امروز نقش نان آوری در خانواده تقسیم شده است - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، از عوامل مهمی که سبب تحول و دگرگونی در خانواده‌­ها شده، حضور زنان متأهل در دنیای کار است.

معمولاً در خانواده، به‌ویژه خانواده ­های ایرانی، مردان به‌مثابه نان ­آور و صاحب منابع مالی خانواده شناخته می‌شده‌اند و زنان به پول­هایی با اهداف خاص از قبیل خرج خانه یا پول توجیبی دسترسی داشته‌اند. 

اما امروزه زنان به‌تدریج توانسته‌اند در اقتصاد خانواده نقش پررنگ­تری ایفا کنند ورود زنان به لایه های فعالیت های اجتماعی هم زمان با اجرای نقش خانوادگی و دسترسی آن ها به پول، چالش­های جدید را در رابطه بین زوجین ایجاد می­کند.

در میان زنان شاغلی که تشکیل خانواده می دهند و در سال­های اولیه ازدواج، بیشتر شاهد ظهور اندیشه جدایی هستیم. استقلال زنان و سهم خواهی آن ها از یک سو و پافشاری مردان بر نقش مردانه وایفانکردن نقش نان آوری از سوی دیگر در سال­های اول ازدواج خطر بروز درگیری و مشاجرات و حتی طلاق را افزایش می دهد. البته تنش مالی به‌تنهایی موجب طلاق نیست، اما وجود عناصر دیگر در سال­های اول ازدواج، نقش تقویت‌کننده را دراین‌باره بازی می­‌کند.

پول به‌مثابه کاتالیزور، تأثیری دوگانه در تمایل به جدایی نزد زنان دارد، تحقیقات در این خصوص نشان می­دهد که درآمد زن می­تواند بر نقش سنتی مرد به‌مثابه نان­ آور و اثباتی بر ناتوانی او در اجرای نقش نان­ آوری موجب چالش در خانواده می­شود.

در صورتی که خانواده از این مرحله به سلامت عبور کند، گذر زمان و نیل خانواده به تعادل اقتصادی، اندیشه جدایی به‌مراتب کاهش می­یابد و وجود مشکلات اقتصادی در کنار کاهش تمایل زنان به جدایی دیده می­شود. کاهش تمایل زنان به طلاق می­تواند به دلایل مختلفی چون حضور فرزندان، بالا رفتن سن و دست یافتن به شرایط خوب مالی و حتی افزایش مهارت زن در امور مالی خانواده در کنار مرد باشد.

در این وضعیت، تعادل اقتصادی ایجادشده می­تواند زنان را در ادامه زندگی خانوادگی مصمم­تر کند، زیرا زنان مایل به از دست دادن موقعیت مالی ساخته‌شده در خلال سال­ها زندگی مشترک نیستند. 

اخبار روز ایران و جهان را در جامعه خبری بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false