گدایی شهرداری تهران از بهزیستی| معتادان تهرانی رها شدند! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
گدایی شهرداری تهران از بهزیستی| معتادان تهرانی رها شدند!

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر فرید براتی‌سده درباره روند همکاری سازمان بهزیستی و شهرداری تهران برای ساماندهی معتادان و افراد بی‌خانمان در زمستان امسال گفت: مسئولیت گرمخانه‌های تهران و ساماندهی افراد بی‌خانمان که معتادان نیز می‌توانند جزو آنها باشند به عهده شهرداری است.
براتی سده درباره وضعیت معتادان مصرف‌کننده بی‌خانمان گفت: در شهرهای مختلف از جمله تهران مراکزی با عنوان سرپناه داریم که زیر نظر سازمان بهزیستی اداره می‌شوند و افراد معتاد بی سرپناه شب‌ها در آنجا بیتوته می‌کنند و طی مدت حضورشان به آنها خدماتی ارائه می‌شود.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره نحوه سرویس‌دهی سرپناه‌های موجود به معتادان مصرف کننده و بی‌خانمان گفت: در مراکز تعبیه شده به معتادان شام و صبحانه ارائه می‌شود و اگر آن اشخاص بیمار باشند یا مشکل جسمی داشته باشند تحت درمان قرار می‌گیرند، به اضافه اینکه معتادان می‌توانند در مراکز نامبرده حمام کنند و به استراحت بپردازند و صبح سرپناه را ترک کنند.
فرید براتی‎ سده درباره نحوه تامین بودجه سرپناه‌های موجود گفت: نحوه تامین بودجه و اعتبارهای مربوطه متفاوت است. بخشی از این بودجه توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تامین می‌شود و بخش دیگر نیز از بودجه‌ای که به طور سالانه از سوی سازمان برنامه و بودجه به سازمان بهزیستی تعلق می‌گیرد، هزینه می‌شود.
براتی سده درباره نحوه فعالیت و سرویس‌دهی سرپناه‌های شبانه به معتادان در زمستان امسال توضیح داد: فعالیت سرپناه‌ها محدود به فصل زمستان نیست و این مراکز در تمام فصول سال فعال هستند، اما پس از فوت دو بی‌خانمان در تهرانسر و پس از تعطیلی گرمخانه مربوطه، احساس می‌کردیم زمستان سختی در پیش است به همین دلیل مدتی قبل، یعنی حدود دوماه پیش با حضور کلیه افرادی که در تهران برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به خدمات‌دهی مشغولند جلسه‌ای تشکیل و قرار شد، تیم‌های سیار و موبایل ون‌ها را فعال کنیم تا آنها به مناطق و پاتوق‌های معتادان بروند و با افرادی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به گرمخانه‌ها و سرپناه‌ها بروند صحبت و تعامل کنند و با ایجاد اعمال انگیزشی آنها را بوسیله ون‌های موجود به سمت مراکز تعیین شده هدایت کنند.
براتی سده درباره نتیجه تلاش تیم‌های سیار طی یکی دو ماه اخیر اذعان داشت: طبق گزارشی که از سوی همکاران بهزیستی به من رسیده، تیم‌های سیار به اتفاق همکاران ما در شهرداری که مسئولیت بخشی از روند موجود را به عهده دارند، طی این مدت فعال هستند و در این میان ما نیز طبق قرار قبلی آنها را مورد حمایت مالی قرار می‌دهیم و منابع را در اختیارشان خواهیم گذاشت. خوشبختانه تاکنون نیز گزارش فوت نداشته‌ایم.
براتی سده درباره نحوه فعالیت تیم‌های سیار در استان‌ها و شهرهای دیگر توضیح داد: تیم‌های سیار در استان‌ها و شهرهای دیگر نیز فعال هستند و حتی اگر با کمبود مکان مواجه شوند، می‌توانند از همه خدمات موجود در سطح شهر برای ارائه سرویس به معتادان استفاده کنند تا به این ترتیب هیچ بی‌خانمانی با مشکل مواجه نشود.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی در ارائه خدمات با شهرداری همراه است، درباره وضعیت مراکز بهاران و اقدامات شهرداری جهت توسعه و ساماندهی این بخش گفت: طبق قانون برنامه ششم، ساماندهی وضعیت معتادان متجاهر و ایجاد مراکز توانمند‌سازی و صیانت این افراد پس از درمان در مراکز ماده شانزده، به عهده شهرداری است. یعنی در این زمینه شهرداری باید پا به پای بهزیستی فعالیت کند.
فرید براتی سده ادامه داد: شهرداری برخلاف گذشته در ساماندهی معتادان متجاهر خیلی فعال نیست، قرار بر این بود که مراکز بهاران در مرحله توانمندسازی به معتادان معالجه شده خدمات دهند و در گذشته 15 مرکز با چنین هدفی فعال بود. ظاهرا در دوره جدید فعالیت شورای شهر تهران بحث بودجه مطرح بوده و به دلیل کم شدن بودجه خدمات رفاهی شهرداری، مشکلاتی ایجاد شده است. در همین راستا طی جلساتی که با حضور آقای شجاع پوریان معاون وقت فرهنگی اجتماعی شهرداری و ریاست وقت سازمان بهزیستی آقای محسن بندپی و دیگر مدیران سازمان بهزیستی برگزار شد، قرار بر این شد که شهرداری، مراکز بهاران را به ما واگذار کند که در این میان مشکلی به وجود آمد. دوستان شهرداری می‌گویند منابع مالی را شما تامین کنید و ما به ارائه زیرساخت‌ها می‌پردازیم.
براتی سده در توضیحات بیشتر گفت: زمانی که قرار باشد سازمان بهزیستی به تامین منابع مالی بپردازد یا باید بودجه را از ستاد مبارزه با مواد مخدر بگیریم یا اینکه از اعتبار سازمان بهزیستی استفاده کنیم که سازمان برنامه و بودجه، در این زمینه مبلغ اضافه‌ای به ما نداده و نمی‎دهد.
براتی سده درباره نقش ستاد مبارزه با مواد مخدر در تامین بخشی از بودجه گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر طی جلساتی به صراحت گفته شهرداری در رابطه با مراکز توانبخشی معتادان و مباحث دیگر آنها، نباید از وظایفش شانه خالی کند. ستاد مبارز با مواد مخدر معتقد است که شهرداری باید از منابع خود هزینه کند نه اینکه صرفا زیرساخت‌ها را به بهزیستی بدهد و اگر این اتفاق افتاد و مراکز بهاران به بهزیستی تحویل داده شدند، باید منابع اعتباری آن نیز توسط شهرداری تامین شود. در حال حاضر نیز به جز چند مرکز که برخی  به ناجا و بخش‌های دیگر تحویل داده شده اند، باقی مراکز بلاتکلیفند.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، درباره نحوه و کیفیت سرویس‌دهی مراکز بهاران و چگونگی نظارت بر آنها گفت: نظارت بر این بخش باید تخصصی باشد که اینگونه نیست. در حال حاضر مراکز بهاران زیر نظر شهرداری اداره می‌شوند و اگر این مراکز به سازمان بهزیستی تحویل داده شوند ما نیز به صورت تخصصی نظارت آنها را به عهده خواهیم گرفت؛ اما در نهایت باید با تعاملی که میان شهرداری، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با موادمخدر برقرار می‌شود هرچه زودتر تکلیف این رویه روشن شود.
فرید براتی سده با اشاره به درخواست اخیرش از شهرداری مبنی بر شفاف‌سازی نسبت به بودجه‌های موجود درباره عکس العمل شهرداری نسبت به این درخواست توضیح داد: شهرداری هنوز درباره بودجه این بخش شفاف‌سازی نکرده؛ زیرا منابع مالی آن هنوز مشخص نشده است، از طرفی، همکاران شهرداری در جلسات مختلف از هزینه‌های بسیار بالا حرف می‌زنند.
به گفته آنها جهت ساماندهی وضعیت گرمخانه‌ها طی سال، تاکنون شصت میلیارد هزینه شده است! این مبلغ از نظر ما که در سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنیم بسیار بالاست. به طور مثال کل سرپناه‌های ما در کل کشور صدتاست که برای آنها نزدیک به هفت تا هشت میلیارد هزینه کرده‌ایم؛ بنابراین زمانی که شهرداری مدعی می‌شود از آغاز سال تاکنون شصت میلیارد برای بهبود و ساماندهی گرمخانه‌های تهران هزینه کرده باید درباره آن شفاف‌سازی کند. البته دوستان در شهرداری نظرشان این است که در سال‌های گذشته مبالغ بیشتری صرف گرمخانه‌ها شده است.
براتی سده با اشاره به اینکه یکسان‌سازی منابع مالی نتایج بهتری خواهد داشت، گفت: به نظرم همه منابع اعتباری مربوط به آسیب‌های اجتماعی در تهران و شهرهای دیگر باید متمرکز شوند؛ یعنی در اختیار مسئول اصلی که سازمان بهزیستی است قرار داده شوند و ما نیز خدمات می‌دهیم و درباره موضوعات و موارد مختلف پاسخگو خواهیم بود.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در پایان گفت: خدا را شکر استاندار محترم تهران آقای دکتر محسنی در سازمان بهزیستی فعال بوده‌اند و وضعیت موجود را از نزدیک لمس کرده‌اند و در جریان مشکلات هستند، از طرفی الان فصل تخصیص بودجه است و نمایندگان مجلس می‌توانند در این زمینه تلاش کنند تا اعتبار تخصیص یافته در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد و ما نیز در این زمینه به طور شفاف پاسخگوی مردم و دستگاه‌های نظارتی خواهیم بود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false