تهران به دنبال تبدیل قاره کهن به کانون پیشرفت جهان - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری تحلیلی جامعه خبر/ داود نخ کوب نیاسر/ سفر رئیس جمهوری به جنوب شرق آسیا، 6 روز به طول انجامید. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و هیات همراه هفته گذشته پس از سفر به ویتنام و مالزی و انجام دیدارهای رسمی با مقامات این کشورها، برای حضور در دومین اجلاس سران گفت و گوی همکاری آسیا (ACD) عازم بانکوک پایتخت تایلند شدند.
روحانی در تایلند با «پرایوت چان او چا» نخست وزیر این کشور دیدار و گفت و گو کرد؛ دو طرف اعلام کردند که آماده اند فصل تازه ای را در روابط تهران-بانکوک بگشایند و یکدیگر را در دستیابی به بازارهای شرق آسیا، منطقه غرب و مرکزی آسیا و در نهایت اروپا یاری دهند.

* آینده آسیا از آنِ فرزندان ماست/ سخنرانی روحانی در مجمع گفت وگوی همکاری آسیا
هفته گذشته مجمع گفت وگوی همکاری آسیا با حضور سران و مقام های ارشد 34 کشور آسیایی در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد.
حسن روحانی در ادامه سفر منطقه ای خود به جنوب شرقی آسیا پس از ورود به تایلند و دیدار های رسمی، در این نشست حضور یافت و در سخنرانی خود گفت: مداخله غیر قانونی قدرت ها به تداوم خشونت ها و بی رحمی ها دامن زده است.
وی ضمن دعوت و استقبال از حضور سرمایه گذاران آسیایی در ایران، گفت: تهران به دنبال نقشی فعال تر در شبکه حمل و نقل آسیا – اروپا است.
رئیس جمهوری با بیان این که آینده آسیا از آنِ فرزندان ماست و شکوفایی آن، در گرو پ‍یوند پویاتر و پایدارترِ ملت هایِ این قاره است، تصریح کرد: «دولت من علاقمند است بدین منظور، روابط میان جامعه ایرانی و جوامع آسیایی را در عرصه های تجاری، علمی، فرهنگی و فناوری گسترش دهد؛ و به عنوان عضوی موثر در مجمع گفت و گوی همکاری آسیا، نقش مثبت خود را در راه تبدیل قاره کهن به کانونِ پیشرفتِ جهان، در آینده پیش رو ایفا کند.»

*دیدارهای روحانی در حاشیه اجلاس
«مای تری پالا سیریسنا» رئیس جمهوری سریلانکا و «لی یوان چائو» معاون رئیس جمهوری چین نیز در حاشیه این اجلاس در بانکوک، به صورت جداگانه با دکتر روحانی دیدار و گفت و گو کردند.
رئیس جمهوری سریلانکا با ابراز خرسندی از سفرش به تهران در آینده ای نزدیک، گفت: «ما مصمم به توسعه همکاری ها با ایران در همه عرصه ها بویژه در حوزه های انرژی و کشاورزی هستیم.»
معاون رئیس جمهوری چین نیز در دیدار با روحانی، از آغاز فصل نوینی از همکاری های تهران – پکن خبر داد و اظهارداشت: چین از گسترش همکاری ها با ایران در همه حوزه ها استقبال می کند.

*دیپلماسی اقتصادی و اقتصاد مقاومتی
روحانی پس از بازگشت از سفر با بیان اینکه «یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی، توسعه صادرات و به دست آوردن بازارهای منطقه ای و جهانی است»، به اهمیت و جایگاه کشورهای آسیایی اشاره کرد و گفت: « از شرق آسیا، از هند تا آسیای دور ، بسیاری از این کشورها می توانند هدف تحرک اقتصاد مقاومتی باشند.»
رئیس جمهوری تاکید کرد: «باید از آسیا به خوبی استفاده کنیم؛ خصوصا کشورهایی که در سال های اخیر رو به رشد بوده اند و در زمینه های ارتباطات و صنعت پیشرفت خوبی داشته اند.»

*اوضاع یمن تاسفبار است
رئیس جمهوری همچنین در بدو ورود به تهران با اشاره به حادثه تاسف بار در یمن تصریح کرد: «اوضاع یمن تاسفبار است؛ چرا که یک ملت مظلوم که وضع اقتصادی خوبی ندارد، بیگناه مدت دو سال اسیر بمباران دولت سعودی است.»
روحانی افزود: «این باورنکردنی است که در ماه حرام و محرم، اینها مردم برادر و مسلمان خود را بدون دلیل مورد حمله قرار می دهند و به کشتار زنان و کودکان ادامه می دهند.»

**جنایت آل سعود در یمن؛ عربستان پاسخگو باشد
جنگنده های ائتلاف عربی-آمریکایی به سرکردگی عربستان هفته گذشته در جنایتی کم سابقه، در سه نوبت به یک مراسم عزاداری در جنوب صنعا پایتخت یمن حمله کردند که منجر به شهادت دست کم 150 غیرنظامی، ناپدید شدن حدود 150 نفر دیگر و مجروح شدن صدها تن شد.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه که در زمان وقوع این حادثه به همراه رئیس جمهوری در بانکوک پایتخت تایلند به سر می برد، قتل عام در یمن را دهشتناک خواند و در پیام توئیتری نوشت: «عربستان سعودی و حامیان آن در این قتل عام باید پاسخگو باشند.»
وی همچنین به «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل نامه نوشت و خشم و انزجار شدید دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به حمله هوایی فاجعه بار هواپیماهای عربستان سعودی به صنعا ابراز کرد.
وزیر امور خارجه با توجه به وخامت وضعیت در یمن و تخریب وسیع ناشی از حمله به مراسم ختم در صنعا، اعلام کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، آماده ارسال کمک های انسان دوستانه شامل کمک های درمانی به مردم یمن و کمک به انتقال مجروحان به بیمارستان های ایران است.
کشتار شرکت کنندگان در مراسم عزاداری در صنعا در روز شنبه توسط ائتلاف عربی-آمریکایی به سرکردگی عربستان، با محکومیت وسیع کشورهای جهان و مقام های رسمی آنها روبرو شد.

*بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن ابراز انزجار از این جنایت ضد بشری تاکید کرد: «برای پایان دادن به بحران ساختگی یمن٬ راهی جز توقف خوی تجاوزگری متجاوزان ددمنش آل سعود و آغاز گفت وگوهای جدی با مشارکت همه طرف های یمنی متصور نیست.»

*واکنش مقامات کشورهای جهان
«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد: «گزارش های اولیه حاکی است ائتلاف عربستان مسئول بمباران مراسم ختم روز شنبه تالار بزرگ صنعا است. »
«ند پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، مسئولان اتحادیه اروپا، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس، «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان، «پائولو جنتیلونی» وزیر خارجه ایتالیا، و مقامات وزارت خارجه کشورهای روسیه، فرانسه، عراق و سوریه نیز ضمن ابراز نگرانی، خواستار مشخص شدن عاملان کشتار صنعا و مجازات آنها و بازگشت طرف های منطقه ای و بین المللی به میز مذاکره برای پایان دادن فوری به جنگ در یمن شدند.
«غلامعلی خوشرو» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز هفته گذشته با «استفان اوبرایان» معاون دبیرکل این سازمان دیدار کرد و خواستار اقدامات سریع سازمان ملل در ایجاد تسهیلات لازم برای ارسال کمک های انسان دوستانه ایران به مردم یمن شد.
بحران جنگ در یمن به نقطه ای رسیده است که در حال حاضر بیش از 20 میلیون یمنی که 80 درصد ساکنان یمن را تشکیل می دهند نیاز به کمک های بشر دوستانه دارند.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه علاوه بر محکوم کردن جنایت اخیر آل سعود در یمن خواستار ایجاد یک کریدور هوایی امن برای کمک رسانی به مجروحان در یمن شد.

* سفر دیپلمات آفریقایی به تهران
«فرانک مالیلا» معاون وزیر خارجه جمهوری دموکراتیک کنگو هفته گذشته به دعوت حسین جابری انصاری معاون عربی- آفریقای وزیر امور خارجه همراه با هیاتی متشکل از مسئولان وزارتخانه های مختلف این کشور به تهران سفرکرد.
مالیلا در این دیدار پیرامون راه های گسترش و تعمیق روابط ایران و کنگو گفت وگو و رایزنی کرد.
طرفین درخصوص تشکیل کمیته سیاسی مشترک به منظور پیگیری تقویت روابط دو کشور در زمینه های مختلف توافق کردند.
جابری انصاری در این دیدار با اشاره به ابعاد منطقه ای و بین المللی خطر تروریسم گفت: این حوزه از همکاری ها می تواند در قالب کمیته سیاسی مشترک دنبال شده و زمینه فعال سازی بیشتر روابط فراهم شود.

*رایزنی جابری انصاری درباره بحران یمن و سوریه در اروپا
«حسین جابری انصاری» معاون عربی- آفریقای وزیر امور خارجه که برای رایزنی پیرامون بحران یمن و سوریه به بروکسل سفر کرده بود در دیدار«هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، پیرامون بحران جاری و شرایط وخیم انسانی در این دو کشور گفت وگو کرد.
جابری انصاری با اشاره به کشتار اخیر مردم یمن در مراسم عزاداری گفت: «جامعه جهانی باید به تداوم کشتار مردم بی پناه در یمن توجه کند.»
اشمید با ابراز تاسف از حمله به تجمع مردمی در یک مراسم عزا در یمن اظهار کرد: «اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای حمله دیروز علیه غیر نظامیان یمنی را محکوم کرده است.»

*سفر نماینده ویژه پوتین به تهران
«الکساندر لاورنتی اف» نماینده ویژه رئیس فدراسیون روسیه هفته گذشته در سفری یکروزه به تهران آمد و با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی به صورت جداگانه دیدار و درخصوص موضوعات منطقه ای و به ویژه سوریه به بحث و تبادل نظر پرداخت.
ولایتی در دیدار «لاورنتی اف» با اشاره به مسایل سوریه و اهمیت همکاری ایران و روسیه در این زمینه گفت: «معتقدیم هر نوع گفت و گوی سیاسی در ارتباط با آینده سوریه باید با مشورت و رضایت دولت و ملت این کشور باشد.»
علی شمخانی نیز با اشاره به انفعال آمریکا و غرب در برابر ابتکار عمل ایران، روسیه، سوریه و جبهه مقاومت در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: «تاریخ مصرف نمایش های رسانه ای و سیاسی غرب برای سرپوش گذاردن بر سیاست های دوگانه آنان در مقابله با تروریسم به پایان رسیده و افکار عمومی جهانیان به بی اعتبار بودن این رویکردها واقف شده است.»

**دیدار معاون رئیس جمهوری و معاون دبیر کل سازمان ملل در بانکوک
«شهیندخت مولاوردی» معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده که در سفر به جنوب شرق آسیا دکتر روحانی را همراهی می کرد نیز در حاشیه دومین نشست سران مجمع گفت وگوی همکاری آسیایی در بانکوک با «شمشاد اختر» معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیر اجرایی کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) دیدار کرد.
مولاوردی در این دیدار کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) را ظرفیت مهمی برای پرداختن به چالش های مشترکی دانست که فراروی زنان منطقه آسیا و اقیانوسیه است.
کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) یکی از کمیسیونهای منطقه ای پنجگانه سازمان ملل برای توسعه اقتصادی و اجتماعی است که با نظارت شورای اقتصادی و اجتماعی این سازمان فعالیت می کند.

** گفت و گوی تلفنی ظریف و لاوروف
محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه ایران و روسیه هفته گذشته در گفت و گوی تلفنی ضمن تاکید بر «لزوم تشدید تلاش ها به منظور حل سیاسی بحران سوریه» تصریح کردند: «هیچ جایگزینی برای راه حل سیاسی بحران سوریه وجود ندارد.»

*تماس مجدد لاوروف/ گفت و گوی موگرینی و ظریف
هنوز 24 ساعت نگذشته بود که در ادامه تماس ها و رایزنی ها لاورف وزیر امور خارجه روسیه مجددا با ظریف تماس گرفت و پیرامون آخرین تحولات سوریه به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.
وزیر امور خارجه ضمن بیان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مقابله همه جانبه با تروریسم، بر تحقق آتش بس انسانی فوری و پایدار و یافتن یک راه حل سیاسی فراگیر برای حل بحران سوریه تاکید کرد.
همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در تماس تلفنی دیگری با وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص آخرین تحولات منطقه بویژه سوریه گفت وگو و رایزنی کرد.

*پیام تبریک ظریف به دبیرکل جدید سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل هفته گذشته «آنتونیو گوترش» را بطور رسمی به عنوان دبیر کل جدید این سازمان منصوب کرد.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان، در پیامی ضمن تبریک به «آنتونیو گوترش» دبیرکل آتی سازمان ملل متحد، به تجارب و سوابق وی در سطح ملی و بین المللی اشاره کرد و او را واجد شرایط ترین گزینه برای قرار گرفتن در راس سازمان ملل متحد دانست.
سیاستمدار سوسیالیست پرتغالی که به مدت یک دهه به عنوان کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان فعالیت داشته است، نخست وزیر اسبق پرتغال بوده است و از اول ژانویه (12 دی ماه) 2017 بر کرسی «بان کی مون» دبیر کل فعلی این سازمان تکیه می زند.
** حملات تروریستی در تاسوعا و عاشورا در افغانستان و نیجریه
مهاجمان مسلح در شب عاشورا به جمعیت عزادار مستقر در زیارتگاه «سخی» در غرب کابل حمله کردند و با ماموران پلیس نیز درگیر شدند که این درگیری پس از گذشت 2 ساعت و کشته شدن 14 تن از جمله یک فرمانده پلیس و ده ها زخمی، به پایان رسید.
همچنین انفجار در میان عزاداران عاشورای حسینی در بلخ افغانستان واقع در شمال این کشور 14 شهید و بیش از 30 زخمی بر جای گذاشت.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه حمله به مردم عزادار در شهرهای کابل و بلخ افغانستان را به شدت محکوم کرد و گفت: «این اقدامات جنایتکارانه نشان دهنده کینه تمام نشدنی تروریست ها و حامیان آنها از وحدت امت اسلامی است.»
از طرفی عزاداری شماری از شیعیان نیجریه در شهر «فونتوآ» واقع در ایالت کادونا این کشور در روز عاشورا و به مناسبت شهادت امام حسین (ع) با خشونت ارتش و نیروهای امنیتی به خاک و خون کشیده شد. در این درگیری 10 شهروند نیجریه ای شهید شدند.
عزاداری شماری از شیعیان نیجریه درحالی در این کشور برگزار شده است که مناطق زیادی از نیجریه به صحنه تظاهرات مسالمت آمیز شیعیان علیه دولت تبدیل شده است.
همچنین ارتش و نیروهای امنیتی نیجریه، دوشنبه شب و در شب تاسوعای حسینی با محاصره مسجد شیعیان در کادونا نیز دست کم 15 عضو جنبش اسلامی نیجریه را بازداشت کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله به عزاداران حسینی در شهرهای مختلف نیجریه را نیز به شدت محکوم کرد.
قاسمی تاکید کرد: «لازم است اقدامات وحشیانه و خشونت بار نیروهای افراطی و وابستگان به محافل وهابی علیه شیعیان و عزاداران حسینی متوقف و عاملان آن در اسرع وقت دستگیر و به دست عدالت سپرده شوند. »

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false