‌های دیگر دندان‌ها نزدیک‌تر باشد، کشیدن دندان دشوارتر و هزینه جراحی دندان عقل بیشتر خواهد بود.

جمع‌بندی

کشیدن دندان عقل برای بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان جوان، یک گذرگاه محسوب می‌شود. دندان‌‌پزشکان اغلب برای جلوگیری از مشکلات آینده سلامت دهان مانند پوسیدگی و بیماری لثه، کشیدن دندان‌عقل را پیشنهاد می‌دهند. درخصوص هزینه جراحی دندان عقل، از دندان‌‌پزشک خود مشاوره بگیرید. آن‌ها می‌توانند به شما در تصمیم‌گیری درست کمک کنند.

منبع

https://doctoreto.com/offer

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/22119-wisdom-teeth-removal

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false