امداد روانی کودکان و زنان زلزله دیده را فراموش نکنیم - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/مرضیه محمدی/ نیازهای اولیه آب بود و غذا،حالا اما با ورود کامیون های حامل پتو و چادر بخش زیادی از نیازهای  زلزله زده ها تامین شده است و تنها امداد های اولیه برای چند روستا باقی مانده.

وزارت بهداشت اعلام کرد همه دانشگاه های علوم پزشکی تا پایان سال در مناطق زلزله دیده کرمانشاه حضور خواهند داشت و کمک های درمانی ادامه دارد. دولت قول اعطای تسهیلات کم بهره و بلا عوض داده و قرار است خانه های آسیب دیده از نو بنا شوند.

زلزله که می آید با خود هزاران درد و رنج به همراه دارد،از بی خانمانی گرفته تا  از دست رفتن عزیزان و معلولیت های پس از ریزش آوار. نگاه زلزله زده ها پر از شوک است، کودکان را ترس فرا می گیرد و اگر امداد روانی به میدان نیاید شوک و ترس با کودکان و نوجوانان رشد می کند و در بزرگسالی با نشانه هایی آسیب زا تر خود را نشان می دهد.

درمیان وعده ها،قول و قرارها و امدادها، جای خالی" امدادروانی" دیده می شود.چشمان کودکان زلزله دیده، پر از ترس و بهت است . گوشه گیری  کودکانی که والدین و یا همه اعضای خانواده خود را در یک لحظه از دست داده اند و آنها که حالا قرار است با یکی از والدین زندگی کنند نیاز به درمان دارد.

سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه پس از وقوع بلایای طبیعی مراقبت روانی از کودکان و نوجوانان باید در اولویت باشد گفت: در زمان بحران مراقبت روانی از گروه های دارای اولویت همچون کودکان،زنان،سالمندان،افراد دارای بیماری خاص و معلولان باید مورد توجه باشد .

وی افزود: بسیاری از کسانی که به نام حمایت های روانی و اجتماعی به مناطق آسیب دیده اعزام می شوند، چادر و غذا توزیع می کنند و جای خالی این حمایت ها در مناطق زلزله زده دیده می شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه کودکانی که در زمان وقوع بلایای طبیعی همچون زلزله کرمانشاه در صحنه حضور داشته اند با توجه به سن آنها به چند دسته تقسیم می شوند گفت: یک دسته کودکانی هستند که پدر و مادر خود را از دست داده اند و پس از شناسایی آنها باید از ظرفیت اقوام و بستگانشان برای حمایت و سرپرستی از آنها استفاده کرد و خدمات مددکاری اجتماعی انجام شود.

وی افزود: دسته دوم کودکانی هستند که یکی از والدین خود را از دست داده اند و حمایت یکی از والدین باید پر رنگ شود و خدمات مددکاری ارائه شود .

به گفته موسوی چلک مددرسانی روانی به کودکانی که پدر و مادر آنها در حادثه طبیعی دچار معلولیت شده اند باید مورد توجه باشد تصریح کرد: این کودکان برای ادامه نقش های اجتماعی خود در جامعه باید حمایت روانی- اجتماعی شوند.

وی گفت: اضطراب و شب ادراری از عوارض تاثیرات روانی زلزله در کودکان است و همزمان با اتمام کار امداد پزشکی لازم است تیم های مددکاری اجتماعی و روانشناسی بدون از دست رفتن، زمان وارد امدادرسانی شوند.

موسوی چلک ادامه داد: زلزله بم موجب شد تا هنوز بعد از این سال ها حس پویایی و سر زندگی در این منطقه کمتر دیده شود زیرا حمایت های روانی و اجتماعی به موقع ارائه نشد.

وی با بیان اینکه لازم است حمایت های روانی و اجتماعی به موقع ارائه شود تصریح کرد: مددکاران اجتماعی در همدلی با آسیب دیدگان بحران هایی همچون زلزله، شرایط آنها را درک کرده و از منظر آسیب دیدگان به حادثه رخ داده نگاه می کنند و سپس مداخلات خود را آغاز می کنند و در کنار آن روانشناسان و روانپزشکان وارد عمل می شوند.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران از معطل مانده دستورالعمل بازتوانی روانی و اجتماعی در سازمان مدیریت بحران نیز سخن گفت که تاکنون اجرا نشده است.

مجید ابهری، رفتار شناس نیز معتقد است:از دست دادن عزیزان و افراد خانواده باعث ایجاد بحران های روانی می شود مخصوصا وحشت کودکان نوجوانان پس از وقوع زلزله قابل توجه است که در صورت عدم درمان تا پایان عمر همراهشان است.

وی افزود: هنوز بسیاری از زلزله دیدگان بم، رودبار و منجیل برخی از شب ها کابوس زلزله را می بینند . لازم است ضمن درمان های پزشکی در رشته های مختلف در زمینه امداد روانی و رفتاری نیز اقدامات فوری  ولازم انجام شود  این حمایت ها موجب کاهش دردهای این عزیزان می شود .

ابهری گفت: اقدامات رفتار درمانی و حمایت های روانی باید بدون فوت وقت و سریع به اجرا درآید تا بتوانیم از آثار و عواقب ناخوشایند زلزله در رفتار آسیب دیده جلوگیری کنیم .

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false