با ارز صادرات گاز داروی ساخت ترکیه نمی خریم - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، دکتر برندگی مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: مردم بدانند که اگر دارویی دچار کمبود شود آن را سهمیه بندی کرده و در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌کنیم و اگر شرایط کمبودش بحرانی‌تر شود، توزیعش را در مناطق ویژه انجام می‌دهیم تا مطمئن باشیم که دارو به دست بیمار می‌رسد.

وی درباره تشخیص داروهای قاچاق گفت: وقتی نسخه‌ای در داروخانه ارائه می‌شود، کد یونیک آن دارو برای سازمان‌های بیمه‌گر ارسال می‌شود. به این ترتیب داروی نسخه شده و ارائه شده از سوی داروخانه، برای بیمه‌ها و همچنین سازمان غذا و دارو قابل تشخیص و پیگیری است. گر دارویی برچسب اصالت ندارد، مردم بدانند که این دارو حتما مشکل دارد. در حال پیگیری هستیم که داروهای نسخه آزاد نیز دارای کد اصالت شده و کد یونیک دریافت کنند. 

وی درباره داروهای ایرانی گفت: روی داروهای ایرانی نیز شناسه اصالت پرینت شده و مردم به هیچ عنوان نگرانی بابت این داروها نداشته باشند. 

برندگی افزود: قرار است از محل صادرات گاز به ترکیه ۲۰۰ میلیون دلار به بحث دارو اختصاص یابد که این به معنی واردات داروی ترکیه‌ای نیست. و هنوز خریدی از این محل صورت نگرفته است.

به گفته مسئولان سازمان غذا و دارو، قیمت گذاری این سازمان تنها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی انجام می‌ شود و جز دارو، تنظیم بازار هیچ حوزه دیگری در اختیار این سازمان نیست.

قابل ذکر است داروهای سنتی و طبیعی، مکمل ها ، ماده اولیه مکمل‌ها و همچنین ماده اولیه داروهای طبیعی و شیرخشک‌های متابولیک مشمول ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی نمی‌شوند. بی تردید این فرآیند باعث افزایش قیمت در این حوزه خواهد بود. 

در قانون بودجه، ردیف یارانه دارو برای تامین داروهای خاص شامل رادیوداروها، داروهای حوزه بهداشت، واکسن‌ها، سرم‌ها، شیرخشک متابولیک و شیرخشک یارانه‌ای اطفال برای نوزادان محروم از شیر مادر در نظر گرفته می‌شود. پیش بینی می‌شود تا پایان امسال ۵۶۰ میلیارد تومان در این قسمت هزینه شود. بسیاری از داروها از جمله داروهای ایدز، هپاتیت و بیماران خاص از همین محل تامین می‌شوند و از بیمار وجهی دریافت نمی‌شود. در مجموع مشکل خاصی در زمینه تامین مالی این دسته از داروها وجود ندارد.

در حال حاضر موجودی به شکلی است که تا پایان سال ۹۷ یا موجودی داریم یا قرارداد فعال و اکتیو با شرکت‌های وارد کننده داریم. بنابراین تا پایان سال ۹۷ هیچ مشکلی در زمینه شیرخشک‌های رژیمی و متابولیک نداریم. در عین حال به منظور ذخیره استراتژیک به زودی فراخوانی را برگزار می‌کنیم و شرکت‌ها برای تامین اقلام مورد نیاز در سال ۹۸ و بعد از آن  دعوت می‌شوند.

اخبار روز ایران و جهان را در جامعه خبر بخوانید./ 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false