نقاب هولناکی که فضای مجازی بر چهره دانش آموزان زده! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/یادداشت میهمان/ مرضیه محمدی/ در دهه حاضر علاوه بر تغییر سبک زندگی شاهد تغییر بسیاری از فرهنگ ها هستیم.فرهنگ هایی که زمانی هیچ تصوری از آنها وجود نداشت و حالا به عنوان خوراک مهمی برای ذهن انسان در زندگی روزمره به حساب می آیند.

یکی از آنها رسوخ عمیق استفاده از شبکه های مجازی در زندگی است آنقدر عمیق که  همچون نقابی بر چهره روزمرگی های جمع کثیری از مردم دنیا شده است .

نهادینه شدن شبکه های مجازی به ویژه تلگرام،توییتر و اینستاگرام تا جایی پیش رفته است که اکثر کاربران آنها شخصیت واقعی خود را  نهان ساخته و در کالبد فضای مجازی زندگی جدیدی برای خود متصور می شوند عده ای از آنها به سرعت به زندگی واقعی خود بازمی گردند اما نگرانی زمانی آغاز می شود که زندگی مجازی برای عده ای غیرقابل چشم پوشی است و همه زندگی آنها را در بر می گیرد و شخصیت تازه ای در آنها شکل می گیرد.

براساس آمارها،فیس بوک بیش از 500 میلیون و  توییتر بیش از 200 میلیون کاربر دارد به این آمار باید  گردانندگان وبلاگ ها را اضافه کرد اما ورود فضاهای مجازی به همه لایه های زندگی به ویژه در میان دانش آموزان روبه رو شدن با آن را از نگرانی به ترس رسانده و نمونه آن بروز بسیاری از انحرافات اخلاقی و خشونت و بزهکاری هایی است که در سال های اخیر در ميان دانش آموزان شاهد آن هستیم و ریشه یابی آن  نشان می دهد برآمده از استفاده افراطي و خارج از تعريف اين فضا است.

شکی نیست که دانش آموزان به طور فعال در جوامع آنلاین مشغول به فعالیت هستند، اما این سایت ها چه تاثیری دارند و چگونه والدین می توانند مشکلات خود را از بین برده و جنبه مثبت آن را تقویت کنند.

برخی از جنبه های منفی شبکه های مجازی برای دانش آموزان

1-بسیاری از دانش آموزان به دسترسی به اطلاعات در مورد" رسانه های اجتماعی" به طور خاص و "وب" به طور کلی برای ارائه پاسخ متکی هستند. این به آن معنی است که کاهش تمرکز بر یادگیری و حفظ اطلاعات در حال همه گیر شدن است.

2-  دانش آموزان زمان بیشتری در سایت های اجتماعی صرف می کنند و زمان کمتری برای شخصی شدن در اجتماع دارند. به دلیل فقدان نشانه های غیر کلامی ،سایت های شبکه های اجتماعی جایگزین مناسب برای ارتباطات چهره به چهره نیستند. دانش آموزانی که زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی گذراندند، به طور موثری قادر به برقراری ارتباط موثر نیستند.

3. محبوبیت رسانه های اجتماعی و سرعت انتشار اطلاعات، یک نگرش ضعیف نسبت به املا و دستور زبان مناسب ایجاد کرده است که موجب می شود دانش آموزان تکیه کمتری به املای درست واژگان داشته باشند.

برخی جنبه های مثبت شبکه های مجازی برای دانش آموزان

1-شبکه های اجتماعی میزان و کیفیت همکاری دانش آموزان را افزایش داده است. آنها توانایی برقراری ارتباط در زمان های مختلف را دارند یا به سرعت اطلاعات را به اشتراک می گذارند که می تواند باعث افزایش بهره وری و کمک به یادگیری نحوه کار در گروه ها شود.

2-شبکه های اجتماعی مهارت هایی در دنیای کسب و کار می آموزد .داشتن توانایی ایجاد و حفظ ارتباطات با بسیاری از مردم در بسیاری از صنایع، بخشی جدایی ناپذیر از ایجاد یک حرفه یا ایجاد یک کسب و کار است.

3-دانش آموزان آشنایی بیشتری با رایانه ها و دیگر دستگاه های الکترونیکی پیدا می کنند. با توجه به تمرکز بیشتر در فن آوری در آموزش و پرورش و کسب و کار، این کمک خواهد کرد که دانش آموزان مهارت هایی بسازند که در طول زندگی آنها کمک می کند.

3-سهولت و سرعت اینترنت کمک می کند که کاربران فضاهای مجازی تصاویر، فیلم ها یا داستان ها را آپلود کنند که به دنبال آن  موجب به اشتراک گذاری بیشتر آثار خلاق می شود.

دریافت بازخورد فوری از دوستان و خانواده ، به دانش آموزان کمک می کند تا توانایی های هنری خود را تقویت و توسعه دهند و بتوانند با اطمینان بسیار امور خلاقانه خود را ارائه دهند و برای مشاغل آینده آنها موثر است.

به نظر می رسد والدین می توانند بیشتر جنبه های منفی فضای مجازی را  با کاهش میزان وقت صرف شده در شبکه ها برای دانش آموزان برطرف کنند.

اخبار روز را با جامعه خبر بخوانید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false