روحانی در دولت یازدهم امید را به مردم بازگرداند - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، فاطمه حیدری‌پور، استاد پیام‌نور یزد به تحلیل شرایط نخبگان در کشور باتوجه به فوت مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی علوم ریاضی در جهان پرداخت.

حیدری‌پور درباره شرایط نخبگان در دولت یازدهم، اگفت: دولت آقای روحانی نسبتاً در تمام زمینه ها پیشرفت ملموسی نسبت به گذشته داشت. گویی که بعضی از منتقدان اعتقاد دارند می‌شد بهتر از این کار کرد و برای نتیجه گرفتن تلاش کرد، اما به عقیده من باتوجه به ظرفیت موجود اقدامات خوبی در این ۴ سال صورت گرفت. برای مثال در بین همین قشر دانشگاهی یعنی اساتید و دانشجویان که ما بیشتر با آنها ارتباط داریم امید به زندگی و امید به آینده نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته و تقریباً بیشتر افراد به بهبود شرایط موجود امیدوارند.

وی در ادامه افزود: نکته‌ای که در این بین وجود دارد و آن، این است که اگر این امید بین قشر علمی از بین برود، اکثراً مهاجرت می‌کنند و دیگر در کشور نمی‌مانند. در نتیجه این امید به آینده و فراهم کردن شرایط خوب و امکانات کافی برای نخبگان است که می‌تواند آنهارا در کشور نگه دارد.

حیدری درباره میرزاخانی و فوت ایشان، افزود: بنده زمانی که تحصیل می‌کردم به عنوان شاگرد توانستم از اطلاعات و علوم شهید شهریاری به عنوان استاد وقت خود استفاده کنم. شهریاری کسی بود که برای این مملکت زحمت کشید و با آن توانایی بالا همینجا ماند و در کشور خود از دنیا رفت. در همین راستا زمانی که متوجه شدم مریم میرزاخانی نابغه علم ریاضی از میان ما رفت، همان حسی را پیدا کردم که بعد از شهادت دکتر شهریاری درگیر آن شده بودم.

وی در ادامه، تاکید کرد: شاید اگر هر کس دیگری به جای این دونفر از میان ما رفته بودند تا این حد ناراحت نمی‌شدم. به دلیل اینکه از دست دادن بعضی ها فقدان سنگینی است و هرگز امیدی به پر شدن جای آنها وجود ندارد. البته شاید میرزاخانی برای ما نبود و در کشور دیگری به خدمت و فعالیت مشغول بود، اما به عنوان یک ایرانی همیشه به او افتخار می‌کردیم. این درحالی است که نمی‌توان به امثال میرزاخانی ها به خاطر نماندشان در کشور خرده گرفت. او اگر می‌خواست در ایران بماند یک موسسه تحقیقاتی با حقوق ثابت در اختیار او قرار می‌گرفت که برای نخبه‌ای مثل و اصلاً کافی نبود.

حیدری درباره جذب نخبگان و روش حفظ آنها برای کشور، گفت: درحال حاضر اساتید زیادی را می‌شناسم که از نخبگان دانشگاهی هستند و می‌گویند کاش در جوانی به کشورهای خارجی می‌رفتند و در آنجا به ادامه آموختن علم می‌پرداختند. اما به عقیده من نباید چنین افرادی از این دست دغدغه ها داشته باشند. راه درست این است که دولت و وزارت علوم راهکاری برای نخگان تعریف کنند که پس از ثابت شدن استعدادشان، آنهارا بورس کنند و پس از تکمیل تحصیل در خارج از کشور به ایران بازگردند و به کشور خود خدمت کنند.

وی در پایان افزود: جالب است بدانید بین دوستانی که در دوران تحصیل داشتم عده ای از آنها با معدل ۱۴ الی ۱۵ به دلیل فراهم بودن شرایط به خارج از کشور رفتند و بهتر از کسانی که معدل ۱۸ الی ۱۹ داشتند، استعدادشان شکوفا شد و در آنجا بالاترین نمره ها ممکن را بین دانشجویان خارجی کسب کردند. پس چیزی به اسم فرار مغزها وجود ندارد بلکه در خارج از کشور به دلیل فراهم بودن شرایط علمی نخبگان بهتر رشد می‌کنند و به بلوغ کامل می‌رسند. ما نیز باید تلاش کنیم تا به این درجه برسیم و در آینده شاهد نتیجه دادن تلاش نخبگان خود باشیم.

استاد نیوز

خبر روز را با جامعه خبر دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false