ضعف زبان آموزی در مدارس/ نمره زبان خارجه داوطلبان کنکور صفر! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامع خبر، به اعتقاد کارشناسان آموزش زبان خارجی در مدارس کشور یکی از ضعف های جدی آموزش و پرورش است. 

 در کشور ما دو زبان عربی و انگلیسی به طور رسمی در مدارس آموزش داده می شود و در سال ۱۳۸۲ نیز مصوب شد مدارس داخل کشور بتوانند زبان های روسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیولی و ایتالیایی را به عنوان زبان خارجی در مدارس تدریس کنند.

طبق آخرین آمار بیشترین کاربرد زبان ها در دنیا به ترتیب به انگلیسی ۵۳ درصد، آلمانی و روسی ۶ درصد، اسپانیایی ۵ درصد، فرانسوی ۴ درصد، ژاپنی ۴ درصد، پرتغالی ۳ درصد، ایتالیایی ۲.۵ درصد، فارسی و چینی هر کدام ۲ درصد و باقی درصدها به سایر زبان ها اختصاص دارد.

اما در کشور ما در پایان تحصیلات مدرسه ای عملا هیچ یک از این زبان ها به کار دانش آموزان نمی آید. پیش از این مبنا بر محور گرامر بود و به این منتهی می شد که بعد از ۶ سال هزینه برای تدریس این زبان از جمله برای هزینه برای معلم و کلاس و… دانش آموزان نمی توانستند حتی یک معرفی ساده از خود به زبان انگلیسی داشته باشند. در شیوه جدید که بر اساس سند تحول بنیادین طراحی شد، مبنا بر گفتگو گذاشته شد که البته به شکل ناقصی این سند در این زمینه اجرا میشود. به علاوه که یک زبان را خارج از فرهنگ آن زبان به سختی می توان فراگرفت چه برسد به این که امکانات هم موجود نباشد.

تعداد بالای دانش آموزان در هر کلاس و تعداد کم معلمان زبان و همچنین فرصت ناکافی ۸۰ تا ۹۰ دقیقه ای آموزش زبان در هفته، از سوی دیگر نیاز به امکانات آموزشی با از جمله سیستم کامپیوتر و پروژکتور و سیستم صوتی با کیفیت همه دست به دست هم می دهد تا این کلاس های ناکارآمد شوند.

امکانات آموزشی آنقدر ضعیف است که حتی سی دی کتاب های زبان هم که اخیرا به مجموعه کتاب افزوده شد نمی تواند نیازهای اولیه شنیداری دانش آموزان را برآورده سازد. با این سطح ضعیف آموزش به ویژه در سال اول دوره متوسطه اول نوجوانان مجبور هستند بدون فراگیری حروف الفبا نگارش و مکالمه را فراگیرند و بعد در کلاس نهم ناگهان با حجم گسترده ای از اطلاعات گرامری رو به رو می شوند و از کلاس نهم دوباره سیستم گرامر محور حاکم می شود که ابتدایی ترین سیستم آموزش زبان در دنیاست.

تحلیل درصدهای دروس مختلف در کنکور یک سال نشان می داد که بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در کنکور درس زبان را صفر زده بودند. این حکایت از ضعف مفرط در آموزش زبان های خارجه در آموزش و پرورش دارد از این رو به ازعان خود مسئولین و معلمان آموزش و پرورش نوجوانان مجبور هستند با پرداخت هزینه های بعضا هنگفت در کلاس های زبان موسسات و با فرهنگ غیر اسلامی و ناامن غربی مواجه شوند که بحث فرهنگی و تهاجم ناشی از آن خود جای آسیب شناسی عمیقی دارد.

اخبار روزایران و جهان را در جامعه خبر دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false