پمپ آب خانگی چیست؟ - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
پمپ آب خانگی چیست؟

پمپ های خانگی در گروه پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز قرار می گیرند. از پمپ خانگی برای یک واحد مسکونی به صورت مجزا یا چندین واحد به صورت مشترک استفاده می شود. این پمپ به تنهایی برای مصارف مسکونی قابل استفاده نیست و حتما باید از یک سیستم کنترلی برای قطع و وصل و یا تنظیم دور الکتروموتور پمپ استفاده کنید. این سیستم کنترلی شامل ست کنترل پمپ (اتوماتیک دیجیتال پمپ)، پرشر سوئیچ (اتوماتیک مکانیکی پمپ) و یا اینورتر می باشد. به منظور جلوگیری از نوسان جریان و کاهش استهلاک پمپ و مصرف برق از منبع انبساط در مسیر خروجی پمپ استفاده می شود. از پمپ آب خانگی به منظور افزایش فشار آب در مصارف مسکونی استفاده می شود. این مصارف می تواند شامل تقویت فشار آب خانگی و یا آبیاری و باغبانی در ابعاد کوچک باشد.

روش انتخاب پمپ آب مناسب

معیار انتخاب پمپ آب خانگی مناسب آن دسته از عواملی است که باعث می شود مشتری با کمک آن ها پمپ آب متناسب با کارایی مورد نظر و طول عمر بالا را انتخاب کند. پمپ ها دارای برندها و مدل های مختلفی هستند و آنچه که در انتخاب پمپ اهمیت دارد مقدار دبی و فشار تولیدی توسط پمپ است. بین فشار پمپ و مقدار دبی انتقال دهنده رابطه عکس وجود دارد.

مشخصه های انتخاب پمپ آب مناسب

مشخصات و ماهیت شیمیایی مایع قابل انتقال است. مانند آب آشامیدنی یا کشاورزی و پساب ها.

مشخصات فیزیکی سیال مانند دمای کاری، مقدار هد و دبی، میزان گرانروی و میزان املاح و ذرات جامد آن

دبی یا مقدار آبدهی پمپ آب مناسب

در واقع حجمی از سیال است که در واحد زمان انتقال داده می شود که معمولا براساس واحدهایی چون لیتر بر دقیقه، لیتر برثانیه و مترمکعب برساعت محاسبه می شود.

هد یا ارتفاع

به مقدار ارتفاع آب از سطح منبع رانش تا سطح منبع مکش را گویند. که رد پروژه های آبیاری صنعتی، کشاورزی یا شهری براساس واحد متر بیان می شود.

محاسبه مقدار آبدهی در پمپ ها

براساس اینکه مشتری دبی پمپ آب مناسب را بر حسب چه واحدی می خواهد می توانید از فرمول زیر استفاده کنید.

فرمول ۱: تبدیل مترمکعب برساعت به لیتر بر دقیقه

فرمول ۲: تبدیل لیتر بر دقیقه به مترمکعب برساعت

فرمول ۳: تبدیل لیتر بر ثانیه به مترمکعب برساعت

فرمول ۴: تبدیل مترمکعب برساعت به لیتر بر ثانیه

محاسبه انتخاب پمپ آب مسکونی و تجاری

یکی از مشکلاتی که درسیستم آبرسانی شهری وآب مصرفی ساختمانها و اماکن مسکونی و اداری وجود دارد تنظیم فشار آب داخل لوله ها می باشد. با توجه به اینکه میزان مصرف آب پیوسته درحال تغییر است و هیچگونه الگوی خاصی برای مصرف نمی توان در نظر داشت . به همین علت  با افرایش یا کاهش مصرف آب میزان فشارآب داخل لوله ها دائما در حال تغییر می باشد واین تغییر مشکلاتی رادر سیستم های آبرسانی بوجود میاورد بطوریکه افزایش ناگهانی فشار آب ممکن است موجب آسیب دیدن شیر آلات ولوله ها شود و کاهش فشار نیز باعث قطع آب دربعضی از نقاط شهر یا ساختمانها گردد. معمولا در یک سیستم پمپاژ آب برای تامین وتنظیم فشار از بوستر پمپ (پمپ تقویت فشار) استفاده می شود.

 

بر اساس موارد بالا بسیار مهم است که در انتخاب و نصب پمپ دقت شود چرا که ظرفیت اضافه پمپ انتخاب شده موجب صرف هزینه اضافه و نیز کاهش راندمان سیستم پمپ آب شده و از سوی دیگر ظرفیت کم باعث نرسیدن به تامین فشار و حجم مورد نیاز آب خواهد شد .پس انتخاب مناسب و بهینه پمپ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به منظور انتخاب پمپ آب خانگی مناسب برای منزل مسکونی، آپارتمان یا ویلا ابتدا دو مولفه مهم در نظر گرفته شود. این دو مولفه مهم عبارتند از فشارپمپ آب ارتفاع یا (H) و بازدهی پمپ آب دبی یا (Q)

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false