یمن، قبرستان دکترین اوباما/ آمریکا شریک جنایات سعودی - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر؛ «دیفنس وان» مقاله ای با عنوان «یمن، قبرستان دکترین اوباما» با قلم «ساموئل آکفورد» منتشر کرده است که ترجمه آن پیش روی شماست.

سه شنبه گذشته «باراک اوباما» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، آخرین سخنرانی خود را در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد. وی سعی داشت خود را خوش بین نشان دهد؛ اما لحن کلامش کاملا اندوهناک بود.

او در سخنانش آرزوی اصلاح سیاست های جهانی را کرد و گفت: چرخه جنگ و درگیری در جهان همچنان تداوم دارد. اوباما درخصوص جنگ و درگیری در منطقه خاورمیانه گفت: جناح‌های مخالف در سال‌های گذشته به جایی رسیده‌اند که به جنگ‌های داخلی نظیر سوریه، کمک می‌کنند و به گروه‌هایی همچون داعش می‌پیوندند. تفکر فرقه‌گرایی و افراط‌گرایی و خونریزی چیزی نیست که بتوان به سرعت روند پیشرفت آن را وارونه کرد. من معتقدم لازم است درباره ماهیت این مناقشات صادق باشیم و جامعه بین‌المللی باید در این راستا با جناح‌های مختلف تعامل داشته باشد نه این که درصدد تخریب آن‌ها برآید. در این میان عنصری نظامی نیز وجود دارد. این بدین معناست که متحد بودن برای از میان بردن شبکه‌هایی نظیر داعش که هیچ احترامی برای بشریت قائل نیست، امری ضروری است. این بدین معناست که در کشورهایی نظیر سوریه که هیچ پیروزی نظامی نهایی وجود ندارد ما باید از طریق دیپلماسی به دنبال پایان دادن به خشونت ها و امدادرسانی به افراد نیازمند و حمایت از افرادی باشیم که به دنبال سازش سیاسی هستند.

اما یک روز بعد از این سخنرانی، نمایندگان مجلس سنای امریکا با رد درخواست توقف فروش سلاح به عربستان سعودی، به اجرای توافق نظامی ۱.۱۵ میلیارد دلاری چراغ سبز نشان دادند. قرارداد ۱.۱۵ میلیارد دلاری فروش سلاح به رژیم سعودی تنها بخش کوچکی از مجموعه قراردادهای فروش سلاح به عربستان از سوی آمریکاست. دولت اوباما تاکنون فروش ۱۰۰ میلیارد دلار سلاح به عربستان را تایید کرده است.

اما در حال حاضر، یک سال و نیم از آغاز جنگ یمن می گذرد. مخالفان فروش تسلیحات به عربستان معتقدند آمریکا با فروش سلاح های جنگی به این کشور در کشتار مردم بی گناه یمن شریک است. باید گفت این قضیه، در تضاد کامل با سخنان اوباما است که خواستار توقف جنگ های نیابتی در خاورمیانه است.

عربستان سعودی از مارس ۲۰۱۵ مداخله نظامی در یمن را آغاز کرده و شبه نظامیان حوثی و متحدان آنها را هدف قرار داده است. در واقع عربستان در حمایت از منصور هادی و علیه نیروهای انصارالله و حامیان علی عبدالله صالح به یمن حمله کرد. زمانی که پادشاه عربستان مداخله نظامی در یمن را اعلام کرد آمریکا بلافاصله به حمایت اطلاعاتی و لجستیکی عربستان پرداخت.

بر اساس گزارشات فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، این کشور در ۱۸ ماه گذشته بیش از ۴۰ میلیون پوند صرف سوخت رسانی به جنگنده های سعودی کرده است. باید گفت که عربستان سعودی  بدون حمایت مستقیم آمریکا و کمک های نظامی این کشور از جمله سوخت گیری هواپیماهای جنگی در این جنگ شکست خواهد خورد.

حامیان حمایت تسلیحاتی آمریکا از عربستان سعودی معتقدند بعد از توافق هسته ای دولت اوباما با ایران، کمک به رژیم سعودی لازم و ضروری است. آنها معتقدند جنگ یمن، جنگی نیابتی با ایران بوده و در این جنگ باید از عربستان سعودی حمایت کرد.

مخالفان از جمله شماری از نمایندگان جمهوری خواه (سناتور کنتاکی و سناتور رندپوال)  و دموکرات ها (سناتور کریس مورفی)  در مجلس سنا از همکاران خود خواستند تا درخصوص هزینه های  گرفتاری آمریکا در جنگ یمن، تجدیدنظر کنند. پال و مورفی در مورد طرح فروش تسلیحات به عربستان سعودی، تاکید کردند اجرای این توافق فعالیت عربستان که نقض حقوق بشر در یمن است را تشدید کرده و ممکن است بر رقابت تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه دامن بزند. مورفی گفت: همۀ بمب‌هایی که امریکا در اختیار عربستان سعودی قرار داده است، بر سر غیرنظامیان و حوثی‌ها در یمن ریخته می‌شود و از این بمب‌ها علیه «القاعده، دشمن قسم‌خوردۀ ما» استفاده نمی‌شود. وی گفت این جنگ همچنین موجب شده است تا القاعده و داعش با سرعت بیشتر و به صورت گسترده‌تر رشد کنند.

بااین حال، سنا در نهایت به طرح منع فروش سلاح به عربستان سعودی، که ارزش آن ۱.۱۵ میلیارد دلار اعلام شده است، رای منفی داد. طرح توقف فروش سلاح به عربستان با ۷۱ رأی مخالف در برابر ۲۷ رأی موافق تأیید نشد و بر این اساس واشنگتن توافق فروش تجهیزات نظامی از جمله تانک و انواع تسلیحات به ریاض را اجرایی خواهد کرد.

در اوایل سال جاری، «جفری گلدبرگ» کتابی با عنوان «دکترین اوباما» منتشر کرد. وی در این کتاب  نوشته است که «باراک اوباما» کشورهای خاورمیانه را اینطور توصیف می کند: کشورهای غیرقابل اعتماد و کشورهایی که دائم در حال سواری مجانی گرفتن هستند، کشورهایی که دائم ایالات متحده را در درگیری های کوچک خود گرفتار می کنند و کشورهایی که از بخل، قبیله گرایی و فرقه گرایی آکنده شده اند.

گلدبرگ می گوید منظور اوباما از کشورهایی که سواری مجانی می گیرند کشورهای سنی مذهب حاشیه خلیج فارس است و دو کشور ایران و عربستان باید راه حلی موثر را جهت حل مشکلات منطقه ای در پیش گیرند. اما علی رغم این گفته ها دولت اوباما به طور آشکارا از رژیم سعودی حمایت می کند.

باید گفت که کمک های نظامی امریکا به دولت عربستان سعودی در جنگ یمن، تلاش های دیپلماتیک این کشور در صحنه بین المللی را از بین برده است. در ماه آگوست دولت امریکا اعلام کرد که جنگ در یمن باید خاتمه داده شود به همین منظور «جان کری» وزیر امور خارجه این کشور به جده سفر کرده و با مقامات سعودی، امارات متحده عربی و نمایندگان بریتانیا و سازمان ملل در عربستان ملاقات کرد. برخی از مردم یمن به این سفر خوش بین بوده و امیدوار بودند که کری – کسی که بارها گفته است جنگ در یمن راه حل نظامی ندارد – بتوانداز نفوذش در عربستان استفاده کرده و به کاهش حملات هوایی علیه یمن کمک کند. اما باید گفت که جان کری یمن را با یک نقشه مبهم برای استقرار صلح که امتیازات خاصی را برای حوثی های یمن در نظر گرفته و باعث خشم مقامات سعودی شد، ترک کرد. با این حال جان کری دولت عربستان را جهت اجرای نقشه صلح تحت فشار قرار نداده و در طی ۲۴ ساعت بعد از بازگشت کری به واشنگتن، حملات هوایی ائتلاف عربستان علیه یمن را تشدید شده و متحدان آنها در روی زمین حملات تازه ای را در شمال غربی یمن آغاز کردند. حوثی ها نیز با حملات منسجم به مرزهای عربستان به آنها پاسخ دادند.

«فارئا ال مسلیمی» تحلیلگر ساکن بیروت در مورد سفر جان کری به عربستان گفت: تلاش های دیپلماتیک ایالات متحده در جنگ یمن بسیار ضعیف بوده و جان کری یمن را با چاره اندیشی موقت ترک کرد. تلاش های امریکا بسیار ناامید کننده است. با وجودی که بحران یمن در مقایسه با بحران سوریه ساده تر حل می شود،  اما باید گفت که ایالات متحده در مورد یمن نگرانی خاصی ندارد و علاقه ای جهت خاتمه آن ندارد.

در یمن جایی که واشنگتن نفوذش را در پی ارتباط گسترده با کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش داده،  بعید است امریکا  قماری را انجام دهد که در مورد سوریه انجام داد: یک قرارداد آتش بس بین اسد و حامیانش (ایران و روسیه) از یک طرف و شورشیان سوریه و حامیانشان (امریکا و متحدان منطقه ای) از طرف دیگر. این توافق در حال حاضر در پی بمباران نیروهای اسد توسط امریکا و حملات هوایی روسیه به کاروان کمک های سازمان ملل اجرا نشده است. عدم اجرای قرارداد آتش بس مذکور امید را برای هر گونه تلاشی که بحران در یمن را خاتمه دهد کاهش داده است.

یک منقتد اتحاد عربستان – امریکا می گوید: بعد از حادثه بهار عربی در کشورهای عربی منطقه خاورمیانه که باعث برکنار شدن تعدادی از متحدان امریکا در منطقه شد و بعد از توافق هسته ای ایران، دولت اوباما با دولت عربستان سعودی در برخی زمینه ها دچار اختلاف شده است. اما باید گفت که تداوم حمایتش از رژیم سعودی در یمن مبهم و گیج کننده است. در واقع اوباما با حمایت از عربستان در جنگ یمن سخنان خود درخصوص تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ و درگیری در منطقه خاورمیانه را زیر سوال برده است. درصورت قطع نشدن حمایت های تسلیحاتی و نظامی دولت اوباما از عربستان باید دید رئیس جمهور بعدی آمریکا درخصوص جنگ یمن چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.  

دیدگاه مقامات پنتاگون درخصوص جنگ نیابتی یمن متفاوت است.  برخی از مقامات پنتاگون نسبت به این جنگ علاقه بسیاری نشان داده و گفته اند که متحد ما در منطقه یک حمله نظامی را رهبری می کند. آنها معتقدند این جنگ همان چیزی است که می خواستند.  با این حال، برخی دیگر نیز نسبت به این جنگ  اظهار کردند نمی دانند سعودی ها در یمن به دنبال چه هستند. مدت کوتاهی پس از حمله عربستان به یمن «ژنرال لوید آستین» فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده امریکا در کنگره گفت: ما واقعا هدف عربستان سعودی در یمن را نمی دانیم. عربستان در یمن چه می خواهد؟

رئالیسم یا نسخه رئالیسم اوباما شاید هنوز هم شانس پیروزی در جنگ یمن داشته باشد . «استفان سِچ» سفیر ایالات متحده در یمن در طی سالهای ۲۰۰۷-۲۰۱۰گفت: من فکر نمی کنم که دولت امریکا با شور و شوق به جنگ یمن رفته باشد اما با اطمینان می گویم که دولت عربستان با شور و شوق -به خصوص بعد از توافق هسته ای ایران- به این جنگ رفته است.

برنامه بلندمدت سعودی ها درخصوص جنگ یمن نامشخص است. در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا عربستان سعودی به فکر حمله یمن افتاد؟ خلبانان عربستان مهارت بمباران هوایی را چگونه کسب کرده اند؟ چرا آنها غیرنظامیان را هدف قرار می دهند؟

بر اساس گزارش سازمان ملل، تاکنون بیش از ۲۲۰۰ شهروند غیرنظامی در یمن به دلیل حملات هوایی سعودی ها جان خود را از دست داده اند. سعودی ها در حملات هوایی خود به یمن، مدارس، بیمارستان ها، کارخانه ها و مناطق مسکونی را هدف قرار می دهند. سخنگوی مرکز فرماندهی ایالات متحده امریکا گفت: تانکر های ایالات متحده سوخت مورد نیاز جت های سعودی را انتقال می دهند صرف نظر از اینکه هدف عربستان در یمن چیست.

برای آمریکایی ها مهم نیست هدف حملات هوایی سعودی ها چیست و آنها به حمایت خود از عربستان ادامه خواهند داد. بر اساس تحقیقات انجام شده از آغاز جنگ یمن تا کنون،  یک سوم حملات هوایی سعودی ها، غیرنظامیان را مورد حمله قرار داده است. دولت عربستان سعودی متهم به نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی است به همین جهت مانع تلاش سازمان ملل جهت انجام تحقیقات گسترده در یمن است. زمانی که سازمان ملل عربستان را در لیست نقض حقوق کودکان و کشتار آنها قرار می دهد،  مقامات سعودی به سرعت سازمان ملل را به قطع بودجه تهدید می کنند.

زمانی که جت های عربستان پلی در صنعا – پلی که تقریبا همه کمک های سازمان ملل از آنجا منتقل می شد – را هدف قرار داده و تخریب کرد، برخی از دولتمردان در کاخ سفید از موقعیت امریکا در یمن برآشفتند. بعد از این حادثه، «سامانتا پاور» سفیر امریکا در سازمان ملل در صفحه توئیتر خود نوشت: حملات هوایی به بیمارستانها و مدارس و زیرساخت ها در یمن غیر قابل تحمل بوده و باید متوقف شود. پنتاگون پل صنعا را در فهرست مکانهایی قرار داده بود که نباید بمباران شود.

عواقب مداخله نظامی امریکا در جنگ یمن با محاصره خفقان آور  مردم یمن که محتاج کمک های بشر دوستانه هستند، توسط دولت عربستان تشدید می شود. اما درست چند روز بعد از حمله به پل صنعا، فرماندهی مرکزی امریکا اعلام کرد که ما به سوخت گیری جت های عربستان سعودی ادامه می دهیم و اگر عربستان از جت های بیشتری استفاده کند ما سوخت بیشتری را فراهم خواهیم کرد.

در اینجا باید گفت که سازمان ملل نیز از دولت عربستان سعودی حمایت می کند. در ماه آوریل گذشته قطعنامه ای که توسط دولت عربستان پیش نویس شده و توسط بریتانیا در سازمان ملل ارائه شد با حمایت امریکا مواجه شد. این قطعنامه از حوثی های یمن می خواست عقب نشینی کرده و سلاح خود را زمین گذاره و با مقامات عربستان وارد مذاکره شوند.

با توجه به سیاست ها و انگیزه های دولت اوباما در طراحی حوادث در خاورمیانه باید گفت که اوباما علاقه چندانی به تغییر وضع موجود در منطقه خاورمیانه ندارد حتی اگر این واقعیت به معنی حمایت از حمله نظامی یک کشور به مردم بی پناه یمن – ملتی که در دید اوباما خوار است –  باشد.

یکی از مقامات کاخ سفید به طور خلاصه دیدگاه اوباما در مورد یمن را اینگونه بیان می کند: حوثی ها گروههای شبه نظامی تندرو هستند که سزاوار هیچ نعمتی نیستند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false