جادوگری در انتخابات اتحادیه آرایشگاه های زنانه! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده: انتخابات صنف آرایشگران زنانه شهرستان ری، همانند سایر انتخابات های صنفی در روز پنجم مرداد۱۳۹۹ساعت ۸ تا ۱۰ در محل اتاق اصناف شهرستان ری برگزار شد. اما این انتخابات کمی با سایر انتخابات ها متفاوت بود و حاشیه های پررنگ تر از متن را به همراه داشت.

نکته اول اینکه هیچ خبر و اطلاع رسانی در سایت های خبری و حتی سایت اتاق اصناف شهرستان ری که ۳ ماه است به روزنشده مشاهده نشد. دوم اینکه نفر برگزیده فقط یک رای بیشتر از رقیب داشت! سوم اینکه یکی از رقبا برای تبلیغات خود مبلغ ۱۰ میلیون تومان به یکی از عوامل اجرایی انتخابات در اداره صنعت، معدن و تجارت پول داده بود.

و چهارم اینکه حتی خبر برگزیده شدن افراد هم رسانه ای نشد. نکته پنجم از همه جالب تر است و اینکه در روز انتخابات یک مرتبه دوربین های مداربسته اتاق اصناف قطع می شود. نکته ششم هم اینکه همسر یکی از کاندیداهای رقیب صبح اول وقت صبحانه مفصل و لاکچری برای اعضای اتاق سرو می کند و الباقی ماجرا که خواندن آن خالی از لطف نیست. بر اساس آمارهای رسمی حدود ۴۴۵ آرایشگرزنانه با مجوز رسمی در شهرستان ری سالن زیبایی دارند و تعداد ۱۰۵ سالن هم هنوز جواز نگرفتند.

هرچند اتحادیه صنف آرایشگران زنانه ری می‌گوید ۵۰ سالن زیبایی زیرزمینی و بدون مجوز کار می کنند اما این آمار با احتساب روستاها بیش از ۲۰۰ آرایشگاه می رسد. البته ناگفته نماند که ایام کرونا موجب شد تا ۱۰۰ آرایشگاه زنانه در شهرستان ری عطای رنگ مو، شنیون و ابرو و ناخن را به لقای آن ببخشند و برای همیشه از این صنف خداحافظی کنند.

اما از این تعدادی که فعال هستند ۳۱ مدیر آرایشگاه دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۹۴ نفر کارشناسی، ۵۲۵ نفر دیپلم و الباقی زیر دیپلم هستند. بعنوان روزنامه‌نگار وقتی پیگیر حاشیه های انتخابات صنف آرایشگران زنانه ری شدم آخرش نفهمیدم که این همه رقابت و حاشیه برای رسیدن به هیات مدیره صنف برای چه است؟ درآمد سالانه اتحادیه حدود ماهانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است که آن هم صرف هزینه ‌های جاری اعم از بازرسی، کارکنان، اجاره مکان اتحادیه، هزینه ایاب و ذهاب و غیره می‌شود.

با این اوصاف موضوع فسادمالی و اختلاس در این اتحادیه تا حدودی خالی از ذهن است. در هرحال در ایام انتخابات اقدامات شائبه‌دار زیادی رخ داد. مثلا شنیدم که یک فردی جادوکرده تا فلانی رای نیاورد. یا فرد دیگری مدعی شده رقیبش مینی بوس حاوی اتباع پاکستانی با ماسک به اتاق اصناف آورده و بدون ثبت اثرانگشت و شناسایی رای دهندگان رای داده اند.

یا اینکه در اطراف اتاق در روز انتخابات برگه های تبلیغاتی توزیع می شده و حتی بنر تبلیغاتی یکی از کاندیداهای در خیابان ورودی به اتاق نصب بوده است. جالب تر و البته قابل تامل اینکه یکی از کاندیداها مدعی شده در ایام انتخابات تلفن همراه او (همراه اول) ارسال پیامک تبلیغات کاندیداتوری اش را مسدود کرده تا او تبلیغات نکند. وقتی هم به همراه اول مراجعه کرده گفته اند یک بازرسی دستور داده است.

البته شنیده ها را به حسین توکلی فرماندار ری گفتم و او در پاسخ گفت: من هم در فضای مجازی به برخی شایعات برخوردم و دستور پیگیری دادم. با همه این حاشیه ها به سراغ دو رقیب رفتم تا از آنها سوال کنم. چند سوال هم از رئیس اتاق صمت شهرستان ری داشتم که پاسخ ها قابل تامل است.

حسنی: هرآرایشگاه زنانه یک مرکز فرهنگی

نسرین حسنی ۴۸ ساله دارای مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و صاحب ۳ شعبه از مجموعه سالن های آرایش و آموزش آرایشگری شایسته نو در شهرری و شمال تهران با اختلاف یک رای در انتخابات اتحادیه آرایشگران زنانه شهرستان ری پیروز شد.

او در مورد شایعات تقلب یا تخلفات انتخاباتی که رقبا در مورد او و تیمش می گویند گفت: من صادقانه وارد انتخابات شدم و هرچه بازرسان و نیروهای اجرایی انتخابات گفتند را اجرا کردم. این ادعاها نیاز به مستندات دارد و نباید افراد را فقط به دلیل اینکه برنده انتخابات شدند قضاوت کرد. امروز این اتحادیه را با میلیون ها تومان بدهی و ساختمان فرسوده تحویل گرفتم و برای ارتقای سطح کیفی و کمی صنف برنامه دارم.

مهمترین آن ابتدا ستاره دار کردن سالن های زیبایی و آرایشی در سطح شهرستان است که مشتری بر اساس نوع خدمت و کیفیت آرایشگاه و آرایشگر و تعرفه مصوب انتخاب کند. نکته دیگر اینکه در صدد هستیم بعد مسافت را برای اخذ مجوز تصویب کنیم و یک استانداردی برای فاصله سالن ها تعریف کنیم که این اقدام برای تحقق عدالت اقتصادی و درآمد آرایشگاه ها تاثیرگذار خواهد بود.

برنامه بعد الزام نصب دوربین مداربسته در تمامی ورودی های آرایشگاه های زنانه در شهرستان است و پالایش کلی آرایشگاه ها و سالن های زیبایی در ۵ شهر شهرستان ری و حتی روستاها در دستور کار هیات مدیره جدید اتحادیه قراردارد. نسرین حسنی که در کارنامه کاری خود تندیس رضایتمندی مشتری، کارآفرین نمونه سال و برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش آرایشگری را دارد می گوید: برای اجرای برخی از این طرح ها قطعا با ۵ بازرس موفق نخواهیم بود برای همین فراخوان جذب بازرسان داوطلب اتحادیه را دادیم.

بیمه عمر، امنیت شغلی، داشتن شرکت تعاونی، ایجاد سایت مستقل برای اتحادیه، ارائه آموزش های آن لاین به اعضاء، جلوگیری از آرایشگاه های زیرزمینی و ایجاد رسته های جدید شغلی از مهمترین دغدغه های اعضاء و تیم جدید هیات مدیره است که یک به یک با کمک اعضاء چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنهایی که رای ندادند محقق خواهد شد.

رئیس جدید اتحادیه آرایشگران زنانه شهرستان ری در مورد جابجایی مکان اتحادیه گفت: ساختمان قبلی فرسوده و در شان و جایگاه هنرمندان حرفه آرایشگری شهرستان ری نبود. ساختمان جدید هم با سختی هایی که بود اجاره کردم تا روزی که منابع مالی اتحادیه و کمک اتاق اصناف بتوانیم مکان ثابتی را برای اتحادیه خریداری کنیم.

او معتقد است که صنف آرایشگران زنانه نیازمند توجه بیشتر است چون ارتباط مستقیمی بین زنان و دختران جامعه دارند و هر آرایشگاه زنانه می‌تواند به مرکز فرهنگی تبدیل شود و برای تحقق آن نیازمند مشارکت نهادهایی مانند بسیج، شهرداری، بخشداری ها، نهادهای فرهنگی، موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد هستیم. حسنی دارای دو فرزند به نام آناهیتا و آرمیتا است و همسر او شغل آزاد دارد.

ولی زاده: برای برنده شدن پول دادم

منا ولی زاده ۴۱ ساله دارای مدرک کارشناسی ریاضی محض در آن طرف میدان رقابت با اختلاف اندکی بر حریف خود (نسرین حسنی) باخت اما همچنان بعنوان عضو هیات مدیره اتحادیه صنف آرایشگران زنانه شهرستان ری فعال است. ولی زاده در چند دوره عضو هیات مدیره اتحادیه ری بوده و حتی چند سالی هم در سالن آرایشگاه رئیس اتحادیه تهران کار کرده است.

او مشکلات صنفش را قوانین و آیین نامه هایی می داند که اجازه می دهند هر فردی با داشتن یک فضای ۱۲ تا ۱۵ متری سالن آرایش داشته باشد! او معتقد است که بسیاری از همکارانش تخصصی در حرفه کسب و کار و مشتری نبازی ندارند و باید به آنها این علم آموزش داده شود. چرا هنوز در برخی از آرایشگاه های زنانه ما سبزی پاک می‌کنند؟ این صنف نیاز به جایگاه و علم و کار حرفه ای دارد.

مونا ولی زاده می گفت: هیچ وقت در هیچ دوره ای از اتحادیه ها همدلی نبود و برای همین صنف ما مظلوم است. حتی وقتی در دوره قبل خانم درویش رئیس اتحادیه شد به او گفتم رای را به من واگذار کن تا مدیریت کنم. از او سوال کردم: چرا اینقدر دوست دارید رئیس اتحادیه شوید؟ گفت: من قدرت طلب هستم و می خواهم با این قدرت برنامه هایم را اجرا کنم.

گفتم: الان هم عضو اتحادیه هستید مگر نمی شود؟ گفت: رئیس خانم حسنی است و عملا من که رقیب او بودم نخود هستم. گفتم: اگر شما رئیس می شدید آیا خانم حسنی هم نخود بود؟ گفت: بله …! از مونا ولی زاده در مورد حاشیه های انتخابات سوال کردیم و گفتم: شما ۱۰ میلیون تومان به فردی به نام آقای قاف از مدیران اداره صمت شهرستان ری(رئیس کمیسیون انتخابات) پول دادید چرا؟ گفت: قول داد مجوز تبلیغات برای من بگیرد بتوانم در شهر تبلیغات کنم. وقتی شهرداری بنر تبلیغاتی من را پاره کرد به سراغش رفتم و اداره را روی سرش خراب کردم.

سوال کردم: حقیقت دارد شما برای آزادی یکی از مدیران زن در فرمانداری ری که به یک اتهام زندانی شده بود سند گذاشتید؟ گفت: بله اما ارتباطی با انتخابات ندارد. این کار دوستانه بود چون من نماینده کمیسیون بانوان اتاق اصناف بودم. بخش های زیادی از گفتگوی من با مونا ولی زاده قابل انتشار نیست و نیاز هم به مطرح شدن ندارد. اما آنچه از این گفتگو بر می آید این است که او نسرین حسنی را در بخش آموزش آرایشگری و برخی کارهایش قبول دارد و بیشتر دوست دارد برنامه هایی که برایش فکر کرده و به نفع اعضای اتحادیه است اجرا شود.

با این حساب انتخابات یک رقابت سنگین میان زنان آرایشگر در شهرستان ری محسوب می‌شود و فرد برنده در میان صنف با چشم دیگری به او نگاه خواهد شد. اما وقتی خانم ولی زاده گفت من قلبا خانم نسرین حسنی رقیبم را دوست دارم از بیان سایر پرسش ها حذر کردم. اما در مورد توزیع صبحانه توسط شخص شما گفت: اتاق گفته بود صبحانه اتاق در روز انتخابات با اتحادیه است و من هم آن را اجرا کردم. گفتم: همین اقدام شما درست نبود!

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false