رئیس جمهور می تواند سرزده به زندان و دادگاه برود/ ماجرای سجاده خالی! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/سید هادی کسایی زاده/ گفتگوی کوتاه با غلامحسین الهام سخنگوی دولت نهم و وزیر دادگستری دولت محمود احمدی نژاد رمز و رازهای خودش را دارد اما او دیگر کمی از سیاست فاصله گرفته و بیشتر به تدریس مشغول است. هرچند تاریخ این گفتگو برای سال های قبل است اما اظهارات این حقوقدان برای نخستین بار در یک سایت خبری منتشر می شود.

*چرا قوه قضایی نمی خواهد بخشی از اختیاراتش را به وزیر دادگستری تنفیذ کند؟
-هیچ کس نمی خواهد

*به نظر می رسد خود وزرا هم کم کاری می کردند. یا به نوعی می ترسیدند. مثل خود شوشتری یا بختیاری که اصلا در این مورد صحبتی نمی کردند و خیلی محافظه کار بودند. درسته؟

-شاید علت این بود که آنها قاضی بودند. 

*چرا خود شما عنوان نکردید؟ 

– آن زمان رفت مجلس و مجلس با بی سابقه ترین رأی نزدیک به اجماع کلیات یک فوریت آن را تأیید کرد. در حدی که کار خوب انجام می شد و پیش می رفت اما آقای لاریجانی جلوی کار را گرفت. از او سؤال کردم وآقای لاریجانی گفتند: در این صورت، آقای احمدی نژاد کل مملکت را به نام خود می کند و اختیارات را در دست می گیرند. می گفت سازمان ثبت، ثبت اسناد است چرا باید زیر دست دولت قرار گیرد.

سؤال اینجاست که چرا باید زیر دست قوه قضایه باشد. قانون اساسی می گوید اعمال قوه قضاییه از طریق دادگاه های دادگستری است. یعنی هرچه دادگاه نیست نباید زیر نظر قوه قضاییه باشد. قوه قضاییه یعنی دادگاه این صراحت قانون اساسی است. یک چیزهایی قانون اساسی اضافه دارد. مثلا سازما بازرسی، دیوان عدالت اداری، دادگاه های نظامی اینها رو تصریح کرده یعنی قانون اساسی گفته اینها رو جزو قوه قضائیه قرار دهند. اما الباقی را که نگفته بنابراین آنچه که دادگاه نیست لزومی ندارد که زیر نظر قوه قضائیه باشد. ا گر شما بخواهید بگویید که رئیس جمهور فاسد است. پس اگر فاسد است پس چرا باید رئیس جمهور باشد.

در قانون گفته می تواند رئیس قوه قضائیه تنفیذ کند. من می گویم امور اداری قوه را می تواند تنفیذ کند سازمان زندان ها و پزشکی قانونی ذاتا زیر نظر قوه نیستند که بخواهند تنفیذ کند.

*بر چه مبنایی می گویید؟

بر این مبنا که اختیار نیاز به تصریح دارد اصل عدم اختیار است اصل عدم ولایت است. اصل عدم سلطه است. هرکس می گوید من اختیار را دارم برای اختیارش باید دلیل بیاورد. در قانون اساسی وظایف روشن است. قانون اساسی وظایف قوه قضائیه را روشن کرده است. کما اینکه هیچ فردی اجازه ندارد چنین تهمتی را به یک مسلمان و مسئول یک قوه بزند که احمدی نژاد املاک کشور را به نام خود می کند. مگر احمدی نژاد رضاخان است.

*خب فکر کنید سازمان زندانها زیر نظر دولت باشد. آیا دولت می گذارد جوانفکر بازداشت شود؟

غلط می کند نگذارد. فردی که زندانی است باید به زندان برود. خود قوه قضائیه رئیس زندان را زندان می کند در حالی که دستور قانونی را انجام نداده باشد. قوه قضائیه روابط و وظایف مشخصی دارد که در قانون اساسی آمده و ملاک این است. و بحث قانون است که وظایف را برای قوه قضاییه تأیین نکرده است. قوه قضاییه می گوید اعمال قوه قضاییه از طریق دادگاه های دادگستری است کما اینکه اعمال قوه مقننه از طریق مجلس است و رفراندوم، اعمال قوه مجریه از طریق رئیس جمهور و دولت؛

*چرا احمدی نژاد لایحه وکالت را نگهداشت؟

-احمدی نژاد مسئول قانون اساسی و مجری آن بود. در آنجا کانون وکلا زیر نظر قوه قضاییه می رود. کانون وکالت یک کانون صنفی است که هم در قانون توضیح وظایف قوه قضاییه داده نشده است. و هم در عرف دنیا کانون وکالت از دادگاه مستقل است. اگر دادگاه و وکیل یکی شود که از عدالت چیزی باقی نمی ماند. زیرا وکیل مدافع حقوق متهم و یا شاکی ست. قاضی بی طرف است. قوه قضاییه می گوید وکیل باید زیر نظر شما باشد اگر از وکالتش راضی نبودید پروانه او راباطل کنید و استقلال او را از بین می برد. مجامع بین المللی هم از نظر حقوق بشر این موضوع را مد نظر دارد.

*آقای احمدی نژاد را چه کسی برای نگه داشتن این لایحه توجیه کرد؟
-براساس فهم حقوقی خود او بود.

*چرا احمدی نژاد تصمیم گرفت از زندان اوین بازدید کند؟
-گفت می خواهم بروم زندان را ببینم. در خیلی از سفرهای استانی مشکل بسیاری از زندانیان مالی حل شد. همینطور کمک هم می شد به خیلی از زندانیان دیگر وهمین طور تعاملات با سازمان زندانها داشتیم. 

*آقای احمدی نژاد زمانی تصمیم به بازدید گرفت که چند هفته از دستگیری جوانفکر گذشته بود؟!
-مهم نیست. چه اشکالی دارد. ممکن است بخواهد با او ملاقات کند. حتی من هم هنوز توجیه نیستم که چرا چنین حکم طولانی زندان برای او بریدند. من هیچ ارتباط خاصی با او ندارم و در مدتی که با هم کار می کردیم  رغیب بودیم. در حداطلاعاتی که دارم از او دفاع می کنم چون گتاهی نداشت.

*آیا احمدی نژاد می توانست بعنوان رئیس جمهور سرزده از زندان بازدید کند؟

-بله؛ زیرا سازمان زندانها یک سازمان اجرائی است. رئیس جمهور می تواند به همه جا سر بزند و بازدید کند. مطابق قانون حتی در تمام دادگاه علنی می تواند شرکت کند البته نمی تواند مداخله کند. حتی خارجی ها، و دانشجویان از نظر بررسی های علمی و آسیب شناختی جامعه با حفظ حقوق و کرامت زندانیان می توانند بروند آشنا شوند.

*جریان انحرافی در دولت احمدی نژاد را قبول دارید؟

تولد نامی به نام جریان انحرافی چماقی علیه بود یا این جریان واقعا وجود داشت. انحرافات بسیار بزرگی ما از اول انقلاب داشتیم و هیچ وقت به عنوان مساله خاص وجود نداشته است. خود مقام معظم رهبری اعلام کردند من دیدبان هستم و هرجا انحراف ببینم خودم اعلام می کنم. این جریان را هاشمی ساخته بود. و خواست با این کار از قدرت و محبوبیت احمدی نژاد کاسته و بدبینی ایجاد کنند.

*پس چرا احمدی نژاد و مشایی از خود دفاع نکردند؟ 
او یا هیچ یک از اعضای دولت ادعا نکرده بودند با امام زمان در ارتباط هستندٰ‌ که اکنون آنرا تکذیب کند. بعد هم آن شایعات واقعا ارزش جواب دادن نداشت.

خاطره: در یکی از سفرهای استانی هنگام نماز ما زودتر از امام جماعت در صف قرار گرفتیم و سجاده وی در جلو خالی بود و ما منتظر بودیم ایشان بیاید و نماز شروع شود. وقتی آقای احمدی نژاد آمد با خنده گفت همین کارها را می کنید عکستان را می گیرند و پخش می کنند که این آقایان پشت سر امام زمان نماز می خوانند. حتی شما هم ممکن است این کار را می کردید.و این حرفها آنقدر تکرار شد که زبان زد خاص و عام بود به هرحال ما چقدر کتاب داریم در زمینه عوام گرایی قضایی و کیفری یعنی زمانی یک جوی درست می شود که شما یا قوه قضاییه دیگر نمی تواند بگوید که این خبر درست نیست.  

بعنوان حقوقدان و وزیردادگستری دولت قبل نظرتان در مورد حصر سران فتنه چیست؟
فتنه واقعیت داشت و این ها هم در رأس این فتنه بودند و مدیریت آنها براین فتنه تاثیر داشت. اگر اینها نبودند نه فتنه ایجاد می شد و نه توسعه پیدا می کرد. و آن موقع هم اقدامی برای جلوگیری از فتنه نکردند تا کنترل شود در آن صورت آن بخشی که غیر قابل کنترل بود مشخص می شد که دست آنها نبوده است. افرادی که در جایگاه های حساس قرار می گیرند باید خیلی مراقب باشند. فقط کافی بود موضع قانونی می گرفتند و خط را جدا می کردند. الان هم همه این ها مستلزم یک محاکمه است. 

*اگر شما عضو شورای نگهبان بودید آقای هاشمی را رد صلاحیت می کردید؟
از آنجا که صلاحیت های بحث حقوقی و سیاسی مفصلی دارد اجازه دهید از این موضوع بگذریم.

*به نظر شما علت برنده شدن روحانی در انتخابات جه بود؟
اینکه مردم اصولگرایی را از جنس احمدی نژاد می خواستند و لاغیر. کاندیداهای اصولگرا همه مخالف او حرف زدند. او یک جریان را پایه گذاری کرد که اصلا جدید نبود و دراصل همان جریان انقلاب بود. همان که امام می فرمودند من یک موی این کوخ نشینان را باتمام کاخ نشینان عوض نمی کنم. این تفکر در دولت های خاتمی و رفسنجانی عوض شد.

*و اما داستان منوچهر متکی …چه شد؟
وزیری که می داند رئیس جمهور او را عزل کرده و دیگر وزیر نیست چه اصراری به انجام سفر دارد. وقتی او متوجه شد که رئیس جمهور اعتقادی یا اعتمادی به او ندارد باید استعفا می داد. 

*هشت سال توقف در مذاکرات و روحانی همه چیزرا تغییر داد…؟
البته تواقفی در هشت سال نبود و مذاکرات همواره ادامه داشته و دولت هم چند بار بسته پیشنهادی داشته است و احمدی نژاد درسال 1385 اعلام کرد که بحث هسته ای ایران تمام شده و موضوع تعاملات ما ظرفیت جدیدی دارد وباید مسائل مشترک هم مطرح باشد البته اینکه ممکن است طرف مقابل ما زیاده خواه باشد دلیلی ندارد که ما تسلیم آنها باشیم. شما حتی دیدید که موضوع محاکمه احمدی نژاد مطرح بود که چرا می گوید با آمریکا مذاکره کنیم. احمدی نژاد از مصالح ملی خیلی محکم و منطقی دفاع کرد و در عین حال ظرفیت های جدیدی در حرکت دیپلماسی ایران ایجاد کرد مثل ماجرای هولوکاست، زیرا این مشروعیت و پایه ایجاد یک دولت جعلی در دنیا شده بود و این صحبت انعکاس زیادی داشت که تأثیر مثبتی هم در این زمینه داشت و رهبر معظم انقلاب هم چندین بار روی آن تاکید کردند.

*در این میان بحث هاله نور پیش آمد، پس این هم یک شیطنت از پیش تعیین شده بود؟
اگر شما آن فیلم را کامل از اول صحبت های او با حضرت آیت الله جوادی آملی گوش کنید این موضوع آنطور که اعلام شد و وانمود شد به نظر نمی رسد. همچنین این سوال مطرح است که چرا این مطلب ایشان را که فرد فیلسوف و فقیهی است تحت تأثیر قرار نداد، ایشان که هرگز چیزی را برخلاف مبانی تأیید نمی کنند. زیرا تا عنایت خداوند نباشد اتفاقی رخ نمی دهد. او می گفت ما برای خدا کار می کنیم و خدا به ما کمک می کند این که دیگر خرافه وانحرافی نیست.

شهدای اسلام

اخبار روز را با ما بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false