30 دقیقه گفتگو با بانوی سردفتر در شیک ترین دفترخانه تهران - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
30 دقیقه گفتگو با بانوی سردفتر در شیک ترین دفترخانه تهران

پایگاه خبری جامعه خبر/ همه جا سفید و زیبا است. دیوارها با وسواس خاصی کاغذدیواری و تزئین شده و دکوراسیون داخلی اعم از سیستم روشنایی، صوتی و تصویری و پذیرایی همراه با لباس فرم کارکنان و سرعت عمل در ارائه خدمات نشان می دهد که اینجا برای تو که شهروند و ارباب رجوع هستی ارزش قائل هستند. بر روی یکی از دیوارها نام یک بانو با فونت زیبایی روی یک ورقه طلقی طلایی حکاکی شده که نشان می دهد مدیر اینجا کیست.

در یکی از خیابانهای فرعی خیابان سهروردی تهران تابلوی کوچک سبز رنگی شماره یک دفترخانه را به شما نشان می دهد. سردفتر این دفترخانه پایتخت «سمیه محمودی» متولد 1360 است. خانم حقوقدان حرفه ای، با انگیزه، پر از انرژی و بسیار منضبط که با چند دقیقه گفتگو با او به قول معروف گره سوالات مرتبط با اسناد باز می شود.

سفارش چای و قهوه و سرو در فنجان های چینی طلایی، رایحه خوشی که در فضای دفتر استشمام می شود، پذیرایی با شکلات همراه با آقایی شیک پوش که شما را برای انجام امور در این دفترخانه راهنمایی می کند …

وقتی با استقبال خانم محمودی وارد دفتر کارش شدیم فضای دفتر با نورپردازی ویژه ای آرامش را به مخاطب القا می کرد. مبلمان طرح چرم و راحت، دمای مناسب هوا، حضور سردفتر در کنار میهمان و پارتیشن اتاق که فضای داخل آن همانند یک آکواریوم بدون ماهی با حباب های اکسیژن حس زندگی و آرامش را به مخاطب منتقل می کرد.

ابتدا به دلیل زیبایی دفترکارش و اینکه چقدر و چرا این مقدار هزینه کرده و آیا این هزینه در تعرفه مشتری تاثیر دارد سوال کردیم که گفت: زمانی که شروع به دیزاین دفتر کارم کردم به همه می گفتم شما با زیباسازی محل کارتان، اول به خودتان احترام می گذارید چون قسمت اعظم زندگی ما اینجاست و زمان زیادی را در دفتر کار می گذرانیم، دوم اینکه با این کار به مراجعه کننده خود احترام می گذراید. هر فردی وقتی برای اولین بار وارد مکانی می شود ببیند بسیار آراسته و زیباست قطعا برای انجام کار دوم هم به همان محل مراجعه می کند. میل به زیبایی طبیعت هر شخصی است و امکان ندارد کسی وجود داشته باشد که از زیبایی و آراستگی لذت نبرد.

*دفترم زیباست اما طبق قانون تعرفه می گیرم

تمام این هزینه هایی که من برای دفترم کردم کوچکترین تاثیری در تعرفه من نداشته است. هزینه های دفاتر اسناد رسمی کاملا مشخص است. بعد از اینکه ثبت آنی به وجود آمد ذیل اسناد قیمت پرداختی نوشته می شود و افراد خودشان می توانند ببینند چقدر باید پرداخت کنند. مسوول مالی دفتر من قبلا برای مثال می گفت هزینه پرداختی این سند وکالت فلان مبلغ می شود، به شخصه از او خواستم که سند را به مراجعه کننده نشان دهد تا فرد ببیند چه مقدار باید پرداخت کند.

دلیلش این است که وقتی مراجعه کننده وارد دفتر من می شود و ظاهر آن را می بیند قطعا این ذهنیت در او به وجود می آید که از من مبلغ بیشتری می گیرند. به همین دلیل گفتم از خود مراجعه کننده بخواهند قیمت را ملاحظه کند تا شائبه ای در آنها ایجاد نشود.

بنابراین به طور کلی زیبا سازی دفتر کارم برای من هیچ تاثیر بسزایی نداشته غیر از اینکه منع قانونی هم دارد و اصلا نمی توانیم هزینه بیشتری بگیریم.

*هزینه کردن برای کار یک سرمایه گذاری است

هزینه کردن برای محل کار یک سرمایه گذاری انسانی برای جذب مشتری است. من موافق صد در صد این امر هستم. برای مثال اکثر مراجعه کنندگانی که برای تنظیم اسنادشان به دفتر من می آیند، زمانی که کارمندان به آنها می گویند سند شما دو ساعت دیگرآماده است می گویند ما همین جا منتظر می نشینیم تا سند آماده امضا شود، این مسئله به کرات در دفتر کار من پیش آمده است.

سوال کردم اگر دفترکارتان اجاره ای بود باز هم چنین هزینه ای می کردید؟ گفت: دفتر هم با سلیقه من هم دیزاینر طراحی شده است. یعنی من خواسته ها و علایق را گفتم، ایشان هم طبق سلیقه من و طراحی خودش ایده ها را اعمال کرد که نتیجه این دفتر کنونی شده است. من مالک دفتر هستم. اما از نظر من مالکیت در دیزاین و زیبا سازی اصلا مهم نیست. یعنی من اگر مستاجرهم بودم به همین اندازه در دفترم دیزاین انجام می دادم و برایش هزینه می کردم.

*حتی برای پوشیدن لباس هم فکر می کنم

چقدر هزینه کردید؟ برآورد دفتر من بسیار زیاد است و دوست ندارم مبلغ دقیق آن را بگویم. اما بنده اگر 5 میلیون هم داشته باشم کارهای بسیاری در دفترم انجام می دهم. این تفکر از کمال گرایی من سرچشمه می گیرد. اگر شغل دیگری هم داشتم همین کار را انجام می دادم.

من صبح ها وقتی از خانه بیرون میایم به اینکه چی میخواهم بپوشم فکر می کنم، چون دوست دارم به عنوان یک سردفتر ظاهر آراسته ای داشته باشم. چون رسمیت کارم را دوست دارم و از اینکه زیر نظر قوه قضائیه است لذت می برم، کاملا پوشش اداری دارم، اما با همین پوشش اداری هم سعی می کنم کاملا آراسته باشم.

یعنی اینقدر به این زیبایی و ارائه خدمات در محیطی حرفه ای علاقه دارید که حاضرید یه روزی دنبال اجباری شدن آن باشید؟ قطعا اگر یک روزی نماینده مجلس شوم و در کمیسیون بودجه باشم، پیشنهادی برای تسهیلات شیک شدن دفترخانه ها قرار می دهم. البته من فقط به ظاهر اهمیت نمیدهم، ادب و احترام به ارباب رجوع هم بسیاربرای من مهم است. برای مثال یکی از کارهایی که همیشه انجام میدهم بدرقه کردن مراجعه کننده تا دم در است. در واقع فقط دیزاین و ظاهر اهمیت ندارد مهم شمردن مردم و تکریم ارباب رجوع مهم است.

خیلی از مراجعه کنندگان به من می گویند ما دوست داریم با شما کار کنیم اما چون خانه مان جابه جا شده مجبوریم به دلیل مسافت به دفتر دیگری نزدیک خودمان برویم. من به شدت معتقد هستم که درست است روزی ما با تلاش به دست می آید اما در نهایت نزد خداوند مکتوب است.

برای آنها آرزوهای خوب می کنم و به هر مناسبت پیام تبریک هم برایشان میفرستم. اما بعد از مدتی می بینم دوباره به دفترم می آیند و می گویند خانم محمودی ما به دلیل نزدیک بودن خانه به دفتر دیگری رفتیم اما در نهایت نتوانستیم ادامه بدهیم، این مسافت و دوری را به جون می خریم اما شما کار ما را انجام دهید. این همان مشتری مداری است که حتی در کار ما سردفتران هم اهمیت دارد.

 

*کارکنان این دفترخانه کنترل خشم و آداب ادب آموخته اند

این آموزش آداب مشتری مداری به کارکنان شما ارائه شده و کار بلد هستند؟ تمام پرسنل من موظف هستند که این آداب و رفتاری که من پیشه گرفتم را رعایت کنند. اگر کسی بیاید و شروع کند به توهین کردن به آنها، هیچ کدام حق اینکه سرشان را بلند کنند ندارند. به آنها گفته ام در صورت بروز چنین مشکلاتی فقط به من مراجعه کنند تا من خودم با مراجعه کننده صحبت و مشکل را حل کنم. آنها کنترل خشم را درک می کنند و فقط احترام می گذارند و خدمات را به مشتری ارائه می کنند.

*از وزارت کار بیشتر حقوق پرداخت می کنم 

حتما حقوق خوبی هم دریافت می کنند؟ حقوق پرسنل من نسبت به دفاتر دیگر بیشتر است چون دوست دارم نیروهایم از کار کردن در کنار من راضی باشند. تمام آنها بیشتر از حقوق کار دریافت می کنند ضمن اینکه تعدادشان هم از دفاتر دیگر بیشتر است و بدون تردید بیمه هستند.

*گاهی به دلیل مشاوره حقوقی که دادم سندی در دفترم تنظیم نشده است

شنیده ام مشاوره حقوقی هم می دهید و در ازای آن مبلغی دریافت نمی کنید؟ یکی از وظایف سردفتران این است که باید در ابتدای امر به مراجعه کننده مشاور حقوقی دهند. من به شدت در این امر وسواس دارم. خیلی مواقع به دلیل مشاور حقوقی که دادم سند تنظیم نشده و برای من یک منفعت مالی از بین رفته است. اما برایم هیچ اهمیتی ندارد و کاملا به مشاور حقوقی مقید هستم.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید. /

true
true
true
true
  1. نیلوفر

    من واقعا متوجه نمیشوم اخر خانوم ها میتوانند مجوز سردفتری بگیرند یا خیر ؟

  2. شلیر چ

    خیلی هم عالی فقط کاش عکسای بیشتری میزاشتین

  3. دف

    با سلام خانم محمودی از لحاظ ترویج زیبایی و تمیز و مرتب کردن سایر دفاتر کارتون بسیار تحسین بر انگیزه ولی مواظب باشین با برداشت برعکس از این تحت عنوان تبلیغ دفتر براتون کیفر خواست صادر نشه

  4. علی

    این مقاله دقیقاً یک آگهی صرفاً تبلیغاتی است که البته و صد البته به همین زودی به دفترخانه این خانم برای تنظیم صورتجلسه و نهایتا صدور کیفرخواست مراجعه خواهیم کرد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false