وضعیت واردات و صادرات شمش (بیلت-بلوم-اسلب) در چهارماه نخست 1401 - جامعه خبر
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
true
true
وضعیت واردات و صادرات شمش (بیلت-بلوم-اسلب) در چهارماه نخست 1401

ورود و خروج شمش آهن در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته است. تحریم‌ها، محدودیت‌‌های بسیاری در مسیر واردات و صادرات انواع مقاطع فولادی از جمله بیلت ایجاد کرده بود؛ اما از ماه‌های ابتدایی ۱۴۰۰، صادرات انواع شمش فولادی از جمله بیلت آزاد شد و روز‌به‌روز میزان خروج این محصول از کشور افزایش پیدا کرد.

این روند افزایشی تا جایی ادامه داشت که تا اسفند ۱۴۰۰ میزان صادرات انواع شمش فولادی (بیلت، اسلب و بلوم) به ۶ میلیون تن هم رسید؛ در فروردین ماه ۱۴۰۱ هم فرایند صدور ادامه داشت، اما هرچقدر به تابستان نزدیک‌تر شدیم، میزان صادرات کم‌تر شد و در نهایت برای سه هفته متوالی به صفر رسید.

در این مقاله میزان واردات و صادرات شمش بیلت در چهار ماه ابتدایی ۱۴۰۱ را مورد بررسی قرار می‌دهیم و علت‌های کاهش و افزایش حجم صدور و ورود این دسته از مقاطع فولادی را بیان می‌کنیم.

بررسی میزان واردات شمش بیلت از فرودین تا تیرماه 1401

کارخانه‌های فولاد داخلی، توانایی تأمین انواع شمش فولاد مورد نیاز داخل کشور را دارند؛ آمارها نشان می‌دهد ما از فروردین امسال به واردات شمش بیلت آهن نیازی نداشتیم و نیاز تمام صنایع در داخل کشور تأمین می‌شد. با گذشت زمان میزان تقاضا برای محصولات خارجی کم‌تر شد و در نهایت میزان واردات این کالا به صفر رسید.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:
“قیمت بیلت، به عنوان یکی از مواد اولیه تولید مقاطع فولادی تاثیر زیادی بر بازار آهن و اقتصاد کشور در حوزه فولاد دارد. بیلت که در استانداردهای 3SP و 5SP به طول 6 و 12 متر تولید می‌شود، نوسانات قیمت روزانه را درابعاد مختلف 100، 120، 125 و 150 تجربه می کند که بر قیمت سایر کالاهای فولادی نیز اثر می گذارد.”

البته واردات این محصول ممنوع نیست و افرادی که به شمش بیلت‌های خارجی نیاز دارند، می‌توانند این محصولات را خریداری و از گمرک وارد کنند. ازآنجایی‌که این فرایند، صرفه اقتصادی کم‌تری نسبت به خرید محصولات داخلی دارد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از بیلت‌های ایرانی استفاده کنند، به‌خصوص که تولیدات داخلی هم، به اندازه نمونه‌های خارجی کیفیت دارند.

واردات بیلت و بلوم، هم در چهارماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ و هم در چهارماه نخست ۱۴۰۱ صفر بوده است؛ این موضوع نشان می‌دهد کارخانه‌ها ایرانی می‌توانند متناسب با رشد تقاضا در بازار، میزان تولیدشان را افزایش دهند و نیاز صنایع مختلف را تأمین کنند. بنابراین، احتمال می‌رود در آینده هم ایران نیازی به واردات این دسته از مقاطع نداشته باشد.

 

تگ alt: نمودار میزان واردات شمش آهن در سال 1400 و 1401 در تصویر قابل مشاهده است.

وضعیت میزان صادرات شمش بیلت چهارماه ابتدایی 1401
برخلاف واردات، میزان صادرات انواع شمش فولادی، بعد از آزادسازی افزایش پیدا کرد؛ البته در ماه‌های اولیه ۱۴۰۱ که بازار فولاد در رکود بود، روند میزان صادرات این محصولات نیز نزولی بود. البته رکود بازار فولاد، تنها دلیل افت میزان صادرات نبود.

درحال‌حاضر، شمش‌های روسی در بازار عرضه شده‌اند که تولیدکنندگان آن‌ها، برای جلب توجه مشتریان و به دست گرفتن بازار، محصولاتشان را با قیمت پایین‌تر از بیلت‌های ایرانی به فروش می‌رسانند؛ این موضوع باعث شده تا چین، تایلند و سایر کشورهایی که مصرف کننده محصولات فولادی صادراتی ایران بودند، شمش‌های روسیه را بخرند.

لازم‌به‌ذکر است که تولیدکنندگان ایرانی هم، راضی به فروش محصولاتشان با قیمت پایین‌تر نشدند؛ بالاترین پیشنهادی که برای خرید این مقاطع ارائه شد، به ازای هر تن شمش حداقل ۱۰ دلار کم‌تر از نرخ پیشنهادی تولیدکنندگان بود.

تگ alt: نمودار تغییرات صادرات شمش آهن در سال 1400 و 1401 را در تصویر مشاهده می کنید.

موارد تاثیرگذار بر روی میزان صادرات و واردات شمش بیلت
ریسک تجارت با ایران بخاطر تحریم‌های بانکی و محدودیت‌هایی که برای انتقال وجه وجود دارد، نسبت به کشورهای آزاد بیشتر است و این موضوع نیز مانع دیگری در مسیر صادرات ایجاد می‌کند. همچنین تولیدات ایرانی باید به کمک تاجران به دست مصرف کنندگان برسند؛ پس، بخشی از بهایی که برای شمش‌های داخلی پرداخت می‌شود، سود تاجرانی است که معاملات را به سرانجام می‌رسانند.
در ماه‌های اخیر، به‌طورکلی میزان تقاضای داخل برای محصولاتی چون شمش بیلت و ضایعات آهن افزایش پیدا کرده است؛ تولیدکنندگان هم به واسطه هماهنگی با رکود ایجاد شده، میزان تولیداتشان را کاهش داده‌اند و ترجیح می‌دهند همان حجم پایین تولید را هم در داخل کشور به فروش برسانند. در نتیجه از اواسط مردادماه میزان صادرات شمش آهن به نزدیکی صفر رسید.

طبق نظر کارشناسان آهن آنلاین:
“قیمت ضایعات آهنی، به صورت کیلویی محاسبه می گردد. قراضه و ضایعات آهنی کاربرد زیادی در تولید مقاطع فولادی مختلف دارند به همین خاطر اطلاع از نوسانات قیمت ضایعات آهن پرس شده و پرس نشده، برای خریداران این محصول اهمیت بالایی دارد.”

آمار نشان می‌دهد کارخانه‌های ایرانی در چهارماهه ابتدایی ۱۴۰۱، حدود ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تن بیلت و بلوم به کشورهای دیگر صادر کرده‌اند؛ این میزان در مقایسه با سال قبل که ۱ میلیون و ۶۸۷ هزار تن بود، ۸ درصد کاهش پیدا کرده است. درصورتی‌که دوباره تقاضا برای خرید تولیدات ایرانی با قیمت مناسب در بازار وجود داشته باشد، به احتمال زیاد روند صادرات از سر گرفته خواهد شد.

سخن پایانی
صنعت فولاد ایران، جزو محدود صنایعی است که هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی فعالیت دارد. بسیاری از کارخانه‌های ایرانی، مقاطع طویل و تخت فولادیشان را بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کنند تا امکان صادرات آن‌ها را به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی داشته باشند.

تنوع محصولات فولادی صادراتی در ایران زیاد است؛ کارخانه‌های ذوب‌ِآهن و فولاد، بخشی از مقاطع خود مانند: میلگرد، شمش‌های فولادی، تیرآهن، ورق‌های سیاه و سایر تولیداتشان را به خارج از کشور ارسال می‌کنند. البته ایران پذیرنده نیز هست و گروهی از افراد در زمینه واردات مقاطع فولادی به داخل کشور فعالیت دارند. فرایند واردات و صادرات تغییرات بسیاری دارد و به‌شدت به تصمیمات سیاسی وابسته است؛ به‌همین‌دلیل، شرایط و میزان ورود و خروج مصنوعات فولادی در بازه‌های زمانی مختلف با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت آهن آلات می‌توانید به وب سایت آهن آنلاین مراجعه کنید.
ahanonline.com
آدرس: تهران، ستارخان، خیابان حبیب الله، نبش بن بست بنفشه.پ114
شماره تماس: 54712-021
ایمیل: [email protected]
تاریخ: 09/07/1401

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false