گزارش حقوق های نجومی به زودی در صحن مجلس قرائت می شود - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ابراهیم حاتمی/ کمیسیون اصل نود یکی از کمیسیون های تخصصی مجلس است که وظیفه محول شده به مجلس شورای اسلامی در اصل نودم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را انجام میدهد که اگر بخواهیم مختصرا به وظیفه ی کمیسیون اصل نود اشاره کنیم می توانیم بگوییم هر کسی شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه ی مجریه و یا قوه قضائیه داشته باشد می تواند جهت شکایت و رسیدگی و پاسخ گویی به این شکایات به این کمیسیون در مجلس شورای اسلامی مراجعه نماید.

محمدرضا امیر حسنخانی در مورد اولویت های مهم پرونده ها که در کمیسیون اصل 90 مطرح هستند؟ می گوید: پرونده های زیادی از دوره های قبل در کمیسیون اصل نود مطرح بوده و باقی مانده و خیلی از این پرونده ها هم چندین سال است که در این کمسیون مطرح است. در کمیسون اصل نود نگاه ما بررسی پرونده ها نیست نگاه ما این است که بتوانیم رویکرد را عوض کرده و با تغییر نگاه و رویکرد بتوانیم مشکلات مردم را کم کنیم مثلا دریک پرونده یک نفر شاکی است وقتی نگاه میکنیم میبینیم می توانست این پرونده شکات زیادی را به وجود بیاورد که بعضی از این موارد برمیگردد به نگاه اجتماعی که باید تغییر کند و بعضی موارد هم برمیگردد به اصلاح قوانین ، فرهنگ سازی که این موارد هم باید اصلاح شوند.

مثلا درمورد قاچاق که رهبر معظم انقلاب تاکید دارد و اعضای کمیسیون اصل نود هم به این مورد و جلوگیری از قاچاق تاکید دارند یا در بحث حقوق های نجومی و موسسات مالی مختلفی که منحل شده یا با هم دیگر ادغام گردیده اند اعضای کمیسیون شدیدا پیگیر این پرونده ها هستند و ما باید کاری کنیم مردم به مال و منابع و سپرده های خود که در ان موسسات باقی مانده برسند و مردم را از این سرگردانی و بلاتکلیفی در بیاوریم . ما در کمیسیون اصل نود به دنبال این چنین پرونده ها و مسائلی هستیم که مردم در آنجا مشکل دارند و دخیلند بتوانیم برای دفاع از حق مردم ورود کنیم و از دردسر ها و مشکلات مردم بکاهیم که در اینجا هم حاکمیت به درستی نقش خود را ایفا میکند و هم مردم بتوانند به حق و حقوق خود برسند که از اموال – منابع – حیثیت خود دفاع کنند

*قرار است که نام کمیسیون اصل نود به دیوان اصل نود در مجلس ارتقاء یابد آیا با این تغییر نام موافقید ؟ و دلیل این تغییر نام چیست ؟

– در دوره های گذشته این موضوع ، تغییر نام کمیسیون اصل نود به دیوان اصل نود قانون اساسی مطرح شده بود که دوستان پیگیری های زیادی در این باره انجام داده اند اما هنوز نظر اعضای جدید کمیسیون مشخص نشده که موافق و یا مخالف این موضوع باشند. مثلا این که ما بخواهیم یک دیوانی درست کنیم مثل دیوان محاسبات که تحت نظر مجلس باشد و عملکرد دیوان محاسبات را کپی کند و یا در موازات آن حرکت نماید شاید خیلی خوشایند  و مورد نظر ما نباشد.

اگر نمایندگان دوره های قبل دنبال این موضوع بودند میخواستند که کارایی کمیسیون اصل نود را با این تغییر نام افزایش دهند اگر ما بتوانیم در روند کنونی کارایی کمیسیون اصل نود را در مجلس دهم افزایش بدهیم و کمیسیون بتواند ذر موضوعات مختلف موثر تر واقع شود به نظر بنده میتوانیم به آن اهداف خودمان برسیم.

کمیسیون اصل نود تنها کمیسیونی است که در قانون اساسی به آن اشاره شده و در اکثر مسائل و موضوعات مختلف میتواند ورود پیدا کند و نظر دهد و دستگاه های دیگر هم که کار نظارتی انجام میدهند میتوانند با اعضای کمیسیون اصل نود همراه و همقدم باشند.

خیلی از مسائل مهم در کشور در همان کمیسیون اصل نود کلید خورده برسی شده و کشف شده است که قابل اشاره نیست و یا خیلی از پرونده های مهم روز کشور در کمیسیون اصل نود طرح – کشف  و رسیدگی و برخورد شده است و بعد از آن بقیه دستگاه های دیگر متوجه شده اند و پیگیری کرده اند

*در رابطه با پرونده 950 نفر از مدیران که در ارتباط با حقوق های نجومی که در کمیسیون اصل نود پرونده آنان مطرح است به کجا رسیده و در چه مرحله ای است؟

-تعداد آنان 950 نفر نیست، خیلی از این مدیران حقوق هایشان زیر ده میلیون تومان است که نمیتوان آن را نا متعارف و نجومی خواند و آن تعداد از مدیران که رقم های بالا و نجومی دریافت کرده بودند تعدادشان زیاد نیست و از پنجاه نفر بالاتر است.

البته ما هنوز از بعضی دستگاه ها نتوانستیم آمارشان را بگیریم که در حال پیگیری آن ها هستیم تا اطلاعات آن سازمان ها را بگیریم  که به صورت گزارش در صحن علنی برای نمایندگان قرائت می شود.

خیلی از این مدیران مازاد اضافه حقوق های نجومی دریافتی را به خزانه واریز کردند و برگشت دادند و بعضی از آن مدیران هم خودشان از کار استعفاء دادند و برخی از آنان هم برکنار شدند به نظر من اسامی آنان هم درست نیست که رسانه ای شوند.

*با توجه به پیش بینی ها که مرکز پژوهش های مجلس در سال 95 انجام داده به میزان 63 هزار میلیارد تومان دولت کسری بوجه دارد  و ممکن است این کسری در سال 96 به دوبرابر هم افزایش یابد چرا دولت با وجود این کسری بوجه اقدام به چاپ اسکناس کرده نظرتان را برای ما در این باره بیان کنید ؟

-دولت میگوید اقدام به چاپ اسکناس نکردم و لایحه ای که دولت به مجلس داده انتشار اوراق بدهی یا مشارکت و یا قرضه است که از مجلس مجوز بگیرد بخاطر این که چاپ اسکناس نکند دولت میخواهد از این روش استفاده کند که به نظر بنده این مورد اثر تورمی اش کمتر است.

اگر دولت اقدام چاپ اسکناس میکرد نباید رکود بالا و تورم کم میشد یقینا دولت ان میزان که نیاز به چاپ اسکناس داشت هم تورم افزاش پیدا میکرد و هم رونق کمی بهتر میشد که دولت خود را ملزم به رعابت قوانین دانسته است که این موضوع قابل تحسین است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false