یادداشت| پوپولیسم و «پرویز فتاح» - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
یادداشت| پوپولیسم و «پرویز فتاح»

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده| منتظر چنین اظهارنظری از سوی پرویز فتاح بودم. وقتی این خبر منتشر شد اولین چیزی که تصور کردم تصویر پرویز فتاح زمانی که رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) بود . در برنامه تلویزیونی ماه عسل در 4 تیرماه 1394 مقابل دوربین زنده تلویزیون سجده کرد! و یا در حادثه سیلاب سال 98 در مقابل دوربین صدا و سیما به آب زد تا به پیرزنی کمک کند. این تصاویر آنقدر مصنوعی بودند که صحبت کردن در مورد آن … بماند!

پوپولیسم یعنی آموزه و روشی سیاسی در طرفداری کردن یا طرفداری نشان دادن از حقوق و علایق مردم عامه در برابر گروه نخبه ..! دقیقا رفتارهایی که در این سالها از پرویز فتاح سر می زند! و این روزها که در جایگاه ریاست بنیاد مستضعفان دست به افشاگری زده و از هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب افرادی را به اتهام استفاده از اموال بنیاد مستضعفان مورد تفقد قرارداده است.

براستی اگر آقای فتاح واقعا حامی مردم ضعیف کشور است و دم از عدالت خواهی می زند چرا نگفتند چه افرادی در بنیاد مستضعفین و با چه ساز و کاری املاک را واگذار کرده‌اند؟ سهم مقصران بنیاد چقدر است؟ آیا گزارش دقیقی از عملکرد بنیاد از بدو تاسیس آن تاکنون دارد؟ گزارشی از اموال، درآمدها و محل هزینه دارد؟

چقدر از درآمدها و اموال بنیاد مستضعفان برای مستضعفین هزینه شده است؟ مگر قانون دسترسی آزاد به اطلاعات همه دستگاه ها را ملزم به ارائه روشن از وضعیت خود نکرده است؟ چرا آقای فتاح به اجرای این قانون تمکین نکرده است؟ نگفت چون نمی توانست این جزئیات را بیان کند. البته ناگفته نماند که روابط‌عمومی بنیاد مستضعفان هم واکنشی به این اظهارات و بازتاب رسانه‌ای آن نشان نداد که جای تامل دارد. من نمی‌دانم در ذهن و تفکر آقای فتاح چه می گذرد؟

اما این روش ساده زیست نمایی و رابین هود بازی در عرصه سیاست برای مردم رنگی ندارد چون حدود دو دهه با این روش‌ها بازی سختی خورده اند. هرچند تعداد رقبای اصولگرا برای ریاست جمهوری 1400(سعید جلیلی- مهردادبذرپاش- محمدجوادجهرمی-عزت الله ضرغامی و ..) به قدری زیاد است که رقابت درون حزبی شکل گرفته اما با هر روشی نمی توان وارد گود رقابت شد و اینکه نباید تیم اصلاح طلبان و مستقلین را هم دست کم گرفت هرچند مردم در این سالها از هر دو طیف خیر و برکتی ندیدند. نکته دیگر اینکه تصور نمی کردم آقای فتاح در آُستانه انتخابات شائبه سوء استفاده از عنوان پستی و حکومتی خود را برای رسیدن به قدرت اجرایی کشور پررنگ تر کند.

و جالب تر اینکه رسانه ملی هم با او هم صدا شود. رسانه ای که ادعای رسانه ملی دارد اما در دو دهه اخیر نشان داده فقط با یک طیف خاصی همصدایی دارد. با این حال برخی مانند رییس جمهوری اسبق (سید محمدخاتمی) دو سال است ملک را تخلیه کرده و گفته‌اند اساساً از بیناد نگرفته بودند و رییس جمهوری سابق (محموداحمدی‌نژاد) هم برای تحویل، اعلام آمادگی کرده و برادرِ آیت الله هاشمی رفسنجانی هم گفته مادام که او در کاخ مرمر بوده استخر و سونا ندیده بود و اگر بعدازآن ساخته شده خبر ندارد یا یک مقام ارتش هم گفته منطقۀ مورد نظر از پیش از انقلاب در اختیار ارتش بوده و مقام سپاه هم اعلام کرده سوله‌ای در اختیار سپاه ولیّ‌امر قرار گرفته بود و آن‌قدر این طرف و آن طرف واکنش نشان دادند که گویا ویدیوی این مصاحبه را صدا و سیما از روی سایت برنامه برداشته است. در میانۀ دهۀ 70 خورشیدی روزنامۀ «سلام» در گفت و گویی با محسن رفیق‌دوست رییس وقت بنیاد سوال کرد: اقتصاد ایران در قانون اساسی به سه بخش تقسیم و تفکیک می‌شود: دولتی، خصوصی و تعاونی. اما بنیاد دولتی نیست چون ذیل قوۀ مجریه نیست. خصوصی هم نیست چون به شخص تعلق ندارد و تعاونی هم نیست. بنا بر این، ذیل کدام بخش قرار می‌گیرد؟ او پاسخ داد: هیچ یک! بخش عمومی. ….

true
true
true
true
  1. mohammadreza

    ایشون در دوره وزارت نیرو برق را قطع می کرد من دقیقا خاطرم هست چندین بار سر سریال کلید اسرار برق قطع می شد اون الان داره یادداشت می نویسد پوپولیسم مردم عامه خدا هم هست برو خودت درست کن شجاعت داشتی گفتی چرا هاشمی رفت کاخ نشست همه هم جوابت دادند تواتستی بیرونشون کنی یا زورتون به ضعفا می رسه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false