آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ وقف کم کاری کرده است - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

قاسم جعفری در گفتگو با الهام مرادی خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر درباره ترویج فرهنگ وقف گفت: در روایات آمده است که وقتی انسان از دنیا می‌رود پرونده اعمالش در دنیا بسته می‌شود به جز درچند مورد که یکی از آن موارد داشتن فرزند سالم و یکی دیگر صدقه جاریه است، بهترین نمونه‌ای که برای صدقه جاریه میتوان نام برد عمل وقف است برای مثال وقتی شخصی در دوران حیاتش ملکی را وقف می‌کند تا افرادی از آن در جهت امور خیر مثل آموزش استفاده کنند ثواب این امر علاوه بر خود اشخاصی که آن کار را انجام می‌دهند به شخص واقف هم می‌رسد. حضرت علی(ع) دراین باره در نهج البلاغه می فرمایند: هر فردی سنت نیکویی را بگذارد اجرش را می‌برد و تا روز قیامت هر کس به آن عمل کند برای شخص هم اجر نوشته می‌شود، بنابراین این عمل از لحاظ دینی یک مسئله کاملا روشن است.

یک مصداق دیگر که در قرآن کریم به آن اشاره شده این است که می فرماید: یکی از مواردی که انسان به عنوان عدل خداوند باید انجام دهد شکرگزاری است. یک نمونه شکرگزاری دربرابر نعمت این است که ما کاری انجام دهیم برای بنیادهای خیریه که مسیر بشریت را به خوبی هدایت می‌کنند. از نظر من وقف به عنوان یک سنت حسنه بهترین نوع شکرگزاری در برابر نعمت‌های خداوند است.

وی درباره مبانی عقلانی عمل وقف اظهار کرد: با انجام اعمال خیر به خصوص وقف وجدان و خصلت انسان به آرامش می‌رسد. در روایات آمده است که اگر شخصی به فردی انفاق کند 10 حسنه برای او نوشته می‌شود اما اگر قرض الحسنه بدهد 18 حسنه برای او ثبت می‌شود در حالی که قرض الحسنه به خود شخص هم برمیگردد. دلیل این امر این است که کسی که قرض الحسنه را می‌گیرد احساس سرافکندگی نمیکند و در برابر حل مشکلات خود، عین مال را به صاحبش برمیگرداند و از طرفی هم صاحب این پول میتواند با آن به اشخاص دیگری هم کمک مالی کند.

عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره انواع وقف گفت: مردم ما وقف در حوزه های دینی و مذهبی را به خوبی میشناسند مثل وقف کردن مسجد، حسینیه و تکیه. در یکی از شهرستانهای خراسان رضوی یادواره 11 شهید را دیدم که در کنار آن یک تکیه وقف کرده‌ بودند که در آن جوانان به ترویج و نشر معارف امام صادق (ع) بپردازند. مسلم است که این مسائل در پیشرفت فرهنگی، ‌اجتماعی حتی اقتصادی و به طور کلی در تمام حوزه‌های یک جامعه مدنی بسیار موثر است. بعضی از افراد در انجام عمل وقف خوش سلیقه هستند برای مثال یکی از بستگان ما یک باغ را وقف کرده است و گفته که ثمره این باغ درراه فرزندانم که در حوزه علمیه و در مسیر رسالت الهی تلاش میکنند استفاده شود. افرادی هستند که مدرسه وقف میکنند، مسلما تا روز قیامت هر دانش آموزی که در آن مدرسه درس بخواند ثواب آن به واقفش می‌رسد. من عقیده دارم که وقف نماد کاملی از تجلی عبودیت، عقلانیت و وجدان است که در نشر و تکثیر خوبی‌ها بسیار موثر است.

قاسم جعفری درباره تاثیر وقف در حوزه آموزش گفت: یک بعد وقف میتواند فرهنگی باشد. ما با توجه به این که در حوزه آموزش فعالیت داریم میتوانیم با هدایت واقفان آنها را به وقف‌های فرهنگی دعوت کنیم برای مثال واقفان درآمدهایشان صرف بورسیه دانش آموزان کنند تا این افراد به خارج از شهر بروند و مشغول آموزش در رشته‌های مورد نیاز شهر خود شوند و پس از اتمام درسشان به شهر خود بازگردند و به مردم شهرشان خدمت کنند. در این صورت این کار هم در چرخش نخبگان هم در خدمت رساندن به مردم شهرمی‌تواند بسیار موثر باشد. به طور کلی صاحبان علم و معارف، اساتید دانشگاه‌ها، اساتید حوزه‌های علمیه می‌توانند وقف و مسیرهای درست آن را به مردم نشان دهند.

*آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ وقف ضعیف عمل کرده است

وی درباره میزان عملکرد آموزش و پرورش در ترویج عمل وقف گفت: روایات، مبانی دینی و تجربه بشری آموزش و پرورش را مهمترین نهاد برای شکل گیری شخصیت افراد معرفی می‌کند. از نظر من آموزش و پرورش در همه جنبه‌ها می‌تواند بر روی افراد تاثیر بگذارد. آموزش و پرورش از همان کودکی باید به دانش آموزان یاد بدهد که در مسیر درست حرکت کنند، مسئولیت پذیر باشند، از فساد دوری کنند، امور خیر را بشناسند و درانجام آن پیش قدم باشند. آموزش و پرورش می‌تواند درنهادینه کردن فرهنگ وقف در کودکان بسیارموثر باشد اما تاکنون در این زمینه کم کاری کرده و جلوه خوبی نداشته است. به نظر من آموزه‌های دینی از جمله سنت حسنه وقف را میتوان در قالب متون درسی، کتابهای آموزشی، شخصیت و منش معلم ها آموزش داد. بنابراین سازمانهای مربوطه به آموزش و پرورش در تدوین متون به این مسئله باید عنایت و توجه ویژه داشته باشند. حیات طیبه که به عنوان هدف اصلی ذکر شده است در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد اما وظیفه کارشناسان است که این مسائل را قالب بندی کنند وهنرمندانه و باسلیقه به دانش آموزان آموزش دهند.

جعفری درباره فرهنگ وقف در جهان بیان کرد: امروزه بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان از جمله آکسفورد وقف عام هستند و هزینه آنها هم از وقف تامین می‌شود برای مثال بازارهای بسیار بزرگی را ساخته‌اند و درآمدهای آن را وقف دانشگاه‌ها کردند. بحث وقف در کشورهای غیر اسلامی بسیار رواج دارد اما متاسفانه کشور ما که اسلامی است به آن توجه چندانی نمی‌کند و مردم عامه از آن اطلاع زیادی ندارند. بانکداری اسلامی هم همینطور، آنچنان که در کشورهای غیراسلامی مطرح است در کشورخودمان ایران نیست.

ما باید سعی کنیم همیشه به روز باشیم، آسیب شناسی کنیم و مسائل اساسی را در دستور کار قرار بدهیم، ارزش‌هایی که در جامعه ما وجود داشته حفظ کنیم و نقاط ضعف آن را جبران کنیم. حضرت علی می‌فرمایند: من با گذشتگان نبودم اما آنقدر احوال آنها را مطالعه کردم که انگار با اولین تا آخرین آنها زندگی کردم. ما ارزشها، سنت های دینی خودمان را فراموش کردیم و نتوانستیم آنطورکه باید آنها را به مرحله عمل برسانیم بنابراین ما راه نرفته بسیارداریم و من عقیده‌ام این است که اگر ما درست کار کنیم نسل جوان و نونهال هم حتما قدرت پذیرایی خیلی خوبی خواهد داشت.

*دولت و قوه مجریه وارد عملی کردن فرهنگ وقف شود

قاسم جعفری درباره رسیدگی مجلس شورای اسلامی به مسئله وقف گفت: مسئله وقف بیشتر در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار میگیرد و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در زیر مجموعه کمیسیون فرهنگی قرار دارد اما این مسئله می‌تواند در کمیسیون آموزش هم از بعد نهادینه کردن آن در کودکان مطرح شود. به نظ من دولت و قوه مجریه باید درعملی کردن این فرهنگ تلاش بیشتری کند دلیلش هم این است که شاید کمیسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی به خاطر درگیر بودن با مسائل روزمره به آن توجهی نکنند اما اگر این مسئله یادآوری و برجسته سازی شود حتما در توجه به این مسئله موثر خواهد بود.

*رسانه‌ها بیشترین نقش در ترویج فرهنگ وقف را دارند

وی درباره نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف گفت: من همیشه می‌گفتم اگر به من بگویند به عنوان نماینده مجلس بهترین یار شما چه کسی است میگویم رسانه‌ها هستند. رسانه‌ها و خبرنگاران با تیزهوشی و سلیقه‌شان می‌توانند در برجسته سازی مسائل مهم کشور موثر باشند. برای مثال زمانی که من نماینده مجلس دوره نهم بودم یک خبرنگار طرحی درباره کودکان و نوجوانان مطرح کرد و باعث شد من فراکسیون کودکان و نوجوانان را در مجلس بنیانگذاری کنم که این امر بسیار مورد استقبال خیلی از صاحب نظران که در حوزه کودک و نوجوانان فعالیت می‌کردند واقع شد. اگر رسانه ها و خبرنگاران مسئله وقف را پیگیری و آن را در سطح جامعه برجسته کنند یا حتی نمایندگان مجلس را وادارد کنند که در این زمینه تلاش بیشتری کنند حتما میتواند در رسیدگی و ترویج آن موثر باشد چرا که رسانه‌ها بیشترین نقش در برجسته سازی تمام حوزه‌ها وجنبه‌های کشور را دارند.

خبر روز را با جامعه خبر دنبال کنید. /

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false