کاهش آلودگی نوری در دستور کار شهرداری تهران - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
کاهش آلودگی نوری در دستور کار شهرداری تهران

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جامعه خبر پنل یا کارگاه تخصصی محیط زیست شهری و سلامت هوشمند در حاشیه همایش و نمایشگاه تهران هوشمند با حضور صدرالدین علیپور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهردار تهران، امید پورنیک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سید آرش حسینی میلانی نماینده شورای اسلامی شهر تهران، زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران، سجاد مروجی از بخش فناوری ریاست جمهوری و وحید حسینی از سازمان حفاظت محیط زیست تهران برگزار شد.

در این جلسه اعلام شد که شهروندان با ورود به سایت تخصصی کنترل کیفیت هوای تهران وضعیت را هر لحظه رصد کنند. همچنین سایتی هم ویژه وضعیت الودگی صوتی طراحی و بارگزاری شده که تحلیل داده ها در موضوع آلایندگی های صوتی در آن بارگزاری میشود.

در این جلسه همچنین هر یک از کارشناسان ایده ها و توضیحات خود را در مورد پنل ارائه کردند.

🔹صدرالدین علیپور: تجربه های جهانی می گوید که بخشی از هوشمند سازی های موفق در حوزه محیط زیست و توسعه پایدار بوده است. در استاندارد ISO37120 تعداد ۱۹ محور را مطرح کرده که یک سری شاخص های اصلی و گروه دیگر پشتیبان و سوم نمایه هستند. باید گفت که از ۴۹ شاخص اصلی ۳۷۱۲۰ تعداد ۲۰ شاخص ویژه محیط زیست تعریف شده است. در هر حال تهران نیازمند هوشمند سازی دارد که نیازمند یک سری زیرساخت ها است. این در حالی که رتبه تهران در ۱۴۰ شهر جایگاه ۱۲۶ را دارد. بعنوان یک عضو از ۶ عصو شهر هوشمتد تصمیم گرفتیم محله ای را در منطقه ۴ تهران بعنوان محل برتر در حوزه محیط زیست و توسعه پایدار در شهرهوشمند تقویت کنیم.

🔹امید پورنیک: بزرگترین معضل کشور تحلیل داده هاست اما حالا بعد از تحلیل کجا می رود؟ این همان جالش اصلی کشور است. ما راهکار داریم مثلا امروز از خانه خارج نشوید؟!! این قطعا بار روانی و حتی اقتصادی دارد. راهکار این هست که دولت و جامعه و دانشگاه را باید با هم ببینیم. کمتر داشتیم از نهادی به سمت دانشگاه برای ارایه راهکار بیاید. مثلا تحویل دارو به درب منزل استارتاپ دارد و این یعنی جلوگیری از خروج بیمار و همراه بیمار و ترافیک اما قوانین و مقررات چقدر جلوی این کار را گرفته است‌.

🔹سجاد مروجی: آمارگیری انجام شد که در شهر تهران بخشی در سلامت جسمی بخشی سلامت معنوی و موارد دیگر دچار چالش بودند و این نشان می دهد نمیشود نسخه واحد برای کل تهران پیچید. مثلا چالش حمل و نقل با تاکسی با کسب و کار خصوصی و استارتاپ ها تا حدودی گره را باز کردند که شاید شهرداری به این فکر نیفتاده بود. پس شهرهوشمند در حوزه های دیگر هم موفق خواهد بود به شرطی که انحصارگری رخ ندهد. پس باید رگلاتوری تصمیم درستی در تحویل خدمات به بخش خصوصی انجام دهد.

🔹زینب نصیری: عدالت در سلامت و ترویج سبک زندگی سالم و ترویج مسئولیت اجتماعی سازمان ها در حوزه سلامت عوامل تاثیر گذار بر سلامت شهروندان است. اما در دسترس بودن ابزارهای سلامت بسیار اهمیت دارد که اینجا هوشمند سازی وارد میشود. در تهران ۱.۵ میلیون کودک، ۹۰۰ هزار سالمند، ۴ میلیون جمعیت زنان و همچنین آمار جوانان و معلولان نشان می دهد که دسترس پذیری به سلامت چقدر مورد نیاز است.

🔹 سید آرش حسینی میلانی: هوشمند سازی نمی تواند کل مشکلات محیط زیست تهران را حل کند. الان بخشی از محیط زیست تهران با شهرداری و بخشی هم دولت که گام اول این است که شهرداری هوشمند سازی را درون خود توسعه دهد. مثلا در حوزه پسماند اطلاعات زیادی وجود ندارد. اما ایا شهروندان از حقوق خود و مقررات باخبر هستند؟ شورای پنجم تلاش کرده این اطلاعات را به مردم ارائه دهد که در بخش باغات انجام داده است.

🔹علیپور در انتهای این پنل گفت: با همکاری شورای شهر در تلاش هستیم در موضوع کاهش آلودگی نوری اقدام کنیم و سرفصل مشخصی برای این مهم دیده شده است.

🔹وحید حسینی هم گفت: چرا پلیس در مورد گزارش های مردمی از خودروهای دودزا اقدام نمی کند؟ مردم می توانند با همین گوشی ها تخلفات زیست محیطی را گزارش کنند. سید آرش حسینی در پاسخ گفت: این موضوع توسط آقای پورسید آقایی معاون حمل و نقل شهرداری تهران با طرح دود بدرود مطرح کرد که با واکنش های زیادی همراه بود. اما این فرایند آغاز شده است.
وحید حسینی گفت: الان موتور دیزلی ها در کارگاه های ساختمانی دارد آلوده می کند که مصوبه ممتوعیت آنها در شورای درشهر هم داریم.
سید آرش حسینی گفت: شورا حمایت خواهد کرد.

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false