جنگ تجاری و سیاسی ترکیه و آمریکا بالا گرفت/ترک ها اپل را تحریم کردند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامع خبر، چندی پیش دونالد ترامپ در پیام توییتی که روز جمعه ارسال کرد نوشت: "من با دو برابر کردن تعرفه‌ها روی واردات فولاد و آلومینیوم ترکیه موافقت کردم، زیرا ارزش لیر ترکیه به سرعت در برابر دلار بسیار قوی ما سقوط کرده است. تعرفه آلومینیوم ۲۰ درصد و فولاد ۵۰ درصد خواهد بود. روابط ما با ترکیه در حال حاضر خوب نیست".

دو برابر شدن تعرفه‌ها برای واردات فولاد و آلومینیوم ترکیه روی تجارت فولاد بیشتر از آلومینیوم تاثیر خواهد گذاشت.

طبق آمار وزارت بازرگانی آمریکا، واردات انواع محصولات فولادی ترکیه از ابتدای امسال تا ماه مه به ۵۱۴ هزار و ۵۷۷ تن بالغ شد که در مقایسه با یک میلیون و ۳۵ هزار و ۹۴۳ تن در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت و در حال حاضر نیز کاهش ۵۰ درصدی نشان می‌دهد. ترکیه در میان بزرگترین صادرکنندگان فولاد به بازار آمریکا در رتبه هفتم قرار دارد، در حالی که صادرات آلومینیوم چندانی به این کشور ندارد.

وزارت بازرگانی ترکیه اعلام کرد افزایش تعرفه‌هایی که از سوی رییس جمهور آمریکا روی واردات فولاد و آلومینیوم ترکیه اعلام شده است، خلاف مقررات سازمان تجارت جهانی است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد انتظار دارد سایر کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی از مقررات بین المللی تبعیت کنند.

در پی افزایش تعرفه های واردات فلزات از ترکیه توسط آمریکا، ترکیه نیز در اقدامی تلافی جویانه تعرفه واردات ۲۲ محصول آمریکایی به ترکیه را افزایش داده است.

در تصمیم جدید دولت ترکیه که در روزنامه رسمی کشور نیز به چاپ رسیده، آمده است: نهایتا تا ۴۵ روز کاری، تعرفه های جدید در واردات محصولاتی که در روزنامه رسمی کشور چاپ شده است اعمال شده و در اساسنامه گمرگ ترکیه جای خواهد گرفت.

مهمترین محصولاتی که تعرفه های آن افزایش پیدا کرده است بدین ترتیب می باشد: خشکبار: ۲۰ درصد، برنج: ۵۰ درصد، مشروبات الکی با درصد الکل ۸۰ درصد به پایین: ۱۴۰ درصد، محصولات توتون: ۶۰ درصد، خودروهای سواری: ۱۲۰ درصد، زغال سنگ: ۱۳.۷ درصد، لوازم آرایشی و بهداشتی: ۶۰ درصد، محصولات پلاستیکی: ۶۰ درصد و …

در همین راستا، فاروق واکتای معاون رئیس جمهور ترکیه در توئیتر با اشاره به افزایش تعرفه های محصولات آمریکایی عنوان کرده است: در برابر حملات اقتصادی آمریکا علیه ترکیه به منظور مقابله به مثل با اقدامات این کشور تعرفه برخی محصولات آمریکایی که به ترکیه صادر می شود را افزایش داده ایم. 

همچنین پیش از این تصمیم ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور روز گذشته بایکوت محصولات الکترونیکی آمریکایی در ترکیه را اعلام کرده بود که در راس این تصمیم گوشی های اپل شرکت آیفون مطرح است.

از سال ۲۰۰۸ میلادی که گوشی ها اپل وارد بازار ترکیه شده است تا کنون در ۱۰ سال نزدیک به ۱۰ میلیون گوشی اپل بالغ بر ارزش ۷ میلیارد دلار به فروش رسیده است. شرکت ترک تلکوم ارائه دهنده رسمی گوشی های اپل و نماینده انحصاری این شرکت در ترکیه است که خطوط تلفن همراه خود را با گوشی های اپل در ترکیه عرضه می کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه و در جریان سخنرانی خود در شهر آنکارای این کشور از برنامه دولت خود برای تحریم محصولات الکترونیکی شرکت های آمریکایی خبر داد و گفت:« واقعیت این است که در مقابل محصولات تولیدی شرکت اپل، تولیدات شرکتی مثل سامسونگ هم در بازار جهانی وجود دارد.»

او همچنین از برند محصولات خانگی و الکترونیکی «وستل» ترکیه به عنوان جایگزین محصولات اپل نام برد.

این اظهارات آقای اردوغان در حالی بیان شد که پیشتر تصاویر بسیاری از او در حالی که از گوشی تلفن همراه اپل یا آی‌پد استفاده می‌کرده، منتشر شده و در جریان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی، او با استفاده از اپلیکیشن ارتباطی «فیس‌تایم» که توسط شرکت آمریکایی اپل تولید شده، طرفداران خود را علیه کودتاچیان به خیابان‌ها کشاند.

اخبار روزایران و جهان را در جامعه خبر دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false