از شکستن سکوت یک گردهمایی تا کات پرونده کیارستمی - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر؛ این آیین با حضور جمعی از اهالی هنر و سینما به بهانه انتقاد به رای حکم قصور پرونده پزشکی آن مرحوم برسرمزارش در ترک مزرعه محله لواسان برگزار شد.

** نثار گل به مزار
مراسم که طبق وعده و فراخوان قبلی قرار بود ساعت ۱۱ آغاز شود رفته رفته و با حضور شمار اندکی از افراد حدود ساعت ۱۲ در سکوت آغاز شد.
حاضران که اکثرا از هنرمندان و اهالی سینما و تئاتر کشور و علاقه مندان به مرحوم کیارستمی بودند در بدو ورود به آرامگاه با حضور بر سرمزار شاخه گلی سرخ را با احترام روی سنگ قبر گذاشته و با ایستادن مقابل مزار به قرائت فاتحه پرداختند.

** حضور هنرمندان سرشناس در مراسم
بهمن فرمان آرا، شادمهر راستین، همایون اسعدیان، محمد اطبایی، امیر عابدی، محسن عبدالوهاب، هادی محقق، گوهرخیراندیش، رضا داودنژاد، بهمن فرزند عباس کیارستمی از جمله سینماگران و هنرمندان حاضران در این مراسم بودند.
علاوه بر هنرمندان و سینماگران جمعی نیز از علاقه مندان و دوستداران این هنرمند فقید در مراسم حضور داشتند.

** بازار داغ عکس یادگاری و سلفی
شماری از جمعیت با رسیدن به این محل با مشاهده دوستان و همکاران و… علاوه بر احوال پرسی در محیطی صمیمی به گفت و گو با آنان پرداخته و بصورت دوتایی و دسته های چندتایی عکسهای سلفی در مزار و این محل می گرفتند.

** عکاسان در پی شکار سوژه
در این میان علاوه بر عکسبرداری توسط حاضران که بعضا با دوربین های موبایل انجام می شد شماری نیز با دوربین های عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای در پی شکار سوژه ها و لحظه های این گردهمایی بودند.

** حضور اصحاب رسانه در مراسم
در این میان البته حضور اصحاب رسانه و مطبوعات و برخی شبکه های تلویزیونی نیز مشهود بود بطوریکه اکثر آنها نیز در حال تهیه گزارش خبر، عکس و فیلم بودند.
بازار مصاحبه نیز داغ بود و شماری از آنها در حال گفت و گو با هنرمندان سرشناس و مشهور سینما و تئاتر بودند.
البته افراد عادی و برخی حاضران در این مراسم نیز بعضا مورد مصاحبه قرار می گرفتند. تبیین ابعاد شخصیتی عباس کیارستمی، میزان شناخت آنها از وی و علت حضور در گردهمایی امروز از جمله سوالات مطرح در این مراسم بود.

** قدردانی از حاضران
شادمهر راستین فیلمنامه نویس و عضو هیات مدیره خانه سینما؛ در سخنانی از همه حاضران از جمله نمایندگان رسانه های جمعی، خبرنگاران خبرگزاری ها و سایر علاقه مندان کیارستمی که در این مدت پیگیر اخبار وی بودند قدردانی کرد.
همچنین هما خواهر عباس کیارستمی نیز با حضور بر مزار برادرش؛ از همراهی هفت ماهه سینماگران و علاقه مندان برادرش و حمایت خبرنگاران خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی قدردانی و تشکر کرد.

** «شما تنها نیستید»/' کنار خانواده عباس کیارستمی خواهیم ماند'
«شما تنها نیستید» عنوانی بود که در کنار عکس زنده یاد عباس کیارستمی نوشته شده بود و اکثر مراجعین و حاضران در این مراسم آن را در دست داشتند.
برخی از حاضران علت در دست داشتن این نوشته را همراهی و ابراز همدردی با خانواده مرحوم کیارستمی و علاوه بر آن اعتراض به رای حکم قصور پرونده پزشکی کیارستمی اعلام داشته و تاکید می کردند این خانواده را تا آخر همراهی خواهند کرد.

** سایه درختان پناهی برای سالمندان و حاضران
در حالیکه عقربه های ساعت حدود ۱۲و ۳۰ دقیقه را نشان می داد و از طرفی آفتاب نیز بصورت عمودی درحال تابیدن بود عده ای برای فرار از نور مستیقم خورشید و گرمای ظهرگاهی به سایه درختان آرامستان پناه برده و از آنجا برنامه را دنبال می کردند.

** سکوت شکست
بعد از حدود یک ساعت از زمان مقرر ، مراسم با تشکر و قدردانی شادمهر راستین فیلمنامه نویس و عضو هیات مدیره خانه سینما؛ تقریبا شکل رسمی به خود گرفت و به دنبال آن بیانیه جمعی از اهالی هنر و سینما قرائت شد.
این بیانیه که انتقاد به رای حکم صادره قصور پرونده پزشکی زنده یاد کیارستمی بود توسط مینا اکبری روزنامه نگار و عضو کمپین ' شما تنها نیستید' برای حاضران قرائت شد.

** قرائت بیانیه/ پرونده خطای پزشکی کیارستمی: کات!
مینا اکبری قرائت بیانیه را با این جمله آغاز کرد: ' پرونده خطای پزشکی کیارستمی: کات! '
وی اعلام داشت: اعلام رسمی حکم پرونده پزشکی عباس کیارستمی شاید به اندازه فاجعه مرگ او تکان دهنده بود. از دست دادن کیارستمی، ایران را متاثر کرد. این تاثر که حاصل اندوه فقدان هنرمندی بزرگ است وقتی ابعاد عمیق تری پیدا کرد که تاثیر خطای پزشکی و قصور پزشکان معالج در آن آشکار شد.
این روزنامه نگار که به نمایندگی از سینماگران و خانه سینما عهده دار قرائت این بیانیه شده بود افزود: سیستم درمانی کشور که همیشه خود را نسبت به هرگونه انتقاد و شبهه مصون می دید، ملزم به پاسخگویی به افکار عمومی شد و برای نخستین بار در تاریخ درمان مدرن ایران، جمعیت انبوهی از مردم در انتظار نتیجه بررسی ها ماندند.
به گفته وی، این هنر زندگی عباس کیارستمی بود که با مرگ خود نیز اهمیت بیان حقایق و روشن شدن تاریکی ها را دو چندان کرد.
اکبری ادامه داد: بدون شک هدف خانواده عباس کیارستمی از پافشاری بر ادامه روند حقوقی پرونده و حمایت گروه های مختلف مردم از آنها، مقابله با شخص و بیمارستان خاصی نبوده و نیست.
عضو کمپین شما تنها نیستید تصریح کرد: این که مرگ هنرمندی چون کیارستمی باعث شود حداقل حقوق دیگر بیماران در مراکز درمانی به عنوان سرفصلی مهم در ساختار سلامت کشور مورد بازبینی و بازنگری قرار بگیرد و جلوگیری از تضییع خواسته و ناخواسته حقی که به عنوان مهم ترین موهبت بشری به دست پزشکان و کارکنان بیمارستان ها سپرده می شود، در افکار عمومی زنده شود، نه تنها هدف کوچکی نیست، بلکه در راستای محتوای همان آثاری است که این هنرمند به جهان ارائه کرده است.

** تاسیس بنیاد عباس کیارستمی
همانطوریکه در بخشی از بیانیه آمد، گروهی از سینماگران و علاقه مندان عباس کیارستمی از تاسیس «بنیاد عباس کیارستمی» خبر دادند.
برخی اهالی هنر و سینما و علاقه مندان عباس کیارستمی که در انتقاد به حکم صادره پرونده پزشکی و همدردی با خانواده وی گرد هم آمده بودند از تاسیس این بنیاد صحبت به میان آوردند.

** تشویق و دست زدن در حمایت از قرائت بیانیه
مینا اکبری زمانی که جملات پایانی بیانیه را قرائت می کرد حاضران به رسم تشکر و تایید آن شروع به دست زدن و تشویق کردند که حدود ۳۰ ثانیه به طول انجامید.

منبع: ایرنا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false