زورآزمایی روحانی با ترامپ در اروپا - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، به رغم کارشکنی های مداوم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، ایران و اروپا همچنان هدف مشترکی را برای ادامه همکاری ها و تداوم توافق هسته ای دنبال می کنند. همچنین، فشارهای کاخ سفید در ادامه خروج آمریکا از برجام تاکنون نتوانسته تهران و بروکسل را از مسیر مشخص شده خارج سازد.

در چنین فضایی، دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به دعوت همتایان خود از کشورهای اتریش و سوئیس امروز دوشنبه یازدهم تیرماه عازم قاره سبز شده است.

به گفته نورعلیوند، سفر رئیس جمهوری به دو کشور اتریش و سوئیس از چند جهت حائز اهمیت است. این سفر از تداوم همکاری های ایران و اروپا حکایت می کند ضمن این که نشانگر عدم تاثیرگذاری خروج آمریکا از برجام در مناسبات تهران و قاره سبز است. بی تردید در جریان این سفر، سازوکارهای مقابله با تحریم های آمریکا بررسی خواهد شد.

با توجه به حمایت اروپایی ها از برجام، نورعلیوند قدرت تحریم های آمریکا علیه ایران را کم تر از حد انتظار می بیند و تاکید می کند: تحریم های ثانویه به دلیل اینکه به شرکت های بزرگی که در نظام مالی آمریکا حجم وسیعی از مبادلات را دارند، محدود است و دیگر شرکت ها را در بر نمی گیرد، تاثیر گذاری تحریم های دوره گذشته را نخواهد داشت. افزون بر آن ترامپ باید با یکایک کشورها وارد مذاکره و خواستار همراهی آنها با تحریم های آمریکا شود.

این کارشناس مسائل اروپا در ارتباط با میزان توان تضمین اروپا به ایران برای مقابله با تحریم ها اظهار کرد: بخش اعظم اقتصاد اتحادیه اروپا خصوصی است و دولت ها نمی توانند برای آنها تعیین تکلیف کنند. به عنوان راه حل اروپا می تواند برای سهولت مبادلات بانکی، صندوقی به منظور حمایت مالی از شرکت ها تاسیس کند تا در صورت اعمال تحریم های آمریکا هزینه های آنان را متقبل شود که البته پروژه ای هزینه بر برای اتحادیه خواهد بود. از طرفی می تواند بانک سرمایه گذاری اروپا را برای همکاری با ایران تا حدی مجاب کنند.

منطق دیگر مربوط به دیگر قدرت های بزرگ است که معتقدند باید با همکاری، مشارکت و احترام به رژیم ها و قوانین بین المللی به مسائل جهانی رسیدگی و از یکجانبه گرایی مخرب و آسیب زننده به نظم جهانی خودداری کرد. در صورت پیروزی منطق ترامپ، تکلیف نظم جهانی برای یک دهه مشخص خواهد شد؛ منطقی که بر پایه زور بنا شده است و دیگر کشورها نیز باید پذیرای آن باشند.

اگر جامعه بین الملل برای دستیابی به این هدف از مواضع خود کوتاه بیاید به ناچار باید در دیگر موارد نیز تسلیم زیاده خواهی های آمریکا شود. بنابراین برجام می تواند تصویر کلی نظم جهانی را تعیین کند و از این منظر از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. بنابراین انتظار می رود دیپلماسی رسانه ای کشور بر این موضوع تکیه داشته و آن را برجسته نماید.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false