کم فروشی رسانه ملی در سریال «ستایش»| لقمه های حرامی که دیده نمی شود - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
کم فروشی رسانه ملی در سریال «ستایش»| لقمه های حرامی که دیده نمی شود

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر لقمه حرام یعنی اینکه وظیفه ای که بابت آن حقوق و دستمزدی دریافت می کنی به درستی انجام ندهی و کم کاری کنی و آن وقت ویل للمطففین خواهی شد. کم فروشی فقط برای کالا نیست بلکه هرگونه خدماتی در آن کم فروشی می توان داشت. حتی خبرنگاری که قلمش کج برود هم کم فروشی کرده است.

پخش فصل سوم سریال «ستایش» از هفته گذشته آغاز شده است. با این حال در همین چند قسمت پخش شده از این سریال، نشانه های کم لطفی و شاید به عبارت بهتر نادیده گرفتن مخاطب در این سریال مشهود و قابل لمس است.

حاشیه اولی که به حق گریبان گیر سازندگان این سریال شد گریم نرگس محمدی، بازگیر نقش ستایش بود که به نحو چشم گیری نسبت به فصل دوم جوان تر شده بود. با اینکه این موضوع به سوژه طنز فضای مجازی تبدیل شد اما در نوع خود تلخ و نشان از کم توجهی به مخاطب دارد.

آرمان زرین‌کوب تهیه‌کننده سریال «ستایش» درباره انتقادات نسبت به چهره پردازی نرگس محمدی بازیگر نقش اصلی این مجموعه در فصل سوم گفت: ما در سریال «ستایش۱» با یک زن ۲۰ ساله رو به رو بودیم و در فصل دوم با یک زن ۴۰ ساله و حالا در فصل سوم که این شب‌ها روی آنتن شبکه سه می‌رود شاید در روند داستانی تنها چند ماه از فصل دوم گذشته باشد.

وی درباره جوان تر شدن «ستایش» نسبت به فصل دوم بیان کرد: این انتقادها پیش از این، نسبت به فصل دوم هم وجود داشت. «ستایش ۲» هم که شروع شد عده‌ای گفتند چرا ستایش پیر نشده و با یک عینک چهره‌اش تغییر کرد، اما اگر به اطراف خود نگاه کنید خانم ۴۰ ساله پیر نیست که بخواهیم او را پیر کنیم و به صورتش چروک اضافه کنیم.

تهیه کننده سریال که حاضر به عذرخواهی از توهین به فهم مخاطبان نشده، در ادامه طلبکار هم شده و اظهار داشته است: به نظرم عده‌ای کارشان این است که به محتوا دقت نمی‌کنند و از تماشای سریال لذت نمی‌برند. البته من نمی‌دانم منظور این افراد برای انتقاد از گریم ستایش چیست، چون به نظر ما این گریم خیلی باورپذیر است.

اما چیزی که آقای تهیه کننده به آن اشاره نکرده همان گمانه زنی احتملا صحیح است که این اتفاق -جوان شدن ستایش- به دلیل همزمانی ساخت سریال ستایش ۳ با «بوی باران» است و نرگس محمدی در هر دو سریال همزمان جلوی دوربین می‌رفته و امکان گریم سنگین روی صورت او نبوده است!
اما حاشیه دوم موضوع «صابر فردوس» است. چندسال پیش خبر خروج رامسین کبریتی از ایران به قصد فعالیت در شبکه های ماهواره‌ای خصوصا جم تی وی منتشر شد. سال گذشته هم این بازیگر تلویزیون در مصاحبه ای گفته بود: «دیگر حاضر به فعالیت در هیچ شبکه ماهواره ای نیست و همان جم تی برای هفت پشتم کافی بود» و همچنین اذعان داشته بود که برای حضور در فعالیت ستایش سه از او دعوت شده ولی ممنوع الفعالیت است که نتیجه طبیعی رفتار زشت این بازیگر جز این نباید باشد. فی الواقع این بازیگر به دلیل اذعان خودش مبنی بر کم کاری در ایران حاضر شده بود شبکه های معاند خارجی را به وطنش ترجیح دهد و امروز که آن سراب را از نزدیک دیده است، دست از پا درازتز به دنبال حضور در ایران و فعالیت هنری مجدد ان هم در رسانه ملی است.

نکته ماجرا رفتار رامسین کبریتی نیست؛ موضوع آنجاست که سازندگان ستایش سه با کدام توجیه حاضر شده اند به فهم مخاطب خود توهین کنند و به جای بازیگر نقش «صابر» به انتخاب بازیگر دیگری همت نکرده و به شبحی کفایت کنند. یک عرف پذیرفته در سینما و تلویزیون آن است که اگر به هر دلیل بازیگری امکان ادامه فعالیت را نداشت، بازیگر دیگری آن نقش را قبول و تولید را به پیش ببرد نه آنکه با توهین به فهم مخاطب حتی برای چند سکانس کوتاه -با توجه به قتل صابر- به بازی یک شبح اقدام شود. البته این عمل در نوع خود می تواند نشان دهنده عزم ناصواب سازندگان فصل سوم ستایش برای پررنگ تر کردن عدم حضور رامسین کبریتی هم باشد.

شایسته آن است که مسئولان شبکه سه که این روزها مفتخر به پربیننده ترین شبکه سیما هم هستند، این توهین به فهم مخاطب را به طور جدی پیگیر و از سازندگان فصل سوم ستایش بخواهند تا ضمن اذعان به اشتباه خود از مردم عذرخواهی کنند.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false