گزارش روز| موقوفه خواری دولتی! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گزارش روز| موقوفه خواری دولتی!

پایگاه خبری جامعه خبر| سید هادی کسایی زاده| شهرکهریزک، بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارد که بخش زیادی از آنها را اتباع غیرمجاز تشکیل می دهند. هرچند نام شهرکهریزک در کتب باستانی ایران به نیکی یاد شده اما امروز در سئو گوگل و موتورهای جستجوگر و فضای مجازی با برچسب زباله، آرادکوه، مافیای پلاستیک، زندان، آسایشگاه سالمندان و معلولان و کمپ های ترک اعتیاد همراه شده است.

100 سال قبل وقتی فخرالدوله (شاهزاده قاجار، دختر مظفرالدین شاه و سرورالسلطنه، خواهرزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما، دخترخاله محمد مصدق و مادر علی امینی) زمینی را برای ساخت یک بیمارستان و مرکز درمانی در شهر کهریزک بنا کرد دهه 90 را می دید! و همین دوراندیشی و نیکوکاری او موجب شد تا بیمارستان و مرکز درمانی در این شهربنا شود که امروز نام آسایشگاه خیریه شبانه روزی معلولین و سالمندان شهید هاشمی نژاد را یدک می کشد.

راستی یک سوال مطرح می شود و آن این است که اگر فخرالدوله (بنیانگذار تاکسی رانی در ایران و مرد دوران قاجار به قول رضاخان) این زمین و ملک را وقف مریضخانه و بیمارستان کرده چرا برخلاف فتوا و نظر مقام معظم رهبری عمل به وقف نشده و فقط برای معلولان اختصاص داده شده است؟ رهبر انقلاب فرمودند: «اگر کسی نیت واقف را تغییر بدهد ـ ولو در امر خیر ـ ضامن است و در صورت خرج کردن آن باید عین مال را بازگردانده و جبران کند.» آیا سازمان اوقاف کوتاهی کرده است؟ آیا دولت توجهی به امور شرعیات وقف ندارد؟ آیا منافعی در این ملک برای اشخاص خاص وجود دارد؟

این سوالات در حالی مطرح می شود که امروز بیش از 8 سال است که درب این آسایشگاه بسته است و حدود 5 سانتی متر خاک روی بخچال های بزرگ، سالن آمفی تاتر، ساختمان ها، تجهیزات، لوازم آشپزخانه و … این مرکز نشسته و ساختمان را مستهلک کرده است. امین بابایی بخشدار کهریزک که فقط 4 ماه است بر صندلی ساختمان خیابان شهید بهشتی کهریزک تکیه شده می گوید: تنها مرکز درمانی کهریزک یعنی مرکز درمانی شهید هاشمی‌نژاد کهریزک، مرکز وقف خدمات‌رسانی بهداشتی و درمانی است که حسب‌نظر واقف مقرر شده بود که از سال ۱۲۹۹ برای درمان و نگهداری بیماران بومی استفاده شود اما با وجود گذشت بیش از یک قرن، به این نیت حسنه واقف عمل نشده و ظرفیت وقف شده به استفاده موردنظر واقف نرسیده است.

مهم‌ترین موضوع در عدم بهره‌برداری از مرکز درمانی شهید هاشمی‌نژاد بحث پیرامون تولیت آن است. از سال 1358 که رزمندگان حادثه‌دیده برای درمان به این مرکز اعزام می‌شدند به دلیل اینکه از نظر اداری، بهزیستی زیرمجموعه بهداشت درمان بود این مرکز با وسعت ۱۲ هزار مترمربع عیانی مدّتی محل درمان جانبازان بود که پس از جنگ نیز به دلیل تجهیزات استقرار یافته در آن برای جانبازان،‌ محل درمان و حتی نگهداری معلولان و پس از آن سالمندان بوده است.

با توجه به اینکه بخش کهریزک به دلیل وجود آسایشگاه خیریه و سرای احسان از ظرفیت بالایی در پذیرش معلولان برخوردار است، دیگر نیازی به ایجاد مرکزی جدید با تحمیل هزینه‌های بسیار نیست. وی با بیان اینکه ساختمان و تجهیزات مرکز هاشمی‌نژاد جزو بیت‌المال و برای منفعت عمومی است افزود: متروکه نگه داشتن این مرکز با چنین وسعت زیربنایی خیانت به مردم است که در این راستا برای جلوگیری از تضییع حق مردم مقرر شده از اوایل هفته آینده مسیر شرعی و حقوقی این موقوفه پیگیری و با واگذاری آن به اداره اوقاف یکی از جدی‌ترین مطالبات شهروندان بخش کهریزک به منصه عمل درآید.

اظهارات امین بابایی بخشدار کهریزک در حالی است که سوالات دیگری هم در این مورد مطرح می شود. مثلا دکتر انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران زمانی رئیس سازمان بهزیستی کشور بوده چه اقدامی برای عمل به نیت واقف انجام داده است؟ آقای قبادی دانا رئیس فعلی بهزیستی چه کرده است؟ دکتر سعید نمکی وزیربهداشت چه کرده و از همه مهمتر حجت الاسلام خاموشی رئیس فعلی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور چه اقداماتی برای عمل به نیت واقف انجام داده است؟ تلاش برای مصاحبه با این افراد بی نتیجه بود چون پاسخگو نیستند اما اوقاف مدعی شده به هر نحو می خواهد نیت واقف اجرا شود که انگار برخی دست ها مانع آن شده است. با این حال تا امروز اقدامات مسئولان به نوعی دهن کجی به بیانات رهبر انقلاب بوده که امیدواریم تلاش مسئولان شهرستان ری جواب دهد!

true
true
true
true
  1. خرید سیم کارت همراه اول

    بسیار جالب بود و باعث بالال بردن اطلاعات شد. واینکه من فقط فکر میکردم که زندان داشته باشه . باعث شد که بهتر بشناسم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false