گزارش سید هادی کسایی زاده| جنایت سلطان پلاستیک در کهریزک - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گزارش سید هادی کسایی زاده| جنایت سلطان پلاستیک در کهریزک

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر، سید هادی کسایی زاده روزنامه نگار آزاد نوشت: با پرداخت ماهانه 15 تا 60 میلیون تومان می توانید یک زمین کشاورزی در روستای مجیدآباد، قمصر، ده نو یا دوتویه اجاره کرده و با پرداخت انواع و اقسام رشوه آن را تبدیل به انبار و کارگاه تفکیک و بازیافت زباله های پلاستیکی کنید. کارگاه هایی که 2 برابر بیشتر از زمین کشاورزی نیاز به آب دارد و پس از اتمام قرارداد آن زمین دیگر برای کاشت بذرمناسب نیست.

شاید بگوئید مگر می شود؟ چطور برق فشار قوی موتورهای غول پیکر آسیاب ضایعات پلاستیکی را تامین کنیم؟ آن هم راهکار دارد اما چون تبلیغ و آموزش فساد می شود بازگو نمی کنم. با این حال با یک زباله گردی در منطقه می توانید دکل های بزرگ برق را در کنار همین زمین ها مشاهده کنید.

این یعنی قدرت و یکه تازی سلطان پلاستیک در منطقه کهریزک باستان…اما یک سوال مطرح می شود و آن اینکه چطور 500 قطعه زمین کشاورزی فقط در یک روستا تبدیل به کارگاه تفکیک و بازیافت زباله های پلاستیکی می شود در حالی که نیروی انتظامی، جهادکشاورزی، اتاق اصناف و دستگاه های نظارتی هر روز در حال گشت زنی در منطقه هستند؟ آیا از چشم این نیروهای کارآزموده پنهان بوده اند؟ چطور برق سه فاز سر از زمین های کشاورزی درآورده در حالی که نیاز نبوده است؟

سوال دیگر اینکه چرا کشاورزانی که مدعی هستند به دلیل کم آبی کشت هیچ بذری میسر نیست و زمین خود را اجاره می دهند نمی دانند بازیافت ضایعات پلاستیک 2 برابر بیشتر از زمین کشاورزی آب مصرف می کند؟ چطور جهادکشاورزی برای چند متر بنا در زمینی با کاربری کشاورزی حکم تخریب می گیرد اما کاری به هزاران تن ضایعات پلاستیک آلوده در این زمین ها ندارد در حالی که فقط خمیر حاصل از کوره پلاستیک سوزی بیش از 500 سال زمان برای تجزیه می برد! اگر فرض بگیریم در 5 سال گذشته تاکنون هیچ بازرس و دستگاه نظارتی از هیچ دستگاهی وقت نکردند گشتی در کهریزک و روستاهای آن بزنند سوال این است که آیا اعضای شورای شهر و شهردار کهریزک در این سالها این فاجعه زیست محیطی را مشاهده نکردند؟

این پرسش در حالی مطرح می شود که چند کارگاه بزرگ بازیافت ضایعات پلاستیک متعلق به آقای هـ از نزدیکان یکی از همین آقایان است. آیا باز هم بی خبر بودند؟ شاید برای شهروندان کهریزک یا بهتر بگویم برای شهروندان و مسئولان پایتخت حائز اهمیت باشد که این زمین های کشاورزی به اتباع خارجی که بیشتر افغان ها هستند اجاره داده می شود.

فاجعه اجتماعی وقتی رخ می دهد که هزاران افغان غیرمجاز که برخی از آنها درون زباله ها قاچاق شده و به کهریزک می آیند، دستی هم بر آتش خرید و فروش موادمخدر دارند. با لباس مبدل و گشت و گذار در میان کارگاه های غیرمجاز بازیافت ضایعات پلاستیک معتادان متجاهری را مشاهده کردم که کارفرماها آنها را خمار کرده و به ازای دریافت مبلغی ناچیز ازآنها ضایعات پلاستیک مطالبه می کنند.

بطری های تمیز حاوی برچسب های مخصوص مشروبات الکلی خارجی در صندوق عقب برخی از خودروهایی که صاحبان آنها افغان ها بودند هم قابل رویت بود اما سماجت و کنجکاوی زیاد ممکن است کار دست هر خبرنگاری دهد و بعید نیست جانت را در میان قلمرو سلطان پلاستیک از دست بدهی …

با یک حساب سرانگشتی فقط در روستای قمصر ماهانه حدود 100 میلیارد تومان گردش مالی ضایعاتی هاست در حالی که یک ریال مالیات، عوارض نمی دهند و با دود ناشی از سوختن ضایعات زمین و هوا را آلوده می کنند. آیا شهر کهریزک دادستان ندارد؟ آیا وظیفه مدعی العموم دفاع از حقوق عامه نیست؟

رهبرانقلاب در مراسم روزدرختکاری در سال گذشته فرمودند: یکی از خصوصیات افراد لجوج‌ وخبیث، این است که حرث و نسل را از بین میبرد، فاسد میکند؛ کشت را – یعنی تولید گیاهی را و تولید انسانی را – نابود می کند و از بین می برد.حضرت آیت الله خامنه ای حتی فتوایی در این خصوص دارند و فرمودند: اگر کاری انجام بدهیم که آرامش محیط زیست دیگران برهم بخورد یا حتی شرایط زیستی حیوانات و گیاهان بی‌جهت دچار مسئله بشود و آنها آزار ببینند، این کار جایز نیست.

در قانون حفاظت از خاک مصوب 1398 آمده است: اگر کاری انجام بدهیم که آرامش محیط زیست دیگران برهم بخورد یا حتی شرایط زیستی حیوانات و گیاهان بی‌جهت دچار مسئله بشود و آنها آزار ببینند، این کار جایز نیست. در تبصره ماده 15 این قانون آمده است: اگر کاری انجام بدهیم که آرامش محیط زیست دیگران برهم بخورد یا حتی شرایط زیستی حیوانات و گیاهان بی‌جهت دچار مسئله بشود و آنها آزار ببینند، این کار جایز نیست.

در ماده 16 این قانون تاکید شده است: تخریب ‌کنندگان خاک مکلفند بلافاصله پس از دریافت اخطار وزارت، فعالیت منجر به تخریب را متوقف و ظرف مهلت معینی که از طرف وزارت اعلام می ‌شود خاک را بازسازی و جبران خسارت نمایند. مستنکف علاوه ‌بر توقف فعالیت، بازسازی خاک و جبران خسارت با حکم مراجع قضائی به جزای نقدی دو تا پنج برابر خسارت وارده محکوم می ‌شود. بر اساس این گزارش حالا که دستور رهبر انقلاب، فتوای ایشان و مواد قانونی مرتبط با آلودگی خاک را مطالعه کردید آیا می توانیم بگوئیم که کم کاری و سوء مدیریت رخ داده است؟ آیا می توانیم مسئولان مرتبط را بازخواست کنیم؟

تمام شواهد و مدارک برای ورود دادستان موجود است و فقط یک اقدام جهادی می خواهد. این در حالی است که امین بابایی بخشدار کهریزک چندی قبل پس از تخریب ویلاهای غیرمجاز در منطقه تحت مدیریت خود به سراغ مافیای بازیافت ضایعات پلاستیک در زمین های کشاورزی رفته و به آنها هشدار داده منطقه را ترک کنند. شنیده شده حتی به او درخواست رشوه 500 میلیون تومانی هم داده شده که جای تامل دارد. طی تماس تلفنی با امین بابایی در مورد این چالش پرسش کردیم که گفت: همانطور که اجازه ساخت و ساز غیرمجاز در کهریزک را ندادیم هیچ رحمی هم به افرادی که زمین های کشاورزی روستائیان را محلی برای درآمد از طلای کثیف کردند بی آنکه بدانند چه خسارتی به خاک و هوای شهر وارد می کنند نخواهیم کرد.

اخطار آخر را هم به تمامی آنها داده ایم و قطعا با دستور دادستان برخورد قاطع خواهم کرد. بخشدار کهریزک در مورد درخواست رشوه نیم میلیارد تومانی هم گفت: وقتی پای هزاران میلیارد درآمد در میان باشد این عدد بسیار ناچیز است.

آنها آنقدر آدم خریــد و فــــروش کردند که تصور می کنند هر فردی را می توانند با پول خریداری کنند. قطعا هر که در این پرونده قصور کرده باید پاسخگو باشد اما اولویت نخست ما نجات زمین های کشاورزی، روستاها به ویژه شهروندان کهریزک است. اظهارات بابایی در حالی است که همچنان سلطان پلاستیک پایتخت فعال است و آدرس را باید در حوالی خیابان بهشت پرس و جو کرد.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false