درمان همزمان سرطان کبد و هپاتیت با نانو داروی ایرانی - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ میترا سعیدی کیا: محمد مهدی اوجی، دکترای نانو بیوتکنولوژی و مجری طرح «نانو داروی فیتولیپوزومی هوشمند حاوی دو ترکیب گیاهی ضد سرطان کبد» اظهار داشت: در این طرح، موفق شدیم که سامانه هوشمند و زیست تخریب پذیر حاوی دو داروی ضد سرطان گیاهی را بسازیم.

وی با بیان اینکه نانو سامانه فیتولیپوزومی پگیله حامل دارو، دارای اندازه ذرات ۴۰ تا ۶۰ نانومتر است، افزود: هدفمندسازی این نانوسامانه با استفاده از نوعی آنتی بادی با عنوان «مونوکلونال  HAb۱۸ ضد مارکر آنتی ژن » سلول سرطانی کبد انجام می گیرد.

اوجی با بیان اینکه کارایی سامانه هدفمند حاوی دو دارو در نابودی سلول های سرطانی کبد حدود ۳ و نیم برابر بیشتر از سامانه غیر هدفمند حاوی دو دارو و ۳۵ برابر بیشتر از دو ترکیب دارویی به صورت آزاد است، گفت: این طرح علاوه بر داخل کشور در امریکا نیز به ثبت رسیده است.

وی در خصوص مزایای این طرح اظهار داشت: رسانش هدفمند داروهای ضد هپاتیت و ضد سرطان برای پیشگیری و بهبود همزمان هپاتیت و سرطان کبد، هدفمند و هوشمند کردن سامانه دارویی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی برای درمان بیماریها از جمله مزایای این طرح به شمار  می روند.

به گفته وی، ترکیب دارویی در این نانوسامانه خاصیت ضد سرطانی و ضد هپاتیتی دارد؛ ویروس هپاتیت یکی از عوامل ایجاد سرطان است به همین دلیل یک نانوداروی هوشمند را برای درمان این دو بیماری طراحی کرده ایم.

این محقق با تاکید بر اینکه می توان از دانش فنی این طرح در سامانه های تشخیص بیماریهای سرطانی و عفونی استفاده کرد، اظهار داشت: افزایش ماندگاری دو داروی ضد سرطان و ضد هپاتیت در بدن و رسانش دقیق و افزایش اثرگذاری این داروها در پیشگیری و درمان همزمان و هدفمند سلول های بیمار و سرطانی کبد از ویژگی های بارز این طرح محسوب می شود.

این محقق با اشاره به هدف اجرای این طرح عنوان کرد: این طرح در رابطه با سامانه های نوین دارورسانی هوشمند بوده و هدف آن کپسوله کردن همزمان دو ترکیب داروی گیاهی در داخل نانو لیپوزوم و با اتصال آنتی بادی مونوکلونال است تا به درمان سرطان منجر شود.

اوجی با بیان اینکه این نانوسامانه هوشمند است، گفت: با استفاده از این داروی گیاهی، سلول های سرطانی از بین می روند به طوریکه به سلول های سالم بدن فرد بیمار آسیب نرسد. همچنین این نانو سامانه می تواند سلولهایی که دچار هپاتیت شده اند و در آستانه سرطانی شدن هستند را کنترل کند.

وی با بیان اینکه اگر فردی زمینه بیماری هپاتیت داشته باشد، قبل از اینکه به سرطان کبد مبتلا شود می تواند از این ترکیب دارویی استفاده کند، تاکید داشت: برای اولین بار است که چنین سامانه هوشمندی که علاوه بر ضد هپاتیت بودن، ضد سرطان نیز هست ساخته می شود.

وی با بیان اینکه این طرح در حال اخذ مجوزهای لازم برای تولید است، افزود: تست ها و آزمایشات این طرح انجام شده است؛ امیدواریم این سامانه های دارویی به مرحله تجاری برسد و ما بتوانیم دارنده دانش فنی آن باشیم.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false