پروژه «تشکیک» اصلاح طلبان در انتخابات! - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true

پایگاه خبری جامعه خبر/ فاطمه باقری/ فرمانده کل سپاه دستوری انتخاباتی صادر و حجت را بر همه تمام کرد. سردار جعفری در جمع فرماندهان و مسوولان سپاه گفت: احدی در سپاه چه از پاسداران و چه از فرماندهان مانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات و تخریب کاندیداها را ندارند، دستگاه‌های نظارتی در سپاه موظف شده‌اند اجرای این مهم را با حساسیت و دقت به طور مستمر دنبال گیری و کنترل کرده و با متخلفین بدون اغماض برخورد کنند.

اما این سخنان به کجا بر می‌گردد؟ پیش از این حسن روحانی رئیس جمهور هفتم اسفندماه و در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات سال 96 گفت: چنانکه یک نیروی نظامی، مسلح و امنیتی تخلف کند، باید در برابر آن بایستیم و اعتراض کنیم.

سخنانی که خوراک رسانه‌های بیگانه و معاند جمهوری اسلامی را برای مدتی طولانی تأمین کرد. فرشته قاضی، روزنامه نگار اصلاح طلب که در فتنه 88 هم دستگیر شده بود، اظهارات سعیدی، نماینده ولی فقیه مبنی براینکه فعالیت سیاسی سپاه، جزئی از ذات این نهاد است، حضور محسن رضایی و محمد باقر ذوالقدر در جبهه مردمی نیروهای انقلاب و بدنه سازماندهی شده جریان اصولگرا را از دلایلی معرفی کرد که باعث شده تا روحانی نسبت به دخالت نظامیان در انتخابات هشدار دهد.

این سخنان روحانی در حالی مطرح شد که مقام معظم رهبری در 24 مهرماه و سیاست‌های کلی ابلاغی در زمینه انتخابات درباره ممنوعیت ورود نیروهای مسلح٬ قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از داوطلبان تاکید فرمودند.

سخنان رئیس جمهور بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی و بنگاه‌های شایعه پراکنی چون بی بی سی داشت. رادیو زمانه با انتشار گسترده سخنان روحانی درباره دخالت نیروهای نظامی در انتخابات، این دخالت را به سپاه نسبت داد و در گزارشی تاکید کرد: سپاه پاسداران در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مدت‌هاست که به اعتراض‌ها و انتقادهای متفاوت دامن زده است.

در خردادماه 95، آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفتگویی با «آفتاب‌نیوز» پروژه تشکیک در انتخابات را کلید زد. وی با اطمینان از رأی آوری روحانی در انتخابات خبر داد اما گفت: اگر وضع عمومی همین‌گونه باشد و مردم را داشته باشیم که داریم، به‌نظرم نتیجه روشن است. اما اگر دست‌های دیگری دخالت کنند، بحث‌ جداگانه است. به‌نظر من به‌طور طبیعی و عادی انتخابات خوبی خواهد شد و حضور مردم هم خیلی پرشور خواهد شد و رقابت هم خواهد بود. چون دیگران هم به میدان می‌آیند. ولی نمی‌توانم حوادث و اتفاقات احتمالی را پیش‌بینی کنم.

اما رئیس جمهور خود جواب شبه افکنی خود را داده است. او در حاشیه اجلاسیه خبرگان رهبری در واکنش به گزارش حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا که مدعی شده انتخابات ریاست جمهوری سال 92 آزادانه نبوده، گفت: انتخابات در ایران آزاد، سالم، رقابتی و دموکراتیک است و فکر می‌کنم آنانی که به انتخابات ایران انتقادی دارند باید نگاهی به انتخابات اخیر و مسائلی که خودشان داشتند، بیاندازند. انتخابات اخیر آمریکا مورد اعتراض دو طرف بود و خود رئیس‌جمهور فعلی آمریکا هم قبل از انتخاب شدن در سلامت انتخابات تردید داشت، بنابراین آمریکایی‌ها باید به انتخابات خودشان بیشتر نگاه و آن را اصلاح کنند. وقتی ۷۰ تا ۷۳ درصد مردم در انتخابات پای صندوق‌های رأی می‌آیند، معلوم است که مردم به این انتخابات اعتقاد دارند و شما می‌بینید که چگونه تا پایان زمان رأی‌گیری صف‌های طولانی برای ریختن آراء به صندوق‌ها وجود دارد.

اما ماجرای تشکیک در انتخابات و ادعای دخالت نیروهای نظامی به ویژه سپاه یادآور درخواست‌های اصلاح طلبان و جریان دوم خرداد برای تشکیل«کمیته صیانت از آرا» قبل از برگزاری انتخابات 88 است، موضوعی که آن را تبدیل به فتنه و کودتایی مخملی کرد.

  اصلاح‎طلبان یا همان دوم‎خردادی‎ها در حالی خودشان را برای نبرد انتخابات ریاست‎جمهوری دهم آماده می‎کردند که هر ازگاهی با کنایه و استعاره، سلامت انتخابات را زیر علامت سئوال قرار می‎دادند حال آنکه خود آن‎ها از طریق همین سیستم انتخاباتی، توانسته بودند مجالس شورای اسلامی دردوره‎های سوم و ششم و نهاد ریاست‎جمهوری را در دوره‎های هفتم و هشتم تسخیر کنند! آن‎ها در آستانه انتخابات دهمین دوره ریاست‎جمهوری بیش از هر زمان دیگری سلامت سیستم انتخاباتی را به چالش کشیده و افکار عمومی را نسبت به آن حساس کردند و بر لزوم تشکیل کمیته‎ای به‎نام «کمیته صیانت از آرا» تاکید کردند.

این کمیته اما وظیفه‌اش القای تقلب در انتخابات 88 بود. محتشمی پور و الویری رئیس کمیته صیانت از آرای دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چند روز مانده به برگزاری انتخابات، طی نامه‎ای به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، از تخلفات گسترده در انتخابات ابراز نگرانی کردند!

این ادعاها سبب شد تا فتنه 88 نزدیک به ده ماه کشور را به آشوب بکشاند، نقشه‌ای که سال‌ها پیش آغاز شده بود و در 88 به نتیجه رسید.

در این میان اما هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، سخنانی برای تشکیک در انتخابات 96 در صورت رأی نیاوردن روحانی مطرح می‌شود.این تشکیک این بار اما با کلیدواژه «دخالت نیروهای نظامی» در انتخابات است، تا در صورت شکست کاندیدای اصلاح طلبان و اعتدال، نیروهای نظامی را مقصر جلوه دهند اما این سخنان و اظهارات در حالی طرح می‌شود که دولت یازدهم که ریاستش را روحانی بر عهده دارد، خود مجری برگزاری انتخابات 96 است.

به نظر می‌رسد نگرانی‌هایی روحانی و حامیان وی به علت کاهش آرای او به حدی است که حاضر است گل به خودی بزند تا دلیل و بهانه‌ای برای شکست احتمالی خود آماده کند. این ریسمان اما با دستور فرمانده کل سپاه پاره شد و حال اصلاح طلبان و شیخ اعتدال باید دنبال راهی دیگر برای فضاسازی درباره شکست احتمالی خود بگردند!

صبح نو

اخبار روز را با ما دنبال کنید./

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false