گفتگو با شهردار کهریزک| ۵۰۰ کارمند مازاد داریم/ من شهردار۱۴۰۰ هستم - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گفتگو با شهردار کهریزک| ۵۰۰ کارمند مازاد داریم/ من شهردار۱۴۰۰ هستم

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده| علی یحیی پور، دانشجوی مقطع دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری در کارنامه خود معاونت شهرداری دماوند، شهرداری آبعلی، شهرداری چهاردانگه، شهرداری صبا شهر و همچنین عنوان شهردار شهر تنکمان، آبیک، الوند، صالحیه، پرند و قائن را دارد و امروز بعنوان شهردار شهر کهریزک ۹ ماه است که در ساختمان خیابان شهید بهشتی این شهر مدیریت می کند.

در روزهای نخست کاری از او به نیکی یاد می شد چون از بسیاری از تخلفات جلوگیری کرد اما امروز به دلیل کم کاری شهرداری کهریزک در عرصه عمرانی، فرهنگی و اجتماعی نقدهای زیادی بر او وارد شده است. گفتگوی کوتاه و صریح با شهردار کهریزک موجب می شود تا بسیاری از سوالات شهروندان و مسئولان از سوی او پاسخ داده شود. به امید آنکه قول ها و وعده های آقای شهردار محقق شود.

*کسایی زاده: چرا شهرداری کهریزک حضور چشمگیری ندارد و در ساخت و سازها اصول شهرسازی و معماری لحاظ نشده است؟
-اصلا این صحت ندارد ما برای ساخت ها ۷۰ درصد تراکم می دهیم شهرداران قبلی ۹۰ و یا حتی ۱۰۰ درصد تراکم و پنج طبقه مجوز می‌دادند. متاسفانه این شرایط را نمی توان یکباره تغییر داد و در مقابل همه ایستاد و ما باید کم کم اقدام کنیم.

*کسایی زاده: به مناسبت دهه فجر حتی یک پروژه عمرانی در برنامه شهرداری کهریزک نیست. این خبر خوبی نمی تواند باشد. چرا؟
-مطالباتی از گذشته وجود داشت و این مدت که من شهردار کهریزک شده ام فقط توانستم آن ها را احیا کنم و بدهی های قبلی را پرداخت کنم. پیمانکاران بدون قرارداد کار کرده وطلب داشتند که ساماندهی همین سیستم به هم ریخته وقت زیادی از ما گرفت. ما فقط ۱۰۵ میلیارد تومان بودجه داشتیم در حالی که بودجه جاری مورد نیاز شهرداری تا پایان سال ۷۰ میلیارد تومان است. با تمام این اوصاف حتی توانستیم بودجه را به ۲۱۰ میلیارد افزایش دهیم که تا کنون ۱۴۵ میلیارد آن را دریافت کرده ایم.

*کسایی زاده: پول خوبی از ۱۱ دهیاری که به شهرکهریزک الحاق شده به جیب شهرداری می رود. چقدر است؟
-تصویب شده که درآمد ۱۱ روستایی که بدون دهیاری هستند به شهرداری برسد که چیزی بالغ بر۱۰ میلیارد آن را شهردار قبل دریافت کرده است و به دوره من مبلغی واریز نشد.

*کسایی زاده: چرا در اراضی سمیعی هیچ سرانه فضای سبز و یا آموزشی رعایت نشده است؟
-مجوز ساخت و ساز این مناطق اصلا به زمان من مربوط نبوده و در واقع عملکرد شهرداران قبل از من است که هیچ امکانی برای تغییر آن باقی نگذاشته اند.

*کسایی زاده: گفته شد که شهردار قبلی ۳ میلیارد تومان صرف کانال مخابرات کرد اما شما آمدید و آن را خراب کردید؟ درست است؟
– در زمان شهرداری من پیمانکار را مجبور به اصلاح عملکرد و تحویل آن کردیم. اتفاقا برعکس است و من وضعیت را بهبود بخشیدم.

*کسایی زاده: عوارض دریافتی شما از انبارها و صنایع آلاینده چه مبلغی در سال است؟
اگرچه واریزی ها تا الآن هنوز تفکیک نشده اما مبلغی به عنوان آلایندگی نداشتیم و انبارها درقالب عوارض صنفی است.

*کسایی زاده: برخی از روستاها تمایل دارند روستا باقی بمانند و تحت نظارت شهرداری یا جزو تقسیمات شهرداری قرار نگیرند زیرا معتقد هستند که شهرداری خدمات نمی دهد. چرا؟
-این کاملا کذب است و شهرداری هرگونه خدماتی که روستاها نیاز دارند به آن ها می دهد. برخی مخالفت ها با خدمات عمرانی هم وجود دارد اما ما توجه نمی کنیم. مثل فضای سبزی که در روستای قلعه شیخ در حال احداث است و تا کنون حدود ۶ میلیارد هزینه شده است. به هر حال ما تنها حدود ۸ ماه است که شهرداری را دست گرفته ایم و تا حالا هم مشغول سروسامان دادن به فضای نابسامان آن بودیم و نتوانستیم پروژه ای را شروع کنیم.

*کسایی زاده: در خصوص جمع آوری و عقیم سازی سگهای ولگرد چه کرده اید؟ وضعیت اسفبار است.
-آنها را برای عقیم سازی به آراد کوه تحویل می دهیم.

*بله این راحت ترین راه است آقای شهردار… اما خوب می دانید شهرداری تهران آنها رها می کند…!
– شما به من بگویید که باید چکار کنم؟

*کسایی زاده: من که شهردار نیستم. شما شهردار هستید. من سوال می‌کنم….

– قراردادی با یکی از پیمانکاران خدمات شهرداری منعقد شده و هیچ کار دیگری از دست من ساخته نیست. درگیری زیادی با مجتمع داشتیم اما هیچ راهکار دیگری به غیر از این نداریم که سگ ها را جمع آوری کنیم و به خدمات شهرداری تحویل بدهیم. آن ها باید رسیدگی کنند که برعکس سگ ها را رها می کنند و حتی کار عقیم سازی هم روی آن ها انجام نمی شود و شاهد تولد توله ها در همان منطقه آرادکوه و روستاهای اطراف منطقه هستیم.

*کسایی زاده: جناب آقای شهردار کارگران فصلی در خیابان ها حیران هستند. در حالی که می توان به راحتی آنها را دسته بندی و ساماندهی و مدیریت کرد!
-هیچ تجمیع یا برنامه و نرم افزار اطلاعاتی برای کارگران فصلی در کهریزک وجود ندارد. اما قرار است محلی برای تجمع کارگران در پارک لاله و یا جنب پمپ بنزین در نظر گرفته شود که در همه مناطق رها نباشند.

*کسایی زاده: وقتی در خیابان ها قدم می زنیم در برخی مناطق کهریزک امکانات بهتری در نظر گرفته شده است مثل محل سکونت اعضاء شورای شهر؟ چرا؟
-متاسفانه من هیچ ارتباط موثر و کارسازی در شورای کهریزک ندیده ام و برعکس حتی محل زندگی اعضاء را هم بلد نیستم که بخواهم امکانات خاصی برایشان درنظر بگیرم. این ارتباط ضعیف هم به علت محیط بسته ای است که در شهرستان ها من‌جمله ری وجود دارد. اما پروژه های عمرانی در مناطقی مثل خیابان ۱۲متری، چهارباغ و برخی مناطق انجام شده که لازم بوده است. حالا اگر مقام مسئولی در این محلها زندگی می‌کنند من اطلاع ندارم.

*کسایی زاده: اگر بخواهید بگوئید در این ۸ ماه و ۹ ماه چه کردید چه می گوئید؟
با بودجه موجود کل توابع کرم آباد را آسفالت کردیم. در چهارباغ، اراضی دادگستری، ۱۷شهریور، قاسم آباد، خیابان کشاورز و درختی لاین دو طرفه را زیرسازی و آسفالت کرده ایم. سه میدان طراحی شده است (میدان ایستگاه مترو کهریزک، سه راه قلعه شیخ، و مهدی آباد) و امیدوارم که بتوانیم احداث آن ها را به زودی شروع کنیم که معطل تایید شورای شهرسازی هستیم. در حوزه فرهنگی اجتماعی پروژه و بودجه ای برای ما تعریف نشده است که بخواهیم انجام دهیم. بخشی از درآمدهای سال جاری در حساب باقی مانده و امیدواریم علاوه بر آن سال آینده هم بودجه خوبی برای عمران و آبادی شهرستان کهریزک به دستمان برسد و پروژه های مهمی را شروع کنیم. در حال حاضر مشغول برنامه ریزی پروژه های کلان و مهمی در تمام حوزه ها مثل استخر و پارک گل و گیاه و … هستیم که درآینده اطلاعات آن ها را رسانه ای می کنیم. یحیی پور درمورد ساماندهی مشاغل اضافه کرد شهرداری کهریزک هیچ برنامه ای برای ورود در بحث ساماندهی مشاغل ندارد. البته برخی به این حوزه وارد شده اند اما ما ورود نکردیم. آسفالت معابر کهریزک به علت عبور و مرور خودروهای سنگین بسیار ضروری است. حتی پیشنهادی به شهرداری تهران دادیم که در صورت نبود امکان یا بودجه برای پایان کار پروژه ارتباطی بلوارشهید بهشتی به آزادراه تهران-قم ما با هزینه خود رمپ اتصالی و رمپ ورودی را ایجاد کنیم که پس از بازدید کارشناسان هنوز در این خصوص پاسخی به ما داده نشده است. درصورت تایید باید زیرگذر بهشت زهرا(س) همسطح سازی شود و پل برقی هم در محل مناسب احداث شود. به علاوه ایجاد جاده کمربندی آرادکوه بسیار مهم است.به تازگی قراردادهای زیادی با سازمان همیاری ها امضا کردیم اما هنوز کار شروع نشده و تاثیر آن ها تا پایان سال قابل ارزیابی خواهد بود من سعی می کنم تمام بودجه کهریزک را صرف عمران خود آن کنم و دیگر این طور نیست کهریزک قلک مدیران بالادستی باشد. در حال حاضر در بحث حمل ونقل اعتباری پیش‌بینی نشده است. اما در خصوص جاده سایت با اینکه بودجه ای تعریف نشده بود در جلسه سه جانبه با بخشداری کهریزک و سازمان بهشت زهرا(س) و با حضور شورای بخش به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از تلفات بیشتر جاده را تعمیر و تکمیل کنیم.

*کسایی زاده: مهمترین چالشی که در حوزه شهری در شهرستان کهریزک می بینید چیست؟ و چه مبلغ نیاز به بودجه دارد؟
اجرای تعهدات شهرداری تهران در این منطقه بسیار مهم است همچنین احداث کمربندی برای آرادکوه ضروری است که تریلیرها از وسط شهر عبور نکنند و این فقط با احداث میدان های بیضی شکلی که در برنامه داریم امکان پذیر است.از نظر تامین بودجه ظرفیت های خوبی وجود دارد من‌جمله بهشت زهرا (س)موظف است ۳۰% درآمدهای خود را به کهریزک بدهد اما گوش بدهکاری وجود ندارد. همچنین آرادکوه براساس رای قطعی و ثبتی باید ۲۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به کهریزک پرداخت کند. و امسال هم پس از دریافت رای ماده ۷۷ و اجرای ثبت در حدود ۴۰ میلیارد تومان جمعا باید به ما پرداخت کنند.

*کسایی زاده: چرا کهریزک را برای کار انتخاب کردید؟
محیط خوب و محترمی است که تا به حال بی‌حرمتی ندیده ام و اعتقاد دارم بسیار جای کار دارد. تصمیم من این است که بودجه این منطقه را حداقل به ۲۵۰ میلیارد تومان برسانم که حداقل ۶۵% آن به عمران اختصاص داده شود

شنیده ام کمی خود رای و مغرور هستید؟!
-می خندد … می گوید: زیرا من با حدود۷۵۰ پرسنل، نیروی کارمازاد دارم که ماهیانه حدود ۶میلیارد فقط حقوق آنها است و هیچ توجیهی برای این امر نیست. فقط حدود ۵۰ نیروی کار مأموردر وزارت کشور، استانداری، فرمانداری، بخشداری داریم که حقوقش را ما می دهیم و آن سازمان ها استفاده می کنند من فقط با ۲۵۰ نفر در کل کهریزک قادر به ساماندهی شرایط هستم. اما متاسفانه نمی توانم عذر هیچ فردی را بخواهم و تعدیل نیرو کنم و در صورت اعتراض خوش آیند نیست. دو ماه قبل از سال ۹۹ در این سمت مأمور شدم و بودجه سال قبل که بسته شده بود را به من تحویل دادند و من چاره‌ای جز اجرای آن نداشتم اما هرچه بررسی کردم دیدم بودجه حتی کفاف تأمین هزینه جاری را هم نمی دهد. با این وجود توانستم بودجه را افزایش دهم و ۹۰% بدهی های گذشته را به دولت به پیمانکاران و یا سایرین هم پرداخت کنم حتی ۵% مبالغ سپرده حسن انجام کار از پیمانکاران کسر شده اما به حساب شهرداری واریز نشده است و من باید تمام این مبالغ را تامین و نقایص موجود را با بودجه موجود حل و فصل کنم. علاوه بر این ها اصلا به بنده هیچ اطلاعاتی از بدهی های شهرداری نداده بودند و همه اش تعریف از امکانات و بودجه صندوق کهریزک شنیدم وقتی وارد شدم با وضع بدی مواجه شدم.

ما برای سال ۱۴۰۰ منتظر هستیم که شورای کهریزک اولویت های ضروری را به ما ابلاغ کنند تا بر اساس آن اقدام کنیم.

در بحث سند چشم‌انداز توسعه شهردر سال آینده هیچ برنامه ای از سوی شورای شهر کهریزک ارائه نشده و منتظرهستیم حدود ۱۰ روز دیگر ارائه کنند تا کنون که برنامه عمرانی برای روستاها ارائه نشده است و من فقط آنچه را تحویل گرفتم هدایت می کنم تا به سال آینده برسم.

اما سال دیگر حتما برنامه ویژه ای برای این منطقه دارم. پتانسیل این شهر بسیار بالاست و جای کار هم بسیار است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false