انسیه شاه حسینی: آماده ساخت فیلم در حوزه «وقف» هستم - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

انسیه شاه حسینی در گفتگو با الهام مرادی خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر گفت: هر فیلمی که حرف ارزشی داشته باشد و انسان ساز باشد همچنین مخاطب بعد از دیدن فیلم احساس امنیت کند آن فیلم مذهبی است چون نتیجه ایمان چیزی جز آرامش و اصلاح جامعه نیست.

درباره میزان حمایت از فیلم‌های ارزشی با توجه به خروجی آنها متوجه حمایت ها می‌شویم. میزان ساخت اینگونه فیلم‌ها نشان دهنده اقبال عمومی نسبت به آنها است، بنابراین وقتی درصد ساخت این فیلم‌ها صفر و یا خیلی ضعیف است نشان دهنده این است که هیچ حمایتی از فیلم‌های ارزشی نمی‌شود در نتیجه هنرمندان هیچ انگیزه ای ندارند که با بازی در این فیلم ها خطر کنند. از طرفی هم مردم برای تماشای اینگونه فیلم‌ها به سینما نمی‌روند.   

در حوزه ادبیات یک نویسنده مدت زمان طولانی وقت دارد تا یک کتاب بنوسید و توسط ناشر چاپ کند اما سینما یک هنر جمعی است با توجه با گران بودن آن باید حتما سرمایه گذارانی باشند تا حمایت کنند اما اگر حامی نباشد هیچ نویسنده و فیلم‌نامه نویسی برای ساخت اینگونه فیلم‌ها اقدام نمی‌کند، اگر مسوولین و کسانی که این دغدغه را دارند به فیلم نامه نویسان سفارش دهند، از نویسندگان بیکار دعوت به کار کنند و از مرحله طرح تا تولید و پخش حمایت کنند مطمئن باشند که فیلم‌نامه نویسان ما هم حتما برای ساخت اینگونه فیلم‌ها پیش قدم می‌شوند.

این فیلم‌نامه نویس و کارگردان درباره کارنامه کاری خود گفت: با اینکه بیشتر فیلم‌های من لباس مذهبی ندارند اما همیشه سعی کردم به طورمستقیم یا غیرمستقیم در باطن همه فیلم‌هایم در زمینه‌های دفاع مقدس، مذهبی و حتی فیلم پنالتی که درحوزه فوتبال است به تفسیر برخی از آیات قرآن کریم بپردازم که همیشه شب و روز به آنها فکر میکنم.

 برای مثال در فیلم دل نمک که نوشته خودم است و توسط امیرقویدل ساخته شد من دقیقا به تفسیر این جمله (انسان گروگان کرده خویش است) پرداخته‌ام. در رمان توپچنار من به طورغیرمستقیم به تفسیر آیه‌ (چه بسا چیزی را دوست دارید برایتان ناخوشایند است. و چه بسا چیزى را خوش ندارید و آن براى شما خیر است و خداوند مصلحت شما را در همه امور می  داند و شما نمیدانید) پرداخته‌ام اما هیچ گاه نگفتم که این یک رمان مذهبی است.

شاید به دلیل تفکراتم کارهای من آنطور که باید مورد اقبال عمومی قرار نگرفتند و از آنها حمایت نشده اما آن تعداد افرادی که کارهای من را تماشا کردند راضی بودند. برای مثال پس از اکران فیلم شب بخیر فرمانده که جایزه بهترین فیلم آسیایی از جشنواره نگاه پرندگان در انگلستان را دریافت کرد یک جانباز با من تماس گرفت و گفت من تمام ثواب‌های دوران جانبازی‌ام را به شما تقدیم میکنم. این نشان می‌دهد که من در کارم تا آنجایی که سعی و تلاش کرده‌ام موفق بودم و توانستم اندیشه‌ها و تفکراتم را در فیلم تفسیر کنم تا جایی که یک جانباز تمام رنج‌ها و سختی‌هایی که کشیده است را به من تقدیم کند.

وی درباره میزان حمایت از کارهایش افزود: من هیچ وقت کار سفارشی انجام ندادم و همیشه خودم با توجه به دغدغه‌هایی که داشتم فیلم سازی کردم اما اگر به من سفارش دهند که فیلم نامه‌ای بسازم برای من خیلی راحت تر است و دیگر وقتم برای جذب سرمایه تلف نمی‌شود. کسانی که با طرز کار من آشنا بودند و کارهای قبلی من را دیده‌اند تاکنون از من حمایت های لازم را کرده‌اند.

انسیه شاه حسینی بیان کرد: امروزه افرادی که به دنبال ساخت فیلم‌های ارزشی هستند بسیار با سختی‌ها و مشکلات بسیاری مواجه هستند و حمایت‌های لازم از آنها نمی‌شود البته من انسان امیدواری هستم و امید دارم که درآینده یک انفجاری رخ دهد که انسجام بیشتری بین هنرمندان و مسوولان به وجود بیاید و سینما که از محور اصلی خود خارج شده دوباره به حالت سلامت خود برگردد و عرصه برای افرادی که حرفی برای گفتن دارند باز شود.

*اگر بخواهند درباره موضوع وقف فیلم میسازم

شاه حسینی درباره فرهنگ وقف در کارنامه هنری خود گفت: تاکنون در فیلم نامه هایم پیش نیامده که درباره سنت حسنه وقف بنویسم اما اگراین موضوع دغدغه نهاد یا مسوولی باشد و از من بخواهند که دراین باره فیلم بسازم با توجه به اینکه بسیار درباره فرهنگ وقف اطلاع دارم و میدانم چه آثار و نتایج مفیدی درجامعه میگذارد با تمام وجود این کار را انجام میدهم.

*وقف های ما فاقد طراحی و مهندسی است

وی در ادامه افزود: امروزه در امور فرهنگی از جمله سینما و تلویزیون سنت حسنه وقف آنطورکه باید دیده نمی‌شود چون فرهنگ سازی نشده است و وقف های ما فاقد طراحی مهندسی هستند. سازمان‌ها و نهادهایی که با خیرین و سازمان اوقاف در ارتباط هستند باید واقفان را از انواع وقف های موجود در جامعه آگاه کنند من به عنوان یک هنرمند نمی‌دانم چه افرادی به انجام امور خیر تمایل دارند ولی افراد مربوطه می‌توانند این موضوع را فرهنگ سازی و تبلیغ کنند. باید تمام واقفانی که این عمل را انجام می‌دهند به مردم معرفی شوند و مردم با دیدن کارهای آنها به این عمل تشویق شوند اما اگر خیری تمایل نداشته باشد که اسمش فاش شود میتوان آثار و نتایجی که با عمل خود در جامعه گذاشته را به مردم نشان داد و آنها را برکات وقف آشنا کرد.

مسوولان ما در فرهنگ سازی کردن این عمل حسنه کم کاری کرده‌اند یا اینکه فقط وقف را به امور مذهبی و دینی محدود کرده‌اند و به وقف های فرهنگی و اجتماعی توجهی نمی‌کنند اما اگر این عمل در بین مردم نهادینه شود این منحنی بسته باز می‌شود و وقف های بیشتری در امور متنوعی شکل میگیرد.

شاه حسینی درباره وقف در حوزه فیلم سازی گفت: اگربه فیلم نامه نویس های ما سفارش دهند که یک فیلم درباره این موضوع بسازند و تمام حمایت های لازم هم در تمام ابعاد انجام بگیرد بسیار در فرهنگ سازی کردن این امر موثر است اما بسیاری از این امور به دلیل معرفی نشدن گم هستند و درخواستی هم برای ساخت آنها نمی شود.

*فرهنگ وقف در ابتدا باید بین مردم نهادینه شود

 وی اظهار کرد: یک عمل بسیار خوبی که در ماه رمضان امسال انجام شد آزاد شدن بسیاری از زندانی ها بود که من خودم هم در آن فعالیت میکردم. دلیل استقبال مردم از این کار این بود که تاحدودی فرهنگ سازی لازم انجام شده بود. وقتی ما به مردم نشان دهیم که اگر یک فرد در زندان بماند چه نتایج ناگواری برای خودش، خانواده و جامعه پیش می‌آید و کمک کردن به زندانیان غیرعمد را فرهنگسازی کنیم حتما مردم برای کمک به آنها قدم برمیدارند اما اگر ما به مردم این آگاهی را ندهیم و صرفا در رادیو و تلویزیون بشنویم که چه تعداد زندانی آزاد شده است یقینا در ما تاثیر نمی‌گذرد درحالی که اگر تاثیر دراماتیک آن را نشان دهیم خود بخ خود مردم به سمت انجام این عمل سوق پیدا میکنند.

در رابطه با عمل وقف هم همینطور است افراد مربوطه باید واقفان را به وقف در امور فرهنگی و اجتماعی دعوت کنند و وقف های نوین را در جامعه به وجود بیاورند. برای مثال یک واقف سرمایه خود را برای ساخت یک فیلم در ترویج این فرهنگ وقف کند من مطمئن هستم که خود خیرین به انجام کارهایی از این قبیل علاقه مند هستند چرا که صنعت فیلم سازی میتواند بسیار در ترویج این فرهنگ کمک کند.

وی درباره نقش هنرمندان در ترویج فرهنگ وقف گفت: سازمانها و نهادها باید بانی شوند و دست هنرمند ها را در دست خیرین بگذارند برای مثال به هنرمندان بگویند که ما به ساخت یک فیلم در تبلیغ فرهنگ وقف نیاز داریم و تمام حمایت های مالی هم انجام میدهیم بنابراین اگر تامین اعتبارشود و یک بودجه درجهت وقف برای فیلم سازی قرار بگیرد مطمئن باشید که بهترین فیلم ها در ژانرهای مختلف ساخته می‌شود که تاثیر بسزایی هم در مردم می‌گذارد.

*دولت وارد صنعت فیلم‌سازی برای ترویج فرهنگ وقف شود

دولت و سازمان اوقاف و امور خیریه باید از فیلم سازها بخواهد که برای ساخت یک فیلم در جهت ترویج فرهنگ وقف چند ماه تحقیق کنند و در این مدت هم هزینه های زندگی آنها را بپردازند در این هنگام نویسنده با خیال راحت و در کمال آرامش به تحقیق و مطالعه مشغول خواهد شد و مطمئن باشید خروجی خوبی هم خواهد داشت. هیچ سرمایه گذاری شخصی حاضر نمی‌شود دراینگونه موضوع ها سرمایه گذاری کند چون مردم تمایلی ندارند برای دیدن اینگونه فیلم ها به سینما بروند و فروش آنها هیچ تضمینی ندارد پس دولت و سازمانها باید در این موضوع کار کنند.

بعضی از نویسنده های ما هستند که در طول روز روی 5 تا فیلم نامه کار میکنند در نتیجه هیچ کدوم از کارهای آنها خوب و جالب نمی‌شود اما اگر نویسنده آرامش داشته باشد دنبال تحقیق و پژوهش میرود و مسلما کار خوبی هم تحویل خواهد داد.

شاه حسینی در انتقاد به عملکرد سرمایه گذاری‌ های دولتی گفت: این نوع سرمایه گذاران از ما برای ساخت کارهای ارزشی و همچنین کارهای اجتماعی مثل ایدز، اوتیسم و…  دعوت می‌کنند در ابتدا هم بسیار محترمانه رفتار می‌کنند و برای پروژه وقت میگذارند اما پس از مدتی در طی انجام کار ما برای گرفتن وقت ملاقات با آنها باید ساعتها پشت در اتاقشان بایستیم تا دیدار چند دقیقه‌ای با آنها داشته باشیم در واقع فقط حرف میزنند و در هنگام عمل کنار میکشند و یادشان میرود چی گفته‌اند همین موارد است که باعث می‌شود نسل جوان در ساخت اینگونه فیلم‌ها تمایلی نداشته باشند.

خبر روز را با جامعه خبر دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false