ابتلای 8 درصدی زنان ایرانی به بیماری اندومتریوز - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جامعه خبر؛ دکتر مهدی آخوندی در نشست خبری امروز با اشاره به اثرات بیماری اندومتریوز در بروز ناباروری افزود: با بررسی مجموعه عوامل موثر در بروز ناباروری مشاهده می‌کنیم که اندومتریوز یکی از عوامل موثر در بروز این عارضه است.

وی با تاکید بر اینکه کمتر مرکز درمانی است که به این بیماری توجه کرده باشد، خاطرنشان کرد: بر این اساس با راه‌اندازی کلینیک اندومتریوز در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گام‌هایی در جهت بهبود بیماران مبتلا به بیماری اندومتریوز برداشته‌ایم.

آخوندی با تاکید بر اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری در کشور وجود ندارد، ادامه داد: براساس اطلاعات موجود پنج تا هشت درصد زنان در سنین باروری مبتلا به اندومتریوز هستند که این میزان حدود دو میلیون نفر می‌شود.

به گفته وی، 30 تا 50 درصد تعداد مبتلایان به اندومتریوز به ناباروری مبتلا هستند.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا با تاکید بر اینکه معیارهای دقیق تشخیصی و پاراکلینیکی برای تشخیص این بیماری در دسترس نیست، خاطرنشان کرد: این امر موجب شده تا بیماران مبتلا با عوارض پیشرفته به مراکز درمانی مراجعه کنند و از سوی دیگر پزشکانی که تجربه کافی برای جراحی اندومتریوز داشته باشند، در کشور محدود است.

وی با بیان اینکه همچنین روش‌های درمانی و تشخیصی اندومتریوز در سرفصل‌های دروس تخصصی دانشگاهی در رشته‌های زنان گنجانده نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر روش‌های جراحی باز برای این دسته از بیماران پیشنهاد می‌شود و این در حالی است که روش‌های جدید درمانی به سمت جراحی‌های کم‌تهاجمی و لاپارسکوپی در حال حرکت است.

آخوندی با بیان اینکه پزشکان کشور کمتر با روش‌های کم‌تهاجمی آشنا هستند، ادامه داد: این امر موجب شده است که تعداد بیماران مبتلا به اندومتریوز پیشرفته افزایش یابد و حتی اگر این بیماری تشخیص داده شود پزشکان جرأت انجام چنین عمل‌هایی را ندارند و این یکی از مشکلات موجود در درمان اندومتریوز است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: با گام‌هایی که در این پژوهشگاه برداشتیم این مشکل در حال رفع شدن است.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی اندومتریوز و جراحی‌های کم‌تهاجمی در آبان‌ ماه ابراز امیدواری کرد که این کنگره زمینه مناسبی برای تشخیص‌های به موقع این بیماران در کشور فراهم شود.

منبع: ایسنا

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false