پایان شناسایی قدیمی ترین سیاره جهان - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، سیاره مشتری نه تنها بزرگترین سیاره موجود در منظومه شمسی است، بلکه قدیمی ترین سیاره این منظومه هم محسوب می شود.

بر این اساس گروهی از محققان آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور در کالیفرنیا با همکاری پژوهشگران دانشگاه Munster در آلمان در بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که هسته سیاره مشتری ۲۰ برابر بزرگتر از سیاره زمین است و تشکیل آن به یک میلیون سال بعد از شکل گیری خورشید در ۴.۶ میلیارد سال قبل باز می گردد.

محققان گفتند ستاره های تازه متولدشده معمولا انرژی عظیمی را آزاد می کنند که موجب انتشار انبوهی از گاز و گرد و غبار در فضا شده و زمینه را برای شکل گیری دیگر سیارات فراهم می کند و سیاره مشتری هم به همین شکل به فاصله کوتاهی بعد از شکل گیری خورشید تشکیل شده است.

این دستاورد علمی ناشی از بررسی فراوانی ایزوتوپهای مولیبدن و تنگستن در برخی شهاب های متشکل از سنگ آهن است که به زمین سقوط کرده اند. محققان می گویند شهاب سنگ های مورد بررسی قرار گرفته حاوی ترکیباتی مجزا هستند که میلیون ها سال قبل از هم جدا شده اند و به تدریج به شکل گیری منظومه شمسی کمک کرده اند.

همچنین محققان می گویند بررسی این ترکیبات می گوید که چرا دیگر سیاره ای مشابه با زمین در اطراف خورشید  شکل نگرفته در حالی که ممکن است سیارات مشابه با زمین در نزدیکی هم در دیگر منظومه های شمسی جهان وجود داشته باشد.

به گفته دانشمندان شکل گیری حیات در کره زمین مدیون فاصله بسیار زیاد سیاره مشتری از کره خاکی است. زیرا جاذبه بالا و ترکیبات گازی خاص این سیاره در صورت نزدیکی به زمین حیات بر روی آن را ناممکن می کرد.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید. /

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false