حجم ترخیص کالا از ماکو به ۸۰۰ میلیون دلار رسید - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

 به گزارش پایگاه خبر ی جامعه خبر، حسین فروزان گفت: ماکو یکی از بزرگ‌ترین گمرکات کشور و تنها گمرک بین‌المللی ایران است که سطح مبادلات تجاری آن به 18 میلیارد دلار می‌رسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در شرایطی که همه گمرکات کشور در اطراف خود دارای اتوبان و بزرگراه هستند، اما وضعیت جاده‌ای این منطقه از سال 1345 تغییر چندانی نداشته است. مردم این منطقه و استان، در مقطعی که کشور درگیر جنگ بود، خدمت زیادی به نظام و کشور کرده‌اند و از نقش اقتصادی آن‌ها در ایام جنگ نمی‌توان چشم پوشید.

فروزان ادامه داد: خوشبختانه با همراهی‌های دولت در این ایام توانستیم وارد حوزه زیرساختی منطقه شده و تا حد زیادی نیازهای اولیه حضور سرمایه‌گذاران در منطقه را فراهم کنیم، از جمله اقدامات صورت‌گرفته در این منطقه چهاربانده کردن جاده فرودگاه ماکو به سمت ماکو، عریض کردن جاده اصلی به سمت مرز نخجوان از شش متر به دوازده متر، تعریض جاده ماکو که به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نام گرفته است و تبدیل آن به بزرگراه است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو خاطر نشان کرد: سالانه 200 میلیون دلار از گمرکات بازرگان کالا ترخیص می‌شود و این کالاهای ترخیصی از این منطقه به سمت سهلان، جلفا، ارس، شهریار ارسال می‌شوند؛ اما نبود جاده‌های استاندارد سوانح رانندگی بسیاری را رقم می‌زند.

وی اظهار داشت: امسال با ایجاد پایانه صادراتی بازرگان توانسته‌ایم، حجم ترخیص کالا از این منطقه را به 800 میلیون دلار برسانیم، ماکو در گذشته منطقه‌ای بدون هرگونه فعالیت صنعتی بود اما در حال حاضر چینی‌ها وارد منطقه شده و در حال ساخت یک نیروگاه هستند، هندی‌ها و کانادایی‌ها نیز وارد شده و شروع به فعالیت‌های صنعتی در منطقه کرده‌اند.

همچنین به زودی شاهد عملیات اجرایی پتروشیمی در منطقه ماکو خواهیم بود، سال گذشته، حجم صادرات منطقه ماکو حدود 17 میلیون دلار بود، اما امروز توانسته‌ایم این رقم را به 50 میلیون دلار برسانیم این اتفاق در شرایطی است که هنوز صنایع هندی‌ها، چینی‌ها و کانادایی‌ها راه‌اندازی نشده است. این رقم شاید در حال حاضر چندان چشمگیر نباشد، اما نشان می‌دهد با بهبود وضعیت زیرساخت‌ها می‌توان در طول یک سال این رقم را به سه تا چهار برابر رساند و چه بسا در سال‌های آینده حجم آن به چندین برابر بیشتر از این افزایش یابد.

اخبار روز را با ما دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false