زندانیان ایرانی 80 میلیارد تومان حقوق گرفتند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ سید هادی کسایی زاده / بنیاد تعاون زندانیان به منظور کمک به معاش مددجویان و خانواده آنها و همچنین تحصیل درآمد برای پرداخت دیه محکومین مالی ازطریق ایجاد کارگاههای تولید، موسسات صنعتی، مجتمع های کشاورزی، دامپروری و شرکت های بازرگانی و خدماتی و در راستای حرفه آموزی و اشتغال تأسیس شد. این بنیاد فعالیت های خود را ازسال ۱۳۲۶ تحت عنوان کارخانجات ندامتگاه آغاز کرد و درسال ۱۳۳۳ اولین اساسنامه بنیاد تعاون به تصویب هیأت وزیران وقت رسید.

*35 هزار نفر در زندانهای کشور اشتغال دارند
مدیرعامل بنیاد تعاون و حرفه آموزی و صنایع زندانیان کشور درباره میزان اشتغال زایی زندانیان توسط این بنیاد گفت: در حال حاضر به طور کلی در اشتغال مولد و غیر مولد، 50 هزار نفر از زندانیان کشور در حال اشتغال و کار هستند. تعداد نفراتی که از بنیاد ما حقوق می گیرند، 35 هزار نفر هستند که ما با این تعداد 3500 نوع کالا را تولید و روانه بازار می کنیم. تولید این تعداد از کالاها مربوط به 6 سال گذشته است، تا قبل از آن میزان تولیدات بنیاد به 500 نوع کالا هم نمی رسید.

*50 درصد از حقوق زندانی به خانواده اش ارسال می شود
رحیم مطهر نژاد با اشاره به اینکه فرد زندانی می تواند درآمد خود در زندان را به خانواده اش بفرستد، گفت: یکی از الزامات بنیاد ما این است که حدود 50 درصد از دستمزد زندانی را به خانواده اش بدهیم، مگر اینکه زندانی خانواده نداشته باشد که در این صورت این مسئله باید های آن به تایید اداره کل زندان استان یا زندان هر شهری برسد.

*آمادگی بنیاد برای ایجاد شغل به 100 هزار نفر دیگر از زندانیان
وی با توجه به مشکلاتی که برای ایجاد اشتغال در زندانیان وجود دارد، بیان داشت: طبق تحقیقاتی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدم اکثر زندانیان به کار کردن علاقه دارند؛ حتی زندانیانی که حکم اعدام آنها آمده و هیچ امیدی برای آزادی ندارند؛ بنابراین ما به عنوان مسئول باید برای آنها ظرفیت اشتغال را ایجاد کنیم. معمولا هم در زمینه حرفه آموزی هم اشتغال، زندانیان به صورت داوطلب می آیند. اگر مکان، ماشین آلات و سرمایه در گردش بیشتری داشته باشیم یقینا تا 100000 هزار نفر هم می توانیم اشتغال ایجاد کنیم.

*احیای مصوبه سال 1329 مساوی است با ایجاد 30 هزار شغل دیگر برای زندانیان
مطهرنژاد افزود: مصوبه شماره 7/391 مورخ 19/6/1329 می گوید: هر آنچه زندانیان نیاز دارند توسط خودشان باید تولید شود؛ همچنین هرچه شهربانی و دولت نیاز دارد باید بدون تشریفات از کارخانجات زندانیان بخرد. این مصوبه را 12 وزیر وقت امضا کردند اما متاسفانه در حال حاضر کم رنگ و پاک شده است. بر اساس این مصوبه ما اگر بخواهیم غذا، تخت خواب و کلیه تجهیزات زندانیان را با تولید خودشان تهیه کنیم باید مانند بخش های خصوصی در مناقصه دولت شرکت کنیم. به طور قاطع می توان گفت اگر این مصوبه احیا شود دست کم 30 هزار شغل دیگر برای زندانیان ایجاد می شود.

*زنان زندانی در بحث اشتغال در اولویت ما قرار دارند 
رحیم مطهر نژاد با اشاره به تعداد زنان زندانی مشغول به  کار، گفت: در سراسر کشور اشتغال زنان نسبت به مردان خیلی کمتر است. حداکثر 2 تا 3 درصد زنان زندانی در بحث اشتغال فعالیت می کنند. اما نکته قابل ذکر این است که هر جا زندان یا بند زنان وجود داشته باشد اشتغال زایی آنها را در اولویت قرار می دهیم. وی با اشاره به کار کردن بچه های کانون اصلاح و تربیت گفت: در بحث اشتغال زایی اگرمنع قانونی وجود نداشته باشد سن و موارد دیگر برای ما هیچ فرقی ندارد.

*شهرداری ها و استانداری ها کمک کنند
وی یکی از مشکلات بنیاد را نداشتن فضا برای عرضه و فروش کالاهای زنداانیان معرفی کرد و گفت: از سازمان ها و نهادهایی که می توانند در عرضه و فروش محصولات زندانیان به ما کمک کنند تقاضا می کنیم ما را در این امر یاری کنند. ما اگر فضا پیدا کنیم کالا به اندازه کافی برای عرضه کردن داریم. اکنون در حال انجام مذاکره با شهرداری ها و استانداری ها هستیم که به ما برای عرضه کالاها مکان بدهند.

مطهرنژاد در مورد انواع اشتغال زندانیان گفت: اشتغال زندانیان به 4 گروه تقسیم می شود. دسته اول را اشتغال نشسته می گوییم. یعنی همانطور که زندانی در محل استراحت خود است می تواند یک کاری مانند رنگ آمیزی سفال یا منبت کاری هم انجام دهد که  نیازی به کارگاه رفتن ندارد. حدود 10 هزار نفر به این شکل در حال اشتغال هستند. دسته دوم اشتغال در محیط بسته است که در محیط زندان مجتمع هایی ایجاد کردیم که به صورت کارخانه های صنعتی است. فقط حدود 1200 نفر در زندان مرکزی اصفهان در این مجتمع ها کار می کنند.

*15 هزار زندانی خارج از زندان کار می کنند
وی در ادامه افزود: در دسته سوم ما با مجوز دستگاه قضائی زندانیان را به پشت دیوارهای زندان می بریم که به آن اشتغال در محیط نیمه باز می گوییم. 15 هزار هکتار زمین کشاورزی، پرورش آبزیان، دامداری و… بیرون از زندان داریم. زندانیانی که در این محیط کار می کنند افرادی هستند که ضمانت و سند گذاشتند و آن زندان اجازه داده است که این زندانی پشت دیوار کار کند. این زندانیان در همان آسایشگاه هایی که ما ساختیم استراحت می کنند و اجازه دارند که بعد از کارشان به خانواده هایشان سر بزنند.

دسته چهارم را اشتغال فضای باز می گوییم. برای مثال در استان البرز با سازمان جنگل ها و منابع طبیعی قرارداد بستیم و هزار هکتار زمین را جنگل کاری می کنیم. این زندانیان بعد از کارشان می توانند به خانه هایشان بروند. به طور کلی حدود 15 هزار زندانی بیرون از محیط زندان و 20 هزار نفرهم داخل محیط زندان کار می کنند.

*زندانیان 50 تا 60 درصد قانون وزارت کار از ما حقوق می گیرند
مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور درمورد میزان حقوق زندانیان گفت: چون زندانیان به طور کامل و 8 ساعت نمی توانند در مجموعه ما کار کنند بخشی از حقوق قانون کار را به آنها می دهیم. امسال حدود 50 تا 60 درصد حقوق قانون کار به آنها داده می شود البته در بعضی موارد که قابل شمارش است به صورت روزمزدی وجه دریافت می کنند.

*سوء سابقه مهم ترین مشکل زندانیان بعد از آزاد شدن است
وی در مورد مشکل کار ندادن به زندانیان پس از آزاد شدن به دلیل سوء سابقه داشتن  بیان داشت: این موضوع امروزه به یکی از دغدغه های ما تبدیل شده است. ما اعتقاد داریم باید بین جرائم زندانیان تفکیک قائل شویم و آنها را به زندانی جرائم موثر و غیر موثر تقسیم کنیم. اگر کسی یک تخلف غیرموثر مرتکب شد 6 ماه بعد یک گواهی سفید به آن بدهند یعنی اگر تا 6 ماه هیچ تخلفی مرتکب نشد سوء سابقه آن پاک شود و مانعی برای اشتغال نداشته باشد.

متاسفانه این مانع اکنون سر راه زندانیان قرار دارد. کشور باید برای رفع این مسئله تدبیری بیاندیشد درغیر اینصورت بازگشت به زندان ها افزایش پیدا می کند.

مطهر نژاد درباره مراقبت های این بنیاد از زندانیان پس از آزاد شدن اظهار داشت: اداره امور اجتماعی و مراقبت های بعد از خروج مسئول رسیدگی به امور زندانیان پس از آزاد شدن است. یک کاری که این اداره انجام می دهد این است زندانی که حرفه یاد گرفته و شغلی در زندان داشتد را رصد می کند و در نهایت به یک بانک معرفی کرده تا زندانی وام دریافت کند. هدف از این کار این است زندانی پس از آزاد شدن مشغول به کار شود. طبق تحقیقات ما برگشت دوباره این گروه زندانیان که اینگونه حمایت شدند یک تا دو درصد است.

*پرداخت 80 میلیارد تومان حقوق به زندانیان در 6 سال گذشته
وی در ادامه افزود: بنیاد نه حامی معنوی دارد و نه از دولت بودجه دریافت می کند اما با این حال با توجه به تولیداتی که داشتیم، توانستیم در 6 سال گذشته 80 میلیارد تومان به زندانیان شاغل حقوق پرداخت کنیم. یعنی سالی 14 تا 15 میلیارد تومان پرداختی داریم. همچنین 150 میلیارد تومان هم برای اشتغال زایی جدید زندانیان هزینه کرده ایم و به این ترتیب 300 واحد تولیدی جدید ایجاد کردیم و تقریبا برای 30 هزار نفر شغل جدید به وجود آوردیم. همچنین حدود 15 میلیارد تومان در اعیاد ملی و مذهبی کمک بلاعوض به خانواده زندانیان کرده ایم.

*حمایت از خانواده زندانیانی که زندانی فوت کرده است
از جمله کارهای خوب بنیاد این است که ما یا انجمن های خاص ایجاد کردیم یا حامی آنها شده ایم. برای مثال دادستان زاهدان برای خانواده های زندانی فاقد سرپرست یک NGO برای اولین بار در ایران تشکیل داده است. یعنی خانواده هایی که به دلیل فوت سرپرست یا اجرای حکم بی سرپرست شده اند را تحت حمایت قرار می دهد. ما آمادگی داریم در استانهای دیگر اگردادستان ها دست به انجام چنین کاری بزنند از آنها حمایت کنیم.

مطهرنژاد با اشاره به اقدامات دیگر این بنیاد گفت: یکی دیگر از کارهایی که ما انجام می دهیم حمایت از همسران و دختران زندانیان است. یعنی خانواده هایی که مصرف کننده بودند و نیاز داشتند به آنها کمک مالی شود تا زندگی شان را بگذرانند را به تولید کننده تبدیل کرده ایم و اکنون در کارگاه ها فعالیت تولیدی انجام می دهند.

*ایجاد آسایشگاه برای زندانیان بالای 60 سال
وی در ادامه افزود: در مشهد موسسه احیای حیات سرمد را حمایت می کنیم. تعداد زیادی زندانی هستند که به دلیل نداشتن خانواده یا ترد شدن فاقد ملاقاتی هستند و ما توسط این موسسه از آنها حمایت می کنیم. به جز این با بررسی هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که 100 زندانی بالای 60 سال وجود دارد به همین دلیل موسسه حمایت از زندانیان سالمند را ایجاد کردیم و در املاک خودمان در منطقه شاندیز آسایشگاهی را ساختیم تا در آنجا ساکن شوند.

*حامی زندانیان خارج از کشور و خانواده هایشان هستیم
مطهرنژاد با اشاره به حمایت از زندانیان خارج از کشور گفت: 3 هزار زندانی ایرانی در کشورهای مختلف وجود دارد که وزارت خارجه و قوه قضائیه برای انتقال آنها به کشور وارد مذاکره شده است. این تعداد افراد که در زندانهای خارج از کشور هستند هیچ حامی نداشتند به هین دلیل بنیاد حمایت آنها را برعهده گرفت و تا کنون توانستیم با 10 کشور این کار را انجام دهیم به این ترتیب که از طریق وزارت امور خارجه مایحتاج زندانی را به کشور مورد نظر ارسال می کنیم. خانواده حدود 90 درصد از این افراد در ایران زندگی می کنند جهت حمایت از آنها  از طریق انجمن ها به آنها مستمری می دهیم.

مدیرعامل بنیاد تعاون و حرفه آموزی و صنایع زندانیان کشور در پایان بیان داشت: نظام جمهوری اسلامی همیشه به فکر جا برای زندانی بوده و هست. اما برای موضوع حرفه آموزی و اشتغال تدبیر اساسی نکرده است. البته حرفه آموزی به دلیل حمایت 3 دستگاه سازمان آموزش فنی و حرفه ای، سازمان زندانها و خود بنیاد پررنگ تر از اشتغال زایی است. ما اکنون با داشته های بنیاد، سازمان زندانها و زمین هایی که داریم 800 واحد تولیدی ایجاد کردیم. این ظرفیت برای 25 درصد از زندانیان توانسته است اشتغال ایجاد کند پس همچنان 75 درصد خلا وجود دارد که دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر سازمان ها و نهادهایی که مرتبط با این موضوع هستند باید تدبیر کنند.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false